Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 1. Człowiek człowiekowi wilkiem? Psychologiczne uwarunkowania zachowań nieetycznych w relacjach interpersonalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-SM-101.07
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet 1. Człowiek człowiekowi wilkiem? Psychologiczne uwarunkowania zachowań nieetycznych w relacjach interpersonalnych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 8 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Ważnym celem zajęć jest realizacja projektu badawczego - nabycie przez Studentów umiejętności identyfikowania i analizy uwarunkowań nieuczciwości szkolnej i akademickiej.

Część zajęć jest poświęcona źródłom i przejawom zachowania nieetycznego w organizacji miejscu pracy.

Pełny opis:

1. Uwarunkowania zachowań nieetycznych – przegląd badań. Omówienie stanu aktualnych badań poświęconych uwarunkowaniom zachowań nieetycznych, prowadzonych na świecie.

2. Psychologiczne źródła zachowań nieetycznych, które mają miejsce w różnorakich relacjach międzyludzkich. Wrażliwość na sprawiedliwość/niesprawiedliwość jako cecha różnicująca ludzi i wpływająca na zachowanie etyczne. Diagnoza indywidualnej wrażliwości.Rola i diagnoza indywidualnej filozofii moralnej (idealizmu, relatywizmu, makiawelizmu).Empatia, narcyzm, samokontrola, lęk przed porażką, dążenie do sukcesu i inne cechy indywidualne jako uwarunkowania zachowań nieetycznych. Poznanie metod służących do badania tych cech.

3. Społeczne i sytuacyjne uwarunkowania zachowań nieetycznych. Kulturowe źródła braku uczciwości (indywidualizm-kolektywizm, uniwersalizm-partykularyzm).Psychologiczne i społeczne skutki zachowań nieetycznych. Kontrola i ograniczanie zachowań nieetycznych, możliwości w zakresie profilaktyki.

4. Modele zachowania etycznego ukazujące jego procesualność i istotne uwarunkowania. Model Ajzena. Model Resta. Model Trevino. Model Rupp. Model Jonesa podejmowania decyzji etycznych w oparciu o cechy problemu etycznego, pojęcie „moralnej intensywności kwestii etycznej”. Analiza uwarunkowań podejmowania określonych decyzji i zachowań etycznych wynikających ze specyfiki samej kwestii podlegającej moralnej ocenie.

5. Spojrzenie na problem z perspektywy ofiary, analiza kosztów. Perspektywa sprawcy – co go usprawiedliwia? Zachowanie świadka zachowań nieetycznych - specyfika roli obserwatora. Bierność obserwatora jako zachowanie nieetyczne.

6. Różne oblicza interpersonalnych zachowań nieetycznych: formy i przejawy nieuczciwości szkolnej i akademickiej. Problem ściągania i plagiatowania jako przykład zachowań nieetycznych w szkołach i na uczelniach, psychologiczne uwarunkowania akceptacji tych zjawisk i skłonności do takich zachowań.

7. Prezentacja wyników badań własnych przez uczestników zajęć.

Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową, dyskusje grupowe, gra dydaktyczna i prezentacje audiowizualne

Literatura:

1. Chudzicka-Czupała A. (2013). Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

2. Chudzicka-Czupała A. (2014). Psychological and moral determinants of acceptance of cheating and plagiarism among university students in Poland. Polish Journal of Applied Psychology.

3. Dambach K. E. (2003). Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, fragmenty.

4. Hirigoyen M. F. (2002). Molestowanie moralne. Perwersyjna przemoc w życiu codziennym. Poznań: Wydawnictwo „W Drodze”, r. 7-10.

5. Laszczak M. (1999). Patologie w organizacji. Mechanizmy powstawania. Zwalczanie. Zapobieganie. Krakow: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, fragmenty.

Efekty uczenia się:

Posiada wiedzę na temat nowych trendów i kierunków teorii w psychologii - badań oraz specyfiki podejścia metodologicznego w wybranych obszarach oraz ich miejsca w naukowej psychologii i w relacji do innych dziedzin wiedzy

Ma rozeznanie w możliwościach aplikacyjnych teorii i badań w tym obszarze psychologii do którego odnosi problematyka fakultetu (poza kanonem); ma wiedzę na temat specyfiki diagnostyki i interwencji psychologicznej w ramach tego obszaru oraz wyobrażenie na temat możliwości dalszego kształcenia

Posiada rozwiniętą umiejętność aplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu podstawowych dziedzin psychologii do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji życia codziennego oraz interpretacji problemów klinicznych, wychowawczych i społecznych

Potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić badania o charakterze psychologicznym, adekwatne do specyfiki funkcjonowania ludzi w różnym wieku, tak pod względem sposobu konceptualizowania problemów badawczych, jak i stosowanych strategii oraz metod badania

Jest w stanie w sposób zrozumiały i rzetelny przekazywać informacje na temat wyników własnych badań w postaci pisemnego raportu i prezentacji multimedialnej, w formie dostosowanej do potrzeb i możliwości odbiorców

Ma zdolność dostrzegania związków wiedzy pochodzącej z różnych działów psychologii z podstawową wiedzą z zakresu szeroko rozumianej humanistyki, nauk społecznych i biologicznych nauk o człowieku; dostrzega i uwzględnia całą złożoność determinant zachowania się człowieka bez arbitralnego wykluczania jakiejkolwiek sfery

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywne uczestnictwo w dyskusjach i grach dydaktycznych to warunek konieczny uzyskania zaliczenia.

Ocenę końcową z ćwiczeń stanowić będzie średnia arytmetyczna dwóch ocen: oceny z projektu badawczego i oceny z raportu.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)