Fakultet 1. Człowiek człowiekowi wilkiem? Psychologiczne uwarunkowania zachowań nieetycznych w relacjach interpersonalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-101.07 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet 1. Człowiek człowiekowi wilkiem? Psychologiczne uwarunkowania zachowań nieetycznych w relacjach interpersonalnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 8 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Ważnym celem zajęć jest realizacja projektu badawczego - nabycie przez Studentów umiejętności identyfikowania i analizy uwarunkowań nieuczciwości szkolnej i akademickiej. Część zajęć jest poświęcona źródłom i przejawom zachowania nieetycznego w organizacji miejscu pracy. |
Pełny opis: |
1. Uwarunkowania zachowań nieetycznych – przegląd badań. Omówienie stanu aktualnych badań poświęconych uwarunkowaniom zachowań nieetycznych, prowadzonych na świecie. 2. Psychologiczne źródła zachowań nieetycznych, które mają miejsce w różnorakich relacjach międzyludzkich. Wrażliwość na sprawiedliwość/niesprawiedliwość jako cecha różnicująca ludzi i wpływająca na zachowanie etyczne. Diagnoza indywidualnej wrażliwości.Rola i diagnoza indywidualnej filozofii moralnej (idealizmu, relatywizmu, makiawelizmu).Empatia, narcyzm, samokontrola, lęk przed porażką, dążenie do sukcesu i inne cechy indywidualne jako uwarunkowania zachowań nieetycznych. Poznanie metod służących do badania tych cech. 3. Społeczne i sytuacyjne uwarunkowania zachowań nieetycznych. Kulturowe źródła braku uczciwości (indywidualizm-kolektywizm, uniwersalizm-partykularyzm).Psychologiczne i społeczne skutki zachowań nieetycznych. Kontrola i ograniczanie zachowań nieetycznych, możliwości w zakresie profilaktyki. 4. Modele zachowania etycznego ukazujące jego procesualność i istotne uwarunkowania. Model Ajzena. Model Resta. Model Trevino. Model Rupp. Model Jonesa podejmowania decyzji etycznych w oparciu o cechy problemu etycznego, pojęcie „moralnej intensywności kwestii etycznej”. Analiza uwarunkowań podejmowania określonych decyzji i zachowań etycznych wynikających ze specyfiki samej kwestii podlegającej moralnej ocenie. 5. Spojrzenie na problem z perspektywy ofiary, analiza kosztów. Perspektywa sprawcy – co go usprawiedliwia? Zachowanie świadka zachowań nieetycznych - specyfika roli obserwatora. Bierność obserwatora jako zachowanie nieetyczne. 6. Różne oblicza interpersonalnych zachowań nieetycznych: formy i przejawy nieuczciwości szkolnej i akademickiej. Problem ściągania i plagiatowania jako przykład zachowań nieetycznych w szkołach i na uczelniach, psychologiczne uwarunkowania akceptacji tych zjawisk i skłonności do takich zachowań. 7. Prezentacja wyników badań własnych przez uczestników zajęć. Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową, dyskusje grupowe, gra dydaktyczna i prezentacje audiowizualne |
Literatura: |
1. Chudzicka-Czupała A. (2013). Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. 2. Chudzicka-Czupała A. (2014). Psychological and moral determinants of acceptance of cheating and plagiarism among university students in Poland. Polish Journal of Applied Psychology. 3. Dambach K. E. (2003). Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, fragmenty. 4. Hirigoyen M. F. (2002). Molestowanie moralne. Perwersyjna przemoc w życiu codziennym. Poznań: Wydawnictwo „W Drodze”, r. 7-10. 5. Laszczak M. (1999). Patologie w organizacji. Mechanizmy powstawania. Zwalczanie. Zapobieganie. Krakow: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, fragmenty. |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę na temat nowych trendów i kierunków teorii w psychologii - badań oraz specyfiki podejścia metodologicznego w wybranych obszarach oraz ich miejsca w naukowej psychologii i w relacji do innych dziedzin wiedzy Ma rozeznanie w możliwościach aplikacyjnych teorii i badań w tym obszarze psychologii do którego odnosi problematyka fakultetu (poza kanonem); ma wiedzę na temat specyfiki diagnostyki i interwencji psychologicznej w ramach tego obszaru oraz wyobrażenie na temat możliwości dalszego kształcenia Posiada rozwiniętą umiejętność aplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu podstawowych dziedzin psychologii do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji życia codziennego oraz interpretacji problemów klinicznych, wychowawczych i społecznych Potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić badania o charakterze psychologicznym, adekwatne do specyfiki funkcjonowania ludzi w różnym wieku, tak pod względem sposobu konceptualizowania problemów badawczych, jak i stosowanych strategii oraz metod badania Jest w stanie w sposób zrozumiały i rzetelny przekazywać informacje na temat wyników własnych badań w postaci pisemnego raportu i prezentacji multimedialnej, w formie dostosowanej do potrzeb i możliwości odbiorców Ma zdolność dostrzegania związków wiedzy pochodzącej z różnych działów psychologii z podstawową wiedzą z zakresu szeroko rozumianej humanistyki, nauk społecznych i biologicznych nauk o człowieku; dostrzega i uwzględnia całą złożoność determinant zachowania się człowieka bez arbitralnego wykluczania jakiejkolwiek sfery |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywne uczestnictwo w dyskusjach i grach dydaktycznych to warunek konieczny uzyskania zaliczenia. Ocenę końcową z ćwiczeń stanowić będzie średnia arytmetyczna dwóch ocen: oceny z projektu badawczego i oceny z raportu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.