Statystyka w badaniach psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-006 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka w badaniach psychologicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Pełny opis: |
1. Pomiar w psychologii, skale pomiarowe. Rozkłady częstości, grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych. Opis statystyczny jednej zmiennej, miary tendencji centralnej, przedziały ufności. 2. Rozkłady zmiennych losowych, miary rozproszenia, standaryzacja wyników, krzywa rozkładu normalnego. 3. Próba jako reprezentacja populacji, losowy dobór do próby i rozkłady z próby. 4. Korelacja i regresja, korelacja a związek przyczynowy, równania regresji najmniejszych kwadratów, standardowy błąd oszacowania. Interpretacyjne aspekty i problemy korelacji i regresji. 5. Etapy wnioskowania statystycznego, hipoteza zerowa i hipoteza alternatywna, założenia przyjmowane przy testowaniu hipotez statystycznych oraz zasady interpretowania jego wyników. 6. Wielkość efektu, błędy I i II rodzaju, moc testu i czynniki nań wpływające 7. Założenia niektórych testów statystycznych dla prób zależnych i niezależnych, testy parametryczne a testy nieparametryczne, wielkość próby a typ testu. Zasady sporządzania raportu z badań empirycznych i zasady sporządzania bibliografii. |
Literatura: |
Brzeziński, J. (1996 i nast. wyd.). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. Wieczorkowska, G., Kochański, P., Eljaszuk, M. (2003). Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. W-wa: WN „Scholar”. Brzeziński, J. (red.) (2004). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wyd. KUL. King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Pavkov, T. W., Pierce, K. A. (2005). Do biegu gotowi start – wprowadzenie do SPSS. Gdańsk, GWP. |
Efekty uczenia się: |
Opanowanie języka opisu statystycznego w zakresie jednej i wielu zmiennych, podstaw rachunku prawdopodobieństwa oraz podstawowych rozkładów statystycznych. Znajomość podstaw teoretycznych tworzenia tabel i wykresów; obliczania podstawowych statystyk opisowych; obliczania współczynników korelacji; tworzenia przedziałów ufności oraz stosowania adekwatnych do danych testów statystycznych. Umiejętność interpretacji wyników analiz statystycznych Umiejętność posługiwania się oprogramowaniem statystycznym w celu tworzenia tabel i wykresów; obliczania podstawowych statystyk opisowych; obliczania współczynników korelacji; tworzenia przedziałów ufności oraz stosowania adekwatnych do danych testów statystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratoria: sala komputerowa, z oprogramowaniem komputerowym STATISTICA, dla grupy do 15 osób, rzutnik. Znajomość zagadnień merytorycznych z przedstawionych na wykładzie i podczas ćwiczeń z zakresu omawianej literatury oraz umiejętności analizy statystycznej. Postawą jest znajomość literatury, zwłaszcza poszczególnych rozdziałów: Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Ocena z testu stanowi 80% oceny końcowej Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych zadań testu. Test wiedzy i umiejętności: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście; 2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście. Test wiedzy i umiejętności składa się z ok 5-6 pytań, w których zawarte są zarówno zadania weryfikujące umiejętność analizy danych statystycznych, jak i znajomość podstawowych zagadnień teoretycznych. Nieusprawiedliwiona nieobecność na I terminie kolokwium jest jednoznaczna z oceną niedostateczną. Wiedza i umiejętności. Postawą jest znajomość literatury, zwłaszcza poszczególnych rozdziałów dla zadanych analiz z: Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Zadania domowe: Ocena z zadań stanowi 20% oceny końcowej. Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych etapów analizy statystycznej w poszczególnych zadaniach: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy. Ocena z zadań domowych to średnia ocen z pojedynczych zadań (ok 3-4 na semestr) W zadaniach ocenia się poprawność kolejnych etapów analizy statystycznej dla podanych zagadnień i baz danych zawierających zmienne psychologiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.