SPZ_M04_Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-235 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPZ_M04_Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta stanowi 4 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia realizowany jest w bloku zastosowania psychologii zdrowia. Moduł wyposaża studenta w wiedzę na temat zastosowań psychologii zdrowia i jakości życia w obszarze diagnozy i pomiaru oraz umiejętności pozwalające na jej wykorzystanie w odniesieniu do konkretnych problemów. |
Pełny opis: |
Zajęcia laboratoryjne uwzględniają następujący zakres tematyczny: Pomiar psychologicznych aspektów zdrowia i choroby. Prozdrowotna rola poczucia własnej skuteczności i umiejscowienia kontroli zdrowia. Narzędzia wykorzystywane do pomiaru przekonań i oczekiwań w sprawach zdrowotnych. Optymizm i nadzieja a zdrowie. Pomiar stresu i radzenia sobie ze stresem: ocena jednostki jako kryterium wystąpienia stresu, style radzenia sobie, strategie zaradcze. Poczucie koherencji jako centralny konstrukt salutogenezy. Problemy z trafnością. Zachowania zdrowotne – czym są? Jak je badać? Jak kształtować? Jak zmieniać? Diagnoza psychologicznych aspektów zdrowia i choroby Kontekst systemowy diagnostyki w obszarze psychologii zdrowia |
Literatura: |
zamieszczona w sekcji: INFORMACJE O ZAJĘCIACH W CYKLU |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia założone w ramach modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada wiedzę na temat zastosowań psychologii zdrowia i jakości życia w obszarze diagnozy i pomiaru. Zna metody pomiarowe i diagnostyczne wykorzystywane w pracy z człowiekiem chorym somatycznie, osobami z grup ryzyka czy doświadczającymi przewlekłego stresu. Obok metod stricte diagnostycznych zdobywa wiedzę na temat narzędzi i technik pomiaru przekonań i oczekiwań związanych ze zdrowiem, zasobów istotnych z punktu widzenia zdrowia, stresu i radzenia sobie, różnorodnych aspektów rozumienia i doświadczania własnej choroby. Potrafi te metody krytycznie ocenić, wskazać ich ograniczenia oraz dobrać adekwatnie do problemu (badania ilościowe vs ocena kliniczna) i stanu osoby bądź osób badanych. Potrafi dane z wywiadu scalić z danymi zebranymi za pomocą innych metod diagnostycznych i na ich podstawie sformułować opinię psychologiczną zrozumiałą dla odbiorcy (np. pacjenta, klienta, lekarza). Potrafi zaplanować badanie diagnostyczne i ilościowe w obszarze psychologii zdrowia i jakości życia wykazując świadomość istnienia problemów etycznych, uwrażliwienie na nie i gotowość do rozwiązywania ich zgodnie z nakazami etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja założonych efektów kształcenia odbywać się będzie na laboratorium i składać z następujących komponentów: Test wiedzy 06-PS-SM-235_w_1 Student powinien posiadać wiedzę na temat wybranych technik diagnostycznych i pomiarowych wykorzystywanych w psychologii zdrowia i jakości życia oraz umiejętność krytycznej oceny przydatności tych technik w badaniach empirycznych i diagnostycznych. Kolokwium problemowe 06-PS-SM-235_w_2 Umiejętność krytycznej oceny przydatności poznanych metod oraz możliwości wykorzystania ich na potrzeby badań, uwrażliwienie na problemy etyczne pojawiające się w pracy z pacjentem i umiejętności ich rozwiązania w zgodzie nakazami etyki zawodowej. Plan badań empirycznych 06-PS-SM-235_w_3 Umiejętność przełożenia wiedzy z zakresu wybranych technik pomiarowych wykorzystywanych w badaniach z obszaru psychologii zdrowia i jakości życia do rozwiązywania konkretnych problemów badawczych, umiejętność krytycznej oceny przydatności tych metod ; kompetencje komunikacyjne i interpersonalne umożliwiające pracę w grupie oraz uwrażliwienie na standardy etyczne zarówno w obszarze planowanych badań jak i wywiązywania się z zadań realizowanych grupowo. Analiza studium przypadku 06-PS-SM-235_w_4 Umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej z obszaru psychologii zdrowia i jakości życia oraz diagnozy psychologicznej do rozwiązywania problemów pacjenta chorego somatycznie; kompetencje interpersonalne i komunikacyjne, respektowanie standardów etycznych w zakresie proponowanych działań praktycznych; Test stanowi pierwszą część kolokwium, które przeprowadzone zostanie na zajęciach 9. Zbiorczy test składający się z pytań zamkniętych jednokrotnego i wielokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę studentów na temat technik diagnostycznych i pomiarowych wykorzystywanych w psychologii zdrowia i jakości życia. Kryteria oceny: 50-60% możliwych do uzyskania punktów dst 60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst 70-80% możliwych do uzyskania punktów db 80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db 90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bd Pytania problemowe stanowią drugą część kolokwium, które przeprowadzone zostanie na zajęciach 9. Kryteria oceny: 50-60% możliwych do uzyskania punktów dst 60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst 70-80% możliwych do uzyskania punktów db 80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db 90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb Projekt badań empirycznych osadzonych w obszarze psychologii zdrowia i jakości życia, opracowany w 2-3 osobowych grupach. Projekt powinien zawierać: Wstęp teoretyczny, problematykę proponowanego badania (w tym hipotezy), obraz przestrzeni zmiennych i ich operacjonalizację, charakterystykę wykorzystanych narzędzi, planowany przebieg badania oraz proponowaną analizę statystyczną (adekwatną do postawionych hipotez). W projekcie powinna być uwzględniona – adekwatna do postawionego problemu – bibliografia, cytowana zgodnie z obowiązującymi w pracach psychologicznych, standardami. Jeśli w planowanym badaniu będą wykorzystane autorskie metody pomiarowe należy je zamieścić w załączniku. Kryteria oceny: 50-60% możliwych do uzyskania punktów dst 60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst 70-80% możliwych do uzyskania punktów db 80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db 90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb Nieprzekraczalny termin złożenia projektów do oceny: przedostatnie zajęcia w semestrze. W oparciu o dostarczony opis przypadku pacjenta chorego somatycznie studenci w małych (2-4 osobowych grupach) będą dokonywać analizy danych o pacjencie w celu syntetycznego ich opracowania w postaci opinii psychologicznej, zawierającej dane wstępne, dane biograficzne, opis sytuacji badania i aktualnego zachowania się pacjenta, dane o środowisku życia i działania (ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu systemowego – rodzinnego, środowiskowego), dane pochodzące z badań testowych. Dokonają opisu hipotetycznego wyjaśnienia mechanizmów zaburzenia, jego przyczyn, przedstawią charakterystykę podmiotowych i środowiskowych zasobów oraz sformułują wnioski i wskazania do dalszej pracy z pacjentem. 5,0 (bdb) – znakomita umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania problemów diagnostycznych dotyczących psychospołecznego funkcjonowania osoby chorej somatycznie, wyróżniające się kompetencje komunikacyjne i interpersonalne oraz uwrażliwienie na kwestie etyczne; 4,5 (db +) – bardzo dobra umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania problemów diagnostycznych dotyczących psychospołecznego funkcjonowania osoby chorej somatycznie, bardzo wysokie kompetencje komunikacyjne i interpersonalne oraz uwrażliwienie na kwestie etyczne; 4,0 (db) – dobra umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania problemów diagnostycznych dotyczących psychospołecznego funkcjonowania osoby chorej somatycznie, wysokie kompetencje komunikacyjne i interpersonalne oraz uwrażliwienie na kwestie etyczne. 3,5 (dst +) – zadowalająca umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania problemów diagnostycznych dotyczących psychospołecznego funkcjonowania osoby chorej somatycznie oraz przeciętne kompetencje komunikacyjne i interpersonalne oraz uwrażliwienie na kwestie etyczne; 3,0 (dst) – dostateczna umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania problemów diagnostycznych dotyczących psychospołecznego funkcjonowania osoby chorej somatycznie oraz słabe kompetencje komunikacyjne i interpersonalne przy słabym uwrażliwieniu na kwestie etyczne; 2,0 (ndst) – niezadowalające umiejętności oraz kompetencje w zakresie zadań wymagających wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania problemów diagnostycznych z obszaru psychologii zdrowia i jakości życia. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
CZ L
L
L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Mateusiak | |
Prowadzący grup: | Joanna Mateusiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa ustalana będzie na podstawie wyników uzyskanych z części testowej kolokwium (waga 0,6), zadań grupowych i indywidualnych (waga 0,4). 3,00 do 3,25 - dostateczny; 3,26 do 3,75 - dostateczny plus; 3,76 do 4,25 - dobry; 4,26 do 4,60 - dobry plus; 4,61do 5,00 - bardzo dobry. |
|
Pełny opis: |
Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta stanowi 4. moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia. Moduł wyposaża studenta w wiedzę na temat zastosowań metod wykorzystywanych w psychologii zdrowia i jakości życia w obszarze pomiaru i diagnozy oraz umiejętności pozwalające na wykorzystanie tej wiedzy w odniesieniu do konkretnych problemów praktycznych. |
|
Uwagi: |
Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności na zajęciach, w przypadku większej liczby nieobecności o możliwości uzyskania zaliczenia decydować będą uwzględnione w kryteriach zaliczenia aktywności i wynik z kolokwium. Studentowi, który nie uzyskał zaliczenia w wyznaczonym terminie przysługuje dodatkowy termin podejścia do zaliczenia. Forma i termin zaliczenia zostaną wskazane przez prowadzącą. Literatura do zajęć będzie zamieszczana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem na platformie MOODLE. Link do zajęć: https://el.us.edu.pl/wns/mod/attendance/manage.php?id=34566 Zajęcia będą się odbywać zgodnie z harmonogramem zajęć na platformie Office Teams: Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6902196c07104c028703122dfe4d39d6%40thread.tacv2/conversations?groupId=303d9527-c148-4504-a035-6f5c7016dec4&tenantId=50c76291-0c80-4444-a2fb-4f8ab168c311 Terminy konsultacji: Środa 13:00-13:45 oraz 17.20-18:00 (kontakt synchroniczny /rozmowa/ poprzez czat na MS Teams). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.