SPR_M03_Podstawy diagnostyki rozwojowej i klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-224 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPR_M03_Podstawy diagnostyki rozwojowej i klinicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Kucharewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Przygotowanie do testu wiedzy polega na zapoznaniu się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą adekwatną do określonych wyżej bloków tematycznych (wymagana jest wiedza z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej - praca studenta polega na pogłębionej, samodzielnej analizie zagadnień przedstawionych/zasygnalizowanych w poszczególnych blokach tematycznych). Kolokwium (test wiedzy zawierający pytania otwarte, przygotowany w kilku wersjach) odbędzie się w letniej sesji zaliczeniowej. Przewidziany czas trwania kolokwium to 20 minut (platforma Moodle) |
|
Pełny opis: |
Student zapoznaje się z następującymi metodami diagnozy oraz ich zastosowaniem: Definicja, zakres i cel diagnozy rozwojowej małego dziecka – klasyfikacja DC: 0 – 3 R. Specyfika diagnozy dziecka. Modele i rodzaje diagnozy dziecka. Etyczne problemy diagnozy małego dziecka. Diagnoza poziomu rozwoju małego dziecka z wykorzystaniem Dziecięcej Skali Rozwojowej (DSR) A Matczak (i inni); Diagnoza poziomu rozwoju percepcji wzrokowo – motorycznej dziecka, z zastosowaniem Testu percepcji wzrokowej, M. Frostig. Zastosowanie Skali inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w diagnozie dziecka w wieku szkolnym. Zastosowanie Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5-10 lat (IDS) – polska adaptacja A. Jaworowska, A. Matczak Zastosowanie Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5-10 lat (IDS) – polska adaptacja A. Jaworowska, A. Matczak Zastosowanie Skali Stanford – Binet 5 (SB5)G.H.Roida, do badania inteligencji dzieci i młodzieży - polska adaptacja: U. Sajewicz-Radtke, B.M. Radtke, M. Lipowska Ocena poziomu gotowości szkolnej dziecka na podstawie Skali gotowości szkolnej M. Frydrychowicz. Wskaźniki gotowości szkolnej w innych narzędziach diagnozy psychologicznej. Dysleksja, jako przyczyna niepowodzeń szkolnych – zastosowanie Skali ryzyka dysleksji (SRD-6), Bogdanowicz Zastosowanie testu „Osobowość – Zainteresowania” Mitteneckera, Thomana w zakresie preorientacji zawodowej młodzieży. Test Stosunków Rodzinnych (TSR) Anthony, Bene, jako narzędzie badania sposobu percepcji własnej sytuacji rodzinnej. Test Relacji Rodzinnych (A. Lewandowska-Walter, M. Błażek), jako badanie formy relacji w rodzinie (struktura rodziny) oraz jakości relacji pomiędzy jej członkami. Wykorzystanie Testu Apercepcji Tematycznej dla dzieci (CAT) L. Bellak, do badania relacji rodzinnych. Zastosowanie innych technik projekcyjnych w diagnozie dziecka. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.