SPR_M10_Poradnictwo i pomoc psychologiczna dziecku i rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-284 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPR_M10_Poradnictwo i pomoc psychologiczna dziecku i rodzinie |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
L
L
L
L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rojewska, Aleksandra Wieteska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rojewska, Aleksandra Wieteska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
L
L
CZ L
L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rojewska, Aleksandra Wieteska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rojewska, Aleksandra Wieteska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach i projektu grupowego. Wymagana jest 90% obecność. |
|
Pełny opis: |
1.Zajecia organizacyjne. Omówienie problematyki zajęć. Metody i formy realizowania pomocy psychologicznej rodzicom. 2. Specyfika pomocy psychologicznej udzielanej młodzieży. Podstawowe zjawiska w kontakcie z dzieckiem i adolescentem. Pomoc psychologiczna a psychoterapia. Formy pomocy psychologicznej. Kontakt psychologa z rodzicami. Rola kontraktu psychoterapeutycznego. 3. Kontakt psychologa z rodzicami. Pomoc rodzicom w kontekście współczesnej kultury. Rola kontraktu psychoterapeutycznego. Cele terapii i pomocy psychologicznej. Znaczenie pierwszego wywiadu z rodziną. 4. Wsparcie rodziców w trudnościach emocjonalno-społeczne dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Wzmacnianie prawidłowych nawyków związanych z uczeniem się, zabawą i odpoczynkiem. Zastosowanie kar i nagród w wychowania. Kształtowanie prawidłowej komunikacji między rodzicami a dziećmi. 5. Pomoc psychologiczna młodzieży z zaburzeniami lękowymi. Wsparcie rodziców dzieci młodzieży z zaburzeniami lękowymi. Analiza przypadku. 6. Wykorzystanie technik behawioralno poznawczych w leczeniu zaburzeń lękowych. Analiza przypadku - zastosowanie wybranych technik behawioralno -poznawczych. 7. Rozwód w rodzinie – jak udziela wsparcia dzieciom, młodzieży i ich rodzicom. Problemy emocjonalne dzieci w trakcie rozwodu rodziców. Powrót do równowagi psychicznej i odbudowa życia rodzinnego po rozwodzie – 8. Konflikty w rodzinie rozwodzące się, diagnoza i planowanie pomocy - analiza studium przypadku. 9. Pomoc dorosłych w rozpoznawaniem emocji i problemów związanych z dojrzewaniem fizycznym u chłopców i dziewcząt. Dostarczanie wiedzy na temat zdrowia i higieny u dorastających dziewcząt i chłopców. Zwiększanie wiedzy i obalanie mitów związanych z seksualnością. 10. Problematyka miłości przyjaźni i miłości wśród młodzieży. Problematyka podejmowania przez młodzież współżycia seksualnego, problematyka chorób przenoszonych droga płciową. Wsparcie dorosłych w budowaniu zdrowia prokreacyjnego młodzieży 11. Problematyka samobójstwo wśród dzieci i młodzieży. Czynniki ryzyka suicydalnego. Interwencja w kryzysie suicydalnym. Analiza studium przypadku. 12. Przeciwdziałanie zaburzeniom depresyjnym u dzieci i młodzieży. Jak pomóc dzieciom radzić sobie z porażką i przygnębieniem. Rola dorosłych w rozpoznawaniu depresji u dzieci młodzieży 13. Problemy dzieci i rodziców i rodzeństwa dziecka przewlekle chorego. Wspieranie prawidłowego rozwoju dziecka przewlekle chorego. 14.Charakterystyka wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. Zmaganie się dziecka z chorobą (percepcja i rozumienie bólu przez dzieci; dziecko wobec cierpienia Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. 15. Analiza i podsumowanie projektów grupowych. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
L
L
L
L
L
L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rojewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rojewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.