SPP_M04_Metody i narzędzia badania pracy i pracowników
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-233 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPP_M04_Metody i narzędzia badania pracy i pracowników |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Ukazanie współczesnych problemów dotyczących środowiska pracy człowieka ze szczególnym uwzględnieniem obszarów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej. Przedstawienie metod i narzędzi badań stosowanych w psychologii pracy. Zapoznanie słuchaczy z obowiązującymi regulacjami prawnymi dotyczącymi orzecznictwa psychologicznego, instytucjami certyfikującymi, oraz stosowanymi metodami badań. |
Pełny opis: |
Ukazanie współczesnych problemów dotyczących środowiska pracy ze szczególnym uwzględnieniem metod i narzędzi badań stosowanych w psychologii pracy. Zapoznanie słuchaczy z obowiązującymi regulacjami prawnymi dotyczącymi orzecznictwa psychologicznego, instytucjami certyfikującymi, oraz stosowanymi metodami badań w obszarze prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej. 1. Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. 2. Zmiany na współczesnym rynku pracy związane ze sposobami realizacji zadań- konsekwencje psychologiczne zmian w środowisku pracy człowieka ( automatyzacja, komputeryzacja, mechanizacja) 3. Demograficzne zmiany na rynku pracy- problemy aktywizacji zawodowej ludzi starszych, konsekwencje późnego rozpoczynania pracy zawodowej, aktywność zawodowa kobiet oraz wpływ tych zjawisk na bezpieczeństwo pracy. 4. Zachowania bezpieczne i niebezpieczne oraz ich psychologiczne uwarunkowania. 5. Spostrzeganie i ocena zagrożeń w środowisku pracy. 6. Społeczne wzory postępowania a wypadkowość. 7. Wpływ stanów emocjonalnych na zachowania pracowników w sytuacji zagrożenia. 8. Stres i jego skutki dla bezpieczeństwa pracy. 9. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa pracy w organizacji. 10. Obszary badań pracy i pracowników, zakres konsultacji psychologicznych na rzecz orzecznictwa medycyny pracy. 11. Prawne podstawy realizacji badań psychologicznych i orzecznictwa psychologicznego. 12. Tworzenie opisów pracy stosowanych w przemyśle i metody badania pracy. 13. Metodologia badań w przemyśle – prezentacja metod testowych i aparaturowych.(zajęcia terenowe w pracowni badań psychologicznych; metodyka badań kierowców- omówienie stosowanych procedur badawczych) 14. Środowisko pracy związane z występowaniem zagrożeń dla zdrowia i życia człowieka ( zajęcia terenowe- kopalnia lub rozlewnia). 15. Zaliczenie zajęć. |
Literatura: |
1. Baraniak B., Metody badania pracy, Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2009. 2. Bąk- Gajda D., Bąk J. , Psychologia transportu i bezpieczeństwa drogowego, Difin S.A., Warszawa 2010. 3. Chmiel N. (red), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. 4. Goszczyńska M., Studenski R. ( red.), Psychologia zachowań ryzykownych. Wydawnictwo Akademickie „ Żak”, Warszawa 2006. 5. Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. 6. Tyszka T. ( red.), Psychologia i bezpieczeństwo pracy, Instytut Psychologii PAN, Warszawa 1992 7. Waszkowska M., Potocka A., Węgrowska- Koski E., Merecz D., Dobra praktyka profilaktycznych badań psychologicznych. Podręcznik dla lekarzy i psychologów służb medycyny pracy, Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera, Łodz 2012. 8. Wontorczyk A., Niebezpieczne zachowania kierowców. Psychologiczny model regulacji zachowań w ruchu drogowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011. |
Efekty uczenia się: |
Zna zasady projektowania oraz analizy i oceny pracy w zmieniających się warunkach funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw Zna metody i techniki psychologicznego badania pracy i pracowników, grup pracowników oraz organizacji, jak również metodologię tworzenia nowych metod diagnostycznych. Zna metodykę diagnozy poziomu i struktury kompetencji pracowniczych. Potrafi dokonać kompetentnej analizy stanowiska pracy oraz zastosować w praktyce teoretyczne zasady projektowania pracy. Potrafi konstruować modele kompetencyjne i wykorzystywać je w różnorodnych obszarach funkcjonowania organizacji. Ma świadomość złożoności problemów etycznych związanych z diagnozą i interwencją psychologiczną w środowisku pracy, opiniodawstwem, współtworzeniem warunków pracy, zaangażowaniem w procesy rekrutacji i selekcji pracowników, stymulowaniem efektywności jednostki oraz efektywności funkcjonowania organizacji; dąży do rozwiązywania ich w zgodzie ze standardami etycznymi zawodu psychologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem metod aktywizujących, realizacja badań terenowych wraz z przygotowaniem ich opracowania, wizyty studyjne na stanowiskach pracy ( kopalnia, elektrownia, inne), wizyty studyjne w placówkach realizujących badania psychologiczne osób pracujących na stanowiskach wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej, prezentacje multimedialne w obszarze aktualnych raportów wypadkowości w obszarach transportu i przemysłu. Ocena końcowa ustalana będzie na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych z analizy projektu interwencyjnego, tematycznej prezentacji oraz dodatkowej aktywności podczas realizacji zajęć. 1. Przygotowanie scenariusza działania w obszarze poprawy warunków pracy dla wybranej grupy zawodowej lub przedsiębiorstwa- realizacja w grupach 2-3 osobowych. Ocena kompetencji zaprezentowanych w prezentacji przygotowanego projektu, max ilość pkt 15, w tym 5 pkt. analiza środowiska pracy, 5 pkt. analiza zagrożeń w środowisku pracy, 5 pkt. przedstawienie projektu interwencji na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy. 2. Przygotowanie tematycznej prezentacji multimedialnej w obszarze treści związanych z danymi zajęciami- realizacja w grupach 2 osobowych, max 5 pkt 3. Dodatkowa aktywność, max 5 pkt( przygotowanie dodatkowych opracowań literaturowych, doniesień z badań). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT L
L
ŚR CZ L
L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Stasiła-Sieradzka | |
Prowadzący grup: | Marta Stasiła-Sieradzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Przygotowanie scenariusza działania w obszarze poprawy warunków pracy dla wybranej grupy zawodowej lub przedsiębiorstwa- realizacja w grupach 2-3 osobowych. Ocena kompetencji zaprezentowanych w prezentacji przygotowanego projektu, max ilość pkt 15, w tym 5 pkt. analiza środowiska pracy, 5 pkt. analiza zagrożeń w środowisku pracy, 5 pkt. przedstawienie projektu interwencji na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy. 2. Przygotowanie tematycznej prezentacji multimedialnej w obszarze treści związanych z danymi zajęciami- realizacja w grupach 2 osobowych, max 5 pkt 3. Dodatkowa aktywność, max 5 pkt( przygotowanie dodatkowych opracowań literaturowych, doniesień z badań). |
|
Pełny opis: |
Ukazanie współczesnych problemów dotyczących środowiska pracy człowieka ze szczególnym uwzględnieniem obszarów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej. Przedstawienie metod i narzędzi badań stosowanych w psychologii pracy. Zapoznanie słuchaczy z obowiązującymi regulacjami prawnymi dotyczącymi orzecznictwa psychologicznego, instytucjami certyfikującymi, oraz stosowanymi metodami badań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.