Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPR_M03_Podstawy diagnostyki rozwojowej i klinicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-SM-224
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: SPR_M03_Podstawy diagnostyki rozwojowej i klinicznej
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kucharewicz
Prowadzący grup: Joanna Kucharewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Przygotowanie do testu wiedzy polega na zapoznaniu się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą adekwatną do określonych wyżej bloków tematycznych (wymagana jest wiedza z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej - praca studenta polega na pogłębionej, samodzielnej analizie zagadnień przedstawionych/zasygnalizowanych w poszczególnych blokach tematycznych).

Kolokwium (test wiedzy zawierający pytania otwarte, przygotowany w kilku wersjach) odbędzie się w letniej sesji zaliczeniowej.

Przewidziany czas trwania kolokwium to 20 minut (platforma Moodle)

Pełny opis:

Student zapoznaje się z następującymi metodami diagnozy oraz ich zastosowaniem:

Definicja, zakres i cel diagnozy rozwojowej małego dziecka – klasyfikacja DC: 0 – 3 R. Specyfika diagnozy dziecka. Modele i rodzaje diagnozy dziecka. Etyczne problemy diagnozy małego dziecka.

Diagnoza poziomu rozwoju małego dziecka z wykorzystaniem Dziecięcej Skali Rozwojowej (DSR) A Matczak (i inni);

Diagnoza poziomu rozwoju percepcji wzrokowo – motorycznej dziecka, z zastosowaniem Testu percepcji wzrokowej, M. Frostig.

Zastosowanie Skali inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w diagnozie dziecka w wieku szkolnym.

Zastosowanie Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5-10 lat (IDS) – polska adaptacja A. Jaworowska, A. Matczak

Zastosowanie Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5-10 lat (IDS) – polska adaptacja A. Jaworowska, A. Matczak

Zastosowanie Skali Stanford – Binet 5 (SB5)G.H.Roida, do badania inteligencji dzieci i młodzieży - polska adaptacja: U. Sajewicz-Radtke, B.M. Radtke, M. Lipowska

Ocena poziomu gotowości szkolnej dziecka na podstawie Skali gotowości szkolnej M. Frydrychowicz. Wskaźniki gotowości szkolnej w innych narzędziach diagnozy psychologicznej.

Dysleksja, jako przyczyna niepowodzeń szkolnych – zastosowanie Skali ryzyka dysleksji (SRD-6), Bogdanowicz

Zastosowanie testu „Osobowość – Zainteresowania” Mitteneckera, Thomana w zakresie preorientacji zawodowej młodzieży.

Test Stosunków Rodzinnych (TSR) Anthony, Bene, jako narzędzie badania sposobu percepcji własnej sytuacji rodzinnej.

Test Relacji Rodzinnych (A. Lewandowska-Walter, M. Błażek), jako badanie formy relacji w rodzinie (struktura rodziny) oraz jakości relacji pomiędzy jej członkami.

Wykorzystanie Testu Apercepcji Tematycznej dla dzieci (CAT) L. Bellak, do badania relacji rodzinnych. Zastosowanie innych technik projekcyjnych w diagnozie dziecka.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)