Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

SPR_M03_Podstawy diagnostyki rozwojowej i klinicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-SM-224 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: SPR_M03_Podstawy diagnostyki rozwojowej i klinicznej
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kucharewicz
Prowadzący grup: Joanna Kucharewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Przygotowanie do testu wiedzy polega na zapoznaniu się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą adekwatną do określonych wyżej bloków tematycznych (wymagana jest wiedza z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej - praca studenta polega na pogłębionej, samodzielnej analizie zagadnień przedstawionych/zasygnalizowanych w poszczególnych blokach tematycznych).

Kolokwium (test wiedzy zawierający pytania otwarte, przygotowany w kilku wersjach) odbędzie się w letniej sesji zaliczeniowej.

Przewidziany czas trwania kolokwium to 20 minut (platforma Moodle)

Pełny opis:

Student zapoznaje się z następującymi metodami diagnozy oraz ich zastosowaniem:

Definicja, zakres i cel diagnozy rozwojowej małego dziecka – klasyfikacja DC: 0 – 3 R. Specyfika diagnozy dziecka. Modele i rodzaje diagnozy dziecka. Etyczne problemy diagnozy małego dziecka.

Diagnoza poziomu rozwoju małego dziecka z wykorzystaniem Dziecięcej Skali Rozwojowej (DSR) A Matczak (i inni);

Diagnoza poziomu rozwoju percepcji wzrokowo – motorycznej dziecka, z zastosowaniem Testu percepcji wzrokowej, M. Frostig.

Zastosowanie Skali inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w diagnozie dziecka w wieku szkolnym.

Zastosowanie Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5-10 lat (IDS) – polska adaptacja A. Jaworowska, A. Matczak

Zastosowanie Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5-10 lat (IDS) – polska adaptacja A. Jaworowska, A. Matczak

Zastosowanie Skali Stanford – Binet 5 (SB5)G.H.Roida, do badania inteligencji dzieci i młodzieży - polska adaptacja: U. Sajewicz-Radtke, B.M. Radtke, M. Lipowska

Ocena poziomu gotowości szkolnej dziecka na podstawie Skali gotowości szkolnej M. Frydrychowicz. Wskaźniki gotowości szkolnej w innych narzędziach diagnozy psychologicznej.

Dysleksja, jako przyczyna niepowodzeń szkolnych – zastosowanie Skali ryzyka dysleksji (SRD-6), Bogdanowicz

Zastosowanie testu „Osobowość – Zainteresowania” Mitteneckera, Thomana w zakresie preorientacji zawodowej młodzieży.

Test Stosunków Rodzinnych (TSR) Anthony, Bene, jako narzędzie badania sposobu percepcji własnej sytuacji rodzinnej.

Test Relacji Rodzinnych (A. Lewandowska-Walter, M. Błażek), jako badanie formy relacji w rodzinie (struktura rodziny) oraz jakości relacji pomiędzy jej członkami.

Wykorzystanie Testu Apercepcji Tematycznej dla dzieci (CAT) L. Bellak, do badania relacji rodzinnych. Zastosowanie innych technik projekcyjnych w diagnozie dziecka.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.