SPR_M09_Profilaktyka i psychokorekcja zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-274 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPR_M09_Profilaktyka i psychokorekcja zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Wieteska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wieteska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
C
PT C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Wieteska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wieteska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach i projektu grupowego. Wymagana jest 90% obecność. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie problematyki zajęć. Metody i formy realizowania prowadzenia zajęć profilaktycznych. 2. Umiejętności chroniące. Organizacja warsztatów profilaktycznych. Zawieranie kontraktu. Poznanie uczestników. Autoprezentacja. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 3. Wzmacnianie poczucia własnej wartości. Czym jest poczucie własnej wartość. Wyznaczniki samooceny w dzieciństwie i adolescencji. Jak samoocena wpływa na relacje rówieśnicze. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 4. Wspieranie zasobów emojonalno-społecznych dziecka i adolescenta, Rozpoznawanie emocji. Radzenie sobie z z trudnymi emocjami (smutek, złość). Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 5. Budowanie umiejętności asertywnego odmawiania. Na czym polega asertywna odmowa. Ograniczenia asertywnego zachowania. Scenariusze zajęć profilaktycznych. 6. Jak radzić sobie ze stresem. Gospodarowanie czasem. Stawianie sobie celów. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 7. Podejmowanie decyzji. Wzmacnianie umiejętności organizacji czasu. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 8. Profilaktyka zaburzeń obrazu ciała u młodzieży. Kulturowe i społeczne przekazy dotyczące atrakcyjności mężczyzn i kobiet. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 9. Uczenie krytycznego odbioru przekazów medialnych rozpowszechniających współczesne ideały piękna. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 10. Profilaktyka zaburzeń odżywiania i niezdrowych zachowań związanych ze zmianą wizerunku ciała u młodzieży. Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się. Zasadny zdrowego odżywiania. Współczesna piramida żywienia. Układanie jadłospisu. 11. Profilaktyka zaburzeń odżywiania i niezdrowych zachowań związanych ze zmianą wizerunku ciała u młodzieży. Najczęstsze błędy żywieniowe. Przejawy zaburzeń odżywiania u młodzieży. Diety niebezpieczne dla zdrowia. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 12. Profilaktyka zaburzeń odżywiania i niezdrowych zachowań związanych ze zmianą wizerunku ciała u młodzieży. Wspieranie aktywnego stylu życia. Jak motywować się do aktywności fizycznej? Rola sportu i rekreacji w przeciwdziałaniu nadwadze i otyłości wśród dzieci i młodzieży. 13. Przeciwdziałanie zaburzeniom depresyjnym u dzieci i młodzieży. Jak pomóc dzieciom radzić sobie z porażką i przygnębieniem. Rola dorosłych w rozpoznawaniu depresji u dzieci młodzieży. 14. Problematyka uzależnień wśród dzieci i młodzieży. Zapobieganie problemowemu korzystaniu z Internetu i komputera. Nadzór dorosłych nad aktywnością dziecka w Internecie. 15. Nadzór dorosłych nad aktywnością dziecka w Internecie. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jazłowska | |
Prowadzący grup: | Anna Jazłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach i projektu grupowego. Wymagana jest 90% obecność. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie problematyki zajęć. Metody i formy realizowania prowadzenia zajęć profilaktycznych. 2. Umiejętności chroniące. Organizacja warsztatów profilaktycznych. Zawieranie kontraktu. Poznanie uczestników. Autoprezentacja. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 3. Wzmacnianie poczucia własnej wartości. Czym jest poczucie własnej wartość. Wyznaczniki samooceny w dzieciństwie i adolescencji. Jak samoocena wpływa na relacje rówieśnicze. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 4. Wspieranie zasobów emojonalno-społecznych dziecka i adolescenta, Rozpoznawanie emocji. Radzenie sobie z z trudnymi emocjami (smutek, złość). Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 5. Budowanie umiejętności asertywnego odmawiania. Na czym polega asertywna odmowa. Ograniczenia asertywnego zachowania. Scenariusze zajęć profilaktycznych. 6. Jak radzić sobie ze stresem. Gospodarowanie czasem. Stawianie sobie celów. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 7. Podejmowanie decyzji. Wzmacnianie umiejętności organizacji czasu. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 8. Profilaktyka zaburzeń obrazu ciała u młodzieży. Kulturowe i społeczne przekazy dotyczące atrakcyjności mężczyzn i kobiet. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 9. Uczenie krytycznego odbioru przekazów medialnych rozpowszechniających współczesne ideały piękna. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 10. Profilaktyka zaburzeń odżywiania i niezdrowych zachowań związanych ze zmianą wizerunku ciała u młodzieży. Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się. Zasadny zdrowego odżywiania. Współczesna piramida żywienia. Układanie jadłospisu. 11. Profilaktyka zaburzeń odżywiania i niezdrowych zachowań związanych ze zmianą wizerunku ciała u młodzieży. Najczęstsze błędy żywieniowe. Przejawy zaburzeń odżywiania u młodzieży. Diety niebezpieczne dla zdrowia. Wybrane scenariusze zajęć profilaktycznych. 12. Profilaktyka zaburzeń odżywiania i niezdrowych zachowań związanych ze zmianą wizerunku ciała u młodzieży. Wspieranie aktywnego stylu życia. Jak motywować się do aktywności fizycznej? Rola sportu i rekreacji w przeciwdziałaniu nadwadze i otyłości wśród dzieci i młodzieży. 13. Przeciwdziałanie zaburzeniom depresyjnym u dzieci i młodzieży. Jak pomóc dzieciom radzić sobie z porażką i przygnębieniem. Rola dorosłych w rozpoznawaniu depresji u dzieci młodzieży. 14. Problematyka uzależnień wśród dzieci i młodzieży. Zapobieganie problemowemu korzystaniu z Internetu i komputera. Nadzór dorosłych nad aktywnością dziecka w Internecie. 15. Nadzór dorosłych nad aktywnością dziecka w Internecie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.