SPZ_M09_Profilaktyka i interwencja w uzależnieniach behawioralnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-275 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPZ_M09_Profilaktyka i interwencja w uzależnieniach behawioralnych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Pyszkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Pyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z kolokwium oraz pracy semestralnej. a. Termin złożenia pracy semestralnej drogą elektroniczną: 20 grudnia 2020; informacje na temat pracy znajdują się w osobnym pliku. b. Termin kolokwium: 16 stycznia 2020. 2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy zaliczeniowej). 3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej. |
|
Pełny opis: |
Uzależnienia behawioralne wymieniane są jako jedno z najważniejszych zjawisk psychopatologicznych występujących we współczesnym świecie. Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom charakterystyki niniejszego typu uzależnień, ich etiologii, sposobów leczenia oraz działań profilaktycznych zmniejszających ryzyko ich występowania. Istotnym zagadnieniem poruszanym w trakcie zajęć jest analiza dynamiki uzależnień behawioralnych w kontekście funkcjonowania w zglobalizowanych i stechnologizowanych warunkach zachodniej cywilizacji |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Pyszkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Pyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z kolokwium oraz pracy semestralnej. a. Termin złożenia pracy semestralnej drogą elektroniczną: 20 grudnia 2020; informacje na temat pracy znajdują się w osobnym pliku. b. Termin kolokwium: 16 stycznia 2020. 2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy zaliczeniowej). 3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe koncepcje we współczesnym behawioryzmie, analiza funkcjonalna, problem uzależnień behawioralnych. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 1: Konteksty medyczne, psychologiczne i społeczne zachowań szkodliwych i uzależnień behawioralnych. • Bąbel, P. & Ostaszewski, P. (2008). Współczesna psychologia behawioralna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Ocena funkcjonalna: metody przeprowadzania analiz i wykorzystanie ich wyników w praktyce. 2. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. (1) • Andrew, S. R. (2015). Dialog motywujący w terapii uzależnień behawioralnych. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 . 3. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. (2). • Miller, W. R. & Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Część I (21-66). • Plik „Podstawowy skrypt pracy w klimacie dialogu motywującego” znajdujący się na platformie Moodle. 4. Uzależnienie od hazardu. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 6: Uzależnienie od hazardu. • Materiały dotyczące pracy z osobami uzależnionymi od hazardu znajdujące się na platformie Moodle. 5. Uzależnienie od pracy i uczenia się. • Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., Atroszko, P. A. (2018). Ten myths about work addiction. Journal of Behavioral Addictions. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/322991016_Ten_myths_about_work_addiction • Atroszko, P., Atroszko, B. (2015). Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne. W: Psychospołeczne aspekty zdrowia, red.: Anna Nawrocka, Franciszek Makurat, Radosław Breska. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/304249082_Uzaleznienie_od_uczenia_sie_-_rozpowszechnienie_zjawiska_oraz_potencjalne_oddzialywania_terapeutyczne_i_profilaktyczne • Szymaniak, M. (2018). Urobieni. Reportaże o pracy. Wydawnictwo Czarne. Rozdział „Koniec snu”. (Dostęp na Moodle) 6. Uzależnienie od mediów społecznościowych, gier i technologii. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 7: Uzależnienia związane z korzystaniem z nowych technologii i „światem wirtualnym”. • Kuss, D. J., Griffiths, M. D., & Pontes, H. M. (2017). Chaos and confusion in DSM-5 diagnosis of Internet Gaming Disorder: Issues, concerns, and recommendations for clarity in the field. Journal of behavioral addictions, 6(2), 103–109. Dostęp: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5520132/ 7. Uzależnienie od samouszkodzeń. • Walsh, B. W. (2014). Terapia samouszkodzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 1 i 7. 8. Uzależnienie od ćwiczeń i sportu. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 8.1: Nałogowe uprawianie sportu. 9. Uzależnienie od seksu i pornografii. • Prescott, D. S. (2015). Terapia osób, których zachowania seksualne krzywdzą innych. Motywacja, ustalanie celów, model dobrego życia. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 . • Lew-Starowicz, M. (2018). Patologiczna hiperseksualność. W: Seksuologia, red. Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. 480-487. 10. Uzależnienie od jedzenia. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 9: Szkodliwe jedzenie wysokokalorycznych pokarmów – model uzależnienia. • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 14: Dialog motywujący w terapii zaburzeń odżywiania. 11. Uzależnienie od zakupów. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 10: Szkodliwe zachowania związane z robieniem zakupów – model uzależnienia. • Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej. Część II: Jak dokonujemy wyboru (s. 63-118). 12. Uzależnienia behawioralne i kompulsje jako zaburzenia współwystępujące. Diagnoza różnicowa. • Green, R. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi i uzależnieniami. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Zwiększanie skuteczności ekspozycji i powstrzymywania reakcji w terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 13. Kolokwium. 14. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Wpis z zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Pyszkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Pyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z kolokwium oraz pracy semestralnej. 2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy zaliczeniowej). 3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe koncepcje we współczesnym behawioryzmie, analiza funkcjonalna, problem uzależnień behawioralnych. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 1: Konteksty medyczne, psychologiczne i społeczne zachowań szkodliwych i uzależnień behawioralnych. • Bąbel, P. & Ostaszewski, P. (2008). Współczesna psychologia behawioralna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Ocena funkcjonalna: metody przeprowadzania analiz i wykorzystanie ich wyników w praktyce. 2. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. (1) • Andrew, S. R. (2015). Dialog motywujący w terapii uzależnień behawioralnych. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 . 3. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. (2). • Miller, W. R. & Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Część I (21-66). • Plik „Podstawowy skrypt pracy w klimacie dialogu motywującego” znajdujący się na platformie Moodle. 4. Uzależnienie od hazardu. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 6: Uzależnienie od hazardu. • Materiały dotyczące pracy z osobami uzależnionymi od hazardu znajdujące się na platformie Moodle. 5. Uzależnienie od pracy i uczenia się. • Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., Atroszko, P. A. (2018). Ten myths about work addiction. Journal of Behavioral Addictions. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/322991016_Ten_myths_about_work_addiction • Atroszko, P., Atroszko, B. (2015). Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne. W: Psychospołeczne aspekty zdrowia, red.: Anna Nawrocka, Franciszek Makurat, Radosław Breska. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/304249082_Uzaleznienie_od_uczenia_sie_-_rozpowszechnienie_zjawiska_oraz_potencjalne_oddzialywania_terapeutyczne_i_profilaktyczne • Szymaniak, M. (2018). Urobieni. Reportaże o pracy. Wydawnictwo Czarne. Rozdział „Koniec snu”. (Dostęp na Moodle) 6. Uzależnienie od mediów społecznościowych, gier i technologii. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 7: Uzależnienia związane z korzystaniem z nowych technologii i „światem wirtualnym”. • Kuss, D. J., Griffiths, M. D., & Pontes, H. M. (2017). Chaos and confusion in DSM-5 diagnosis of Internet Gaming Disorder: Issues, concerns, and recommendations for clarity in the field. Journal of behavioral addictions, 6(2), 103–109. Dostęp: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5520132/ 7. Uzależnienie od samouszkodzeń. • Walsh, B. W. (2014). Terapia samouszkodzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 1 i 7. 8. Uzależnienie od ćwiczeń i sportu. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 8.1: Nałogowe uprawianie sportu. 9. Uzależnienie od seksu i pornografii. • Prescott, D. S. (2015). Terapia osób, których zachowania seksualne krzywdzą innych. Motywacja, ustalanie celów, model dobrego życia. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 . • Lew-Starowicz, M. (2018). Patologiczna hiperseksualność. W: Seksuologia, red. Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. 480-487. 10. Uzależnienie od jedzenia. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 9: Szkodliwe jedzenie wysokokalorycznych pokarmów – model uzależnienia. • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 14: Dialog motywujący w terapii zaburzeń odżywiania. 11. Uzależnienie od zakupów. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 10: Szkodliwe zachowania związane z robieniem zakupów – model uzależnienia. • Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej. Część II: Jak dokonujemy wyboru (s. 63-118). 12. Uzależnienia behawioralne i kompulsje jako zaburzenia współwystępujące. Diagnoza różnicowa. • Green, R. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi i uzależnieniami. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Zwiększanie skuteczności ekspozycji i powstrzymywania reakcji w terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 13. Kolokwium. 14. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Wpis z zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.