Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPR_M10_Poradnictwo i pomoc psychologiczna dziecku i rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-SM-284
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: SPR_M10_Poradnictwo i pomoc psychologiczna dziecku i rodzinie
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rojewska, Aleksandra Wieteska
Prowadzący grup: Katarzyna Rojewska, Aleksandra Wieteska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rojewska, Aleksandra Wieteska
Prowadzący grup: Katarzyna Rojewska, Aleksandra Wieteska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach i projektu grupowego. Wymagana jest 90% obecność.

Pełny opis:

1.Zajecia organizacyjne. Omówienie problematyki zajęć. Metody i formy realizowania pomocy psychologicznej rodzicom.

2. Specyfika pomocy psychologicznej udzielanej młodzieży. Podstawowe zjawiska w kontakcie z dzieckiem i adolescentem. Pomoc psychologiczna a psychoterapia. Formy pomocy psychologicznej. Kontakt psychologa z rodzicami. Rola kontraktu psychoterapeutycznego.

3. Kontakt psychologa z rodzicami. Pomoc rodzicom w kontekście współczesnej kultury. Rola kontraktu psychoterapeutycznego. Cele terapii i pomocy psychologicznej. Znaczenie pierwszego wywiadu z rodziną.

4. Wsparcie rodziców w trudnościach emocjonalno-społeczne dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Wzmacnianie prawidłowych nawyków związanych z uczeniem się, zabawą i odpoczynkiem. Zastosowanie kar i nagród w wychowania. Kształtowanie prawidłowej komunikacji między rodzicami a dziećmi.

5. Pomoc psychologiczna młodzieży z zaburzeniami lękowymi. Wsparcie rodziców dzieci młodzieży z zaburzeniami lękowymi. Analiza przypadku.

6. Wykorzystanie technik behawioralno poznawczych w leczeniu zaburzeń lękowych. Analiza przypadku - zastosowanie wybranych technik behawioralno -poznawczych.

7. Rozwód w rodzinie – jak udziela wsparcia dzieciom, młodzieży i ich rodzicom. Problemy emocjonalne dzieci w trakcie rozwodu rodziców. Powrót do równowagi psychicznej i odbudowa życia rodzinnego po rozwodzie –

8. Konflikty w rodzinie rozwodzące się, diagnoza i planowanie pomocy - analiza studium przypadku.

9. Pomoc dorosłych w rozpoznawaniem emocji i problemów związanych z dojrzewaniem fizycznym u chłopców i dziewcząt. Dostarczanie wiedzy na temat zdrowia i higieny u dorastających dziewcząt i chłopców. Zwiększanie wiedzy i obalanie mitów związanych z seksualnością.

10. Problematyka miłości przyjaźni i miłości wśród młodzieży. Problematyka podejmowania przez młodzież współżycia seksualnego, problematyka chorób przenoszonych droga płciową. Wsparcie dorosłych w budowaniu zdrowia prokreacyjnego młodzieży

11. Problematyka samobójstwo wśród dzieci i młodzieży. Czynniki ryzyka suicydalnego. Interwencja w kryzysie suicydalnym. Analiza studium przypadku.

12. Przeciwdziałanie zaburzeniom depresyjnym u dzieci i młodzieży. Jak pomóc dzieciom radzić sobie z porażką i przygnębieniem. Rola dorosłych w rozpoznawaniu depresji u dzieci młodzieży

13. Problemy dzieci i rodziców i rodzeństwa dziecka przewlekle chorego. Wspieranie prawidłowego rozwoju dziecka przewlekle chorego.

14.Charakterystyka wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. Zmaganie się dziecka z chorobą (percepcja i rozumienie bólu przez dzieci; dziecko wobec cierpienia Dziecko przewlekle chore w roli ucznia.

15. Analiza i podsumowanie projektów grupowych.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rojewska
Prowadzący grup: Katarzyna Rojewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)