SPS_M03_Podstawy prawoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-222.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPS_M03_Podstawy prawoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy na temat specyfiki roli psychologa sądowego jako diagnosty. Przygotowanie do opracowania i przeprowadzenia diagnozy w praktyce opiniodawczej. Zdobycie wiedzy na temat metod diagnozy stosowanych w opiodawstawie sądowym. Głównie w obszarze badań osobowości, rodziny, nieprzystosowania społecznego. |
Pełny opis: |
Diagnoza psychologiczna i ekspertyza psychologiczno – sądowa. Specyfika diagnozy biegłego sądowego psychologa. Pojęcia: diagnoza w opiniodawstwie sądowym, ekspertyza, opinia sądowa. Społeczno – praktyczny wymiar diagnozy biegłego sądowego. Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przebiegu procesu diagnostycznego: - czynniki determinujące i wyznaczniki jakości kontaktu diagnostycznego – wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego - czynniki dynamizujące przebieg kontaktu diagnostycznego (techniki nawiązywania kontaktu, techniki podtrzymywania kontaktu - czynniki zakłócające przebieg kontaktu diagnostycznego Poddanie świadka badaniu psychologicznemu: wywiad, obserwacja a zastosowanie testów. Zastosowanie wybranych narzędzi diagnostycznych w psychologicznej praktyce sądowej: IBZO - DSM IV Skala Dyrektywności Raya (test uzupełniający) Skala Postaw Rodzicielskich (SPR) Plopa Kwestionariusz PCR (F- III) Seligmana (w przekładzie W. Kowalskiego) Skala Ustosunkowań Interpersonalnych (SUI), IMPI Skala Agresji Buss-Durkee (SABD) Skale Oceny Rodziny (Polska adaptacja FACES IV) Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) (Kwestionariusz Postaw Rodzicielskich M. Ziemskiej – informacyjnie) |
Literatura: |
Ciosek M.: Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2001 Eichstaedt K., Gałecki P., Depko A.: Metodyka pracy biegłego psychiatry, psychologa oraz seksuologa w sprawach karnych, nieletnich oraz wykroczeń. Wyd. Lexis Nexis, Warszawa 2014 Margasiński A.: Skale Oceny Rodziny. Podręcznik. Wyd. PTP, Warszawa 2012 Plopa M.: Skala postaw rodzicielskich. Wersja dla rodziców. Wyd. VIZJA PRESS & IT, Warszawa 2008 Radochoński M.: Osobowość antyspołeczna. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009 Stanik J. M. (red.): Zastosowanie wybranych technik diagnostycznych w psychologicznej praktyce klinicznej i sądowej. Wyd. UŚ, Katowice, 2006 Stanik J. M.: Psychologia sądowa. Wyd. PWN, Warszawa 2013 Stanik J. M.: Skala Ustosunkowań Interpersonalnych (SUI). Wyd. Szumacher, Kielce 1994 Wysocka E.: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN, Warszawa 2013 Ackerman M.J., Podstawy psychologii sądowej. Wyd. GWP, Sopot 2005 Gierowski J.K., Jaśkiewicz – Obydzińska T., Najda M.: Psychologia w postępowaniu karnym. Wyd. LexisNexis, Warszawa 2010 Lipczyński A.: Psychologia sądowa. Wyd. Diffin, Warszawa 2007 Stanik J.M., Majchrzyk Z. (red.): Przemoc w rodzinie: diagnoza, orzecznictwo, profilaktyka. Wyd. Anima, Katowice 1998 Stanik J.M., Majchrzyk Z. (red.):Psychologiczne i psychiatryczne opiniodawstwo sądowe w ramach nowych uregulowań prawnych. Wyd. Anima, Katowice 2001 Stanik J.M., Przybyła H.: Opinia biegłego psychologa w spawach karnych nieletnich. Wyd. U.Ś Katowice 1981 Toeplitz-Winiewska M.: Etyczne problemy sądowej ekspertyzy psychologicznej. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz- Winiewska (red.): Etyczne dylematy psychologii. Wyd. SWPS Academica, Warszawa 2004 Wójcikiewicz J. (red.): Ekspertyza sądowa. Zagadnienia wybrane. Wyd. Wolters Kluwe, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza na temat specyfiki czynników modyfikujących proces diagnozy psychologiczno - sądowej. Rozumienie przyczyn powstawania oporu u badanego podczas badania. Umiejętność zastosowania poznanych testów w diagnozie psychologiczno - sądowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona), 2 kolokwia pisemne, weryfikacja wiedzy z literatury na bieżąco. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiola Friedrich-Pyrak | |
Prowadzący grup: | Wiola Friedrich-Pyrak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Test wiadomości- służy weryfikacji wiedzy teoretycznej z zakresu: norm prawnych regulujących status biegłego i stron postępowań w różnych kategoriach spraw w formie pisemnej lub ustnej. 2. Analiza studium przypadku na podstawie materiału zebranego w trakcie uczestnictwa w sprawie sądowej 3. Rygorowe na podstawie obecności (możliwe dwie bez konsekwencji bez względu na przyczynę), 4. aktywność na zajęciach (co najmniej 4 krotne aktywne uczestnictwo w zajęciach poprzez zabranie głosu, wypowiedź na czacie, wykonania zadania zleconego w trakcie zajęć) 5. Esej lub prezentacja- Projekt zaliczający w formie prezentacji lub eseju będzie przygotowywany w kilkuosobowych grupach częściowo w ramach zajęć, częściowo w ramach pracy własnej studentów, co pozwoli 1. sprawdzić umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie praktycznej strategii postępowania diagnostycznego i/lub badawczego psychologa sądowego jak również 2. na ocenę kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych oraz wrażliwości etycznej i odpowiedzialności społecznej. prezentacja multimedialna materiały z krótką notatką dla grupy MAX 1 strona a4 jak dana wiedza odnosi się do praktyki psychologicznej zaangażowanie grupy (zadanie dla grupy) 30 min bibliografia: jedno źródło wskazane przez prowadzącego + 3 dodatkowe pozycje Kryteria oceny: Zaliczenie z oceną na min. 51% możliwych do uzyskania punktów. - 51-59% - ocena dostateczna (3,0); - 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5); - 70-79% - ocena dobra (4,0); - 80-89% - ocena dobra plus (4,5); 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) |
|
Pełny opis: |
Podstawy prawoznawstwa stanowią 3 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologii sądowej. W ramach przedmiotu student powinien uzyskać wiedzę z zakresu obowiązujących norm prawnych, w szczególności co do regulacji istotnych dla pozycji prawnej biegłego sądowego psychologa, kategorii spraw w których wydawane są opinie oraz zasad prawnych sporządzania ekspertyz sądowych. |
|
Uwagi: |
Uwagi: Studenci nie mają możliwości kopiowania, fotografowania i obróbki prezentowanych na zajęciach materiałów bez wyraźniej zgody prowadzącego, zakaz print screenów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.