Psychiatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-027 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychiatria |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Strona przedmiotu: | http://el2.us.edu.pl/wpip/course/view.php?id=4 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami psychiatrii. W trakcie wykładów studenci zapoznają się z obszarem zainteresowań psychiatrii jako dziedziny medycyny (diagnoza, leczenie, rehabilitacja, psychiatria konsultacyjna), nabywają wiedzy na temat możliwości oceny stanu psychicznego, biomedycznego ujęcia genezy zaburzeń psychicznych oraz opisu objawów psychopatologicznych, zespołów objawowych i zaburzeń psychicznych. Wykłady wprowadzają także elementarną wiedzę na temat psychofarmakologii i innych medycznych procedur stosowanych w lecznictwie psychiatrycznym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów psychologii z podstawami psychiatrii. W ramach wykładów zostaną przedstawione treści dotyczące rozwoju dziedziny, jej subdziedzin, diagnozy psychiatrycznej, psychofarmakologii oraz medycznego ujęcia chorób i zaburzeń psychicznych. Wykłady mają na celu przybliżenie możliwości, jakie oferuje współczesna psychiatria w zakresie diagnostyki i leczenia chorób psychicznych. Przybliżone zostaną podobieństwa i różnice pomiędzy psychologicznym i psychiatrycznym rozumieniem i rozwiązywaniem problemów osób z zaburzeniami psychicznymi. 1. Historia rozwoju psychiatrii – czego się nauczyliśmy i z czego korzystamy współcześnie 2. Psychiatria – kierunki, możliwości i ograniczenia udzielania pomocy w warunkach polskiej opieki zdrowotnej 3. Genetyka, neurofizjologia i neuroobrazowanie w psychiatrii – aspekty diagnostyczne 4. Podstawy farmakologii klinicznej i wpływ leków na stan psychiczny 5. Biologiczne podstawy zaburzeń psychotycznych 6. Psychofarmakologia zaburzeń psychotycznych 7. Biologiczne podstawy zaburzeń afektywnych 8. Psychofarmakologia zaburzeń afektywnych 9. Biologiczne podstawy i psychofarmakologia zaburzeń lękowych 10. Biologiczne podstawy zaburzeń spowodowanych używaniem środków psychoaktywnych 11. Psychofarmakologia uzależnień 12. Biologiczne podstawy i psychofarmakologia zaburzeń psychosomatycznych i behawioralnych 13. Geniusz czy choroba – dylematy związane z leczeniem objawów psychopatologicznych 14. Psychiatria kulturowa i transkulturowa 15. Niefarmakologiczne metody leczenia chorób psychicznych – terapia elektrowstrząsowa, psychochirurgia i inne metody biologiczne |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Andreasen, N. (2003). Fascynujący mózg. Lublin: Wydawnictwo Czelej. Jarema, M. i Rabe-Jabłońska, J. (2013). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: PZWL. Rybakowski, J., Pużyński, S. i Wciórka, J. (red.) (2010). Psychiatria. Podstawy psychiatrii, t.1. Wrocław: Elsevier Urban & Partner. Rybakowski, J., Pużyński, S. i Wciórka, J. (red.) (2010). Psychiatria. Psychiatria kliniczna, t.2. Wrocław: Elsevier Urban & Partner. Stahl, S.M. (2008). Podstawy psychofarmakologii. Gdańsk: Via Medica. Literatura uzupełniająca: Hese, R.T. i Zyss, T. (2007). Leczenie elektrowstrząsami w praktyce klinicznej. Wrocław: Elsevier Urban & Partner. Morrison, J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Kraków:WUJ. Rybakowski, J. (2008). Oblicza choroby maniakalno-depresyjnej. Poznań: Termedia Wydawnictwa Medyczne. Rymaszewska, J. (red.) (2011). Psychiatria – co nowego? Wrocław: Cornetis. Shorter, E.L. (2005). Historia psychiatrii. Od zakładu dla obłąkanych po erę Prozacu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Możliwe jest korzystanie z innych podręczników i monografii dotyczących tematyki zajęć i wydanych po 2005 roku. |
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada wiedzę na temat biomedycznego rozumienia objawów psychopatologicznych, z uwzględnieniem elementów neuropsychologii i zaburzeń neuroprzekaźnictwa w ośrodkowym układzie nerwowym 2. Student ma rozeznanie w specyfice problemów psychicznych w różnych grupach wiekowych i w połączeniu z prawidłowościami rozwoju człowieka (zna zakres zainteresowań i możliwości psychiatrii dziecięcej, psychiatrii osób dorosłych i psychogeriatrii) 3. Student posiada elementarną wiedzą na temat farmakoterapii i procedur medycznych stosowanych w psychiatrii 4. Student posiada umiejętność dostrzegania biologicznych mechanizmów leżących u podłoża zaburzeń psychicznych 5. Student potrafi integrować wiedzę psychologiczną z podstawową wiedzą psychiatryczną (biomedyczną) oraz dostrzegać związki pomiędzy medycyną i biologią a psychologią jako dyscyplinami badającymi zdrowie psychiczne i odpowiadającymi za jego stan 6. Student potrafi odróżnić i jasno określić obszary kompetencji lekarza i psychologa w procesie diagnozowania, leczenia i rehabilitacji 7. Student potrafi wskazać najbardziej optymalne i dostępne na gruncie współczesnej psychiatrii możliwości pomocy dla osoby chorej psychicznie 8. Student ma rozeznanie we własnych kompetencjach i ograniczeniach zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ustalana jest na podstawie egzaminu, obejmującego: - Część pisemną – egzamin testowy, obejmujący zagadnienia wykładowe - Część ustną – wypowiedź i dyskusję na temat jednego zagadnienia wybranego przez studenta spośród tematów podanych przez prowadzącego na początku semestru. Zagadnienia te wymagać będą od studenta umiejętności integrowania wiedzy zdobytej na wykładach z wiedzą zawartą w podanej literaturze. W trakcie tej części egzaminu egzaminator może zadać dodatkowe pytania związane z tematem wypowiedzi (nie wykraczające jednak poza treści poruszane na wykładach i zawarte w podanej literaturze). Dopuszcza się możliwość opracowania innego zagadnienia, niż podane przez prowadzącego – po uprzednim uzgodnieniu tego z wykładowcą. Ocena z części pisemnej egzaminu ustalana będzie na podstawie poniższej skali: 0-60% punktów - ocena niedostateczna (2,0) 61-67% – ocena dostateczna (3,0) 68-75% - ocena plus dostateczna (3,5) 76-83% - ocena dobra (4,0) 84-91% - ocena plus dobra (4,5) 92-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Wypowiedź ustna będzie oceniana na skali 2 (niedostateczny) - 6 (celujący = wiedza studenta znacznie wykracza poza zakres wykładu i podanej literatury). Student ma obowiązek zaliczyć pozytywnie obie części egzaminu. W razie uzyskania oceny niedostatecznej z jakiejkolwiek części egzaminu studentowi przysługuje termin poprawkowy na ogólnie obowiązujących zasadach przewidzianych w Regulaminie Studiów. Ostateczny wynik OKM składa się w 60% z oceny z części pisemnej i 40% z części ustnej. Ostateczna ocena końcowa modułu będzie ustalana według poniższej skali: do 2,9 - niedostateczny 2,91-3,25 - dostateczny 3,26-3,75 - dostateczny plus 3,76-4,25 - dobry 4,26-4,60 - dobry plus powyżej 4,60 - bardzo dobry Uwaga: W ustalaniu oceny końcowej modułu uwzględniane są oceny z każdego podejścia do testu wiadomości i w takim wypadku do oceny końcowej będzie brana pod uwagę średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych we wszystkich przysługujących studentowi terminach egzaminacyjnych w danym semestrze. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.