Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 3. Trening umiejętności krytycznego myślenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-SM-103.05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet 3. Trening umiejętności krytycznego myślenia
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Langer
Prowadzący grup: Marcin Langer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest napisanie pracy zaliczeniowej krytykującej zgodnie z poznaną na zajęciach metodologią jeden z udostępnionych artykułów czy książek lub przygotowanie zgodnej z powyższymi standardami prezentacji na zajęcia.


Możliwe 2 nieobecności nieusprawiedliwione, każda kolejna wymaga zdania materiału na dyżurach.


Pełny opis:

Przedmiot stanowi rozszerzenie dotychczasowej wiedzy z kanonu psychologii poznawczej i metodologii badań psychologicznych oraz wprowadza nową, podstawową tematykę z zakresu epistemologii i filozofii nauki.

Założeniem leżącym u podstawy bloku zajęć jest nabycie kluczowych w zawodzie psychologa-badacza umiejętności: I. Wykorzystania ciężaru dowodowego opartego na metodzie naukowej do krytycznej ewaluacji zasadności założeń pseudonaukowych teorii (np. homeopatia, terapie regresywna, EMDR, FC, hipnoza itd.), popularnych ideologii (np. postmodernizm, relatywizm poznawczy) czy powszechnie powtarzanych „zdroworozsądkowych” mitów; II. Dystynkcji nauki od pseudonauki; III. Refleksyjnego wyszukiwania, zdobywania i oceniania informacji w kontekście ich prawdopodobnej zasadności (przykładowo zgodnie z wagą naukowej rzetelności badań, od meta analiz Cochrane Collaboration, poprzez badania ilościowe i jakościowe., na niepotwierdzonych dowodach anegdotycznych kończąc). Efektem pracy studenta będzie praktyczne zastosowanie zdobytych umiejętności krytycznej ewaluacji twierdzeń dotyczących skuteczności i zasadności terapii pseudonaukowych i antynaukowych. W trakcie zajęć - poprzez wykorzystanie narzędzi krytycznego myślenia w trakcie tychże poznanych w przygotowanej przez siebie prezentacji/pracy pisemnej dekonstruujacej wybrany przez studenta temat wykraczający poza tematykę zajęć tudzież do niej nawiązujący. Poza blokiem zajęć - w zależności od oceny i osądu studenta.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Langer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)