Propedeutyka psychologii rozwoju człowieka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-029.1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka psychologii rozwoju człowieka i rodziny | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michalina Ilska, Yvona Woźniakova | |
Prowadzący grup: | Michalina Ilska, Yvona Woźniakova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z egzaminu pisemnego (test wiedzy zawierający pytania otwarte oraz z możliwością wyboru) Skala ocen: 51%-60% = dostateczny 61%-70% = dostateczny + 71%-80% = dobry 81%-90% = dobry + 91%-100% = bardzo dobry Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia ocen: dla studentów stacjonarnych: z kolokwium, pracy zaliczeniowej, protokołu, wystąpienia, aktywności; dla studentów niestacjonarnych: z kolokwium, pracy zaliczeniowej, protokołu, aktywności. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z ćwiczeń jest obecność na minimum 90% zajęć (jednak dopuszcza się możliwość odrobienia zajęć w czasie dyżurów osób prowadzących). |
|
Pełny opis: |
Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwoju dzieci i młodzieży, psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, psychologii rodziny oraz psychologii edukacji i wychowania. Pogłębia wybrane aspekty tych pojęć oraz potrafi odnieść je do aktualnych kontekstów bądź zagrożeń środowiskowych i cywilizacyjnych. Rozumie mechanizmy funkcjonowania systemu rodzinnego oraz umie wskazać źródła dysfunkcji środowiska rodzinnego. Poznaje różne aspekty funkcjonowania systemu rodzinnego: cykle rozwoju rodziny, funkcje rodziny, postawy rodzicielskie i style wychowania, role w rodzinie. Rozumie mechanizmy funkcjonowania systemu szkolnego, zespołu klasowego, grupy rówieśniczej oraz umie wskazać źródła dysfunkcji w tych obszarach. Identyfikuje problemy wychowawcze w środowisku rodzinnym i szkolnym i wskazuje ich źródła, rozumie zależność między problemami dziecka a dysfunkcjonalnością środowiska wychowawczego. Poznaje elementy poradnictwa i pomocy psychologicznej dziecku i rodzinie. Poznaje i stosuje wybrane metody diagnozy środowiska rodzinnego i szkolnego, a w oparciu o wyniki diagnozy planuje proste działania wspierające, korekcyjne lub prewencyjne. W/w efekty pomogą studentowi osiągnąć: analiza literatury przedmiotu, prezentacje multimedialne, dyskusje, referaty, udostępnienie wybranych metod diagnostycznych i możliwość praktycznego ich zastosowania, opcjonalnie także udział w zajęciach na terenie placówek edukacyjnych i opiekuńczych. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michalina Ilska, Yvona Woźniakova | |
Prowadzący grup: | Michalina Ilska, Aleksandra Wieteska, Yvona Woźniakova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z egzaminu pisemnego (test wiedzy zawierający pytania otwarte oraz z możliwością wyboru) Skala ocen: 51%-60% = dostateczny 61%-70% = dostateczny + 71%-80% = dobry 81%-90% = dobry + 91%-100% = bardzo dobry Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia ocen: dla studentów stacjonarnych: z kolokwium, pracy zaliczeniowej, protokołu, wystąpienia, aktywności; dla studentów niestacjonarnych: z kolokwium, pracy zaliczeniowej, protokołu, aktywności. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z ćwiczeń jest obecność na minimum 90% zajęć (jednak dopuszcza się możliwość odrobienia zajęć w czasie dyżurów osób prowadzących). |
|
Pełny opis: |
Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwoju dzieci i młodzieży, psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, psychologii rodziny oraz psychologii edukacji i wychowania. Pogłębia wybrane aspekty tych pojęć oraz potrafi odnieść je do aktualnych kontekstów bądź zagrożeń środowiskowych i cywilizacyjnych. Rozumie mechanizmy funkcjonowania systemu rodzinnego oraz umie wskazać źródła dysfunkcji środowiska rodzinnego. Poznaje różne aspekty funkcjonowania systemu rodzinnego: cykle rozwoju rodziny, funkcje rodziny, postawy rodzicielskie i style wychowania, role w rodzinie. Rozumie mechanizmy funkcjonowania systemu szkolnego, zespołu klasowego, grupy rówieśniczej oraz umie wskazać źródła dysfunkcji w tych obszarach. Identyfikuje problemy wychowawcze w środowisku rodzinnym i szkolnym i wskazuje ich źródła, rozumie zależność między problemami dziecka a dysfunkcjonalnością środowiska wychowawczego. Poznaje elementy poradnictwa i pomocy psychologicznej dziecku i rodzinie. Poznaje i stosuje wybrane metody diagnozy środowiska rodzinnego i szkolnego, a w oparciu o wyniki diagnozy planuje proste działania wspierające, korekcyjne lub prewencyjne. W/w efekty pomogą studentowi osiągnąć: analiza literatury przedmiotu, prezentacje multimedialne, dyskusje, referaty, udostępnienie wybranych metod diagnostycznych i możliwość praktycznego ich zastosowania, opcjonalnie także udział w zajęciach na terenie placówek edukacyjnych i opiekuńczych. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Wieteska | |
Prowadzący grup: | Michalina Ilska, Aleksandra Wieteska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Wieteska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Buszman, Michalina Ilska, Aleksandra Wieteska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Wieteska | |
Prowadzący grup: | Michalina Ilska, Aleksandra Wieteska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.