Wybrane metody diagnozy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS016aD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane metody diagnozy psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Na zajęciach student zdobywa: - wiedzę na temat stosowanych w praktyce psychologicznej wybranych metod diagnostycznych wykorzystywanych do badania osobowości, inteligencji i stosowanych w diagnozie organicznych uszkodzeń mózgu - umiejętności prawidłowego ich zastosowania, w zgodzie ze standardami metologicznymi i etycznymi. |
Pełny opis: |
Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych. Pojęcie lęku w psychologii. Charakterystyka kwestionariusza STAI Spielbergera w polskiej adaptacji Sosnowskiego, Wrześniewskiego, Jaworowskiej i Fecenec. Ocena zdrowia psychicznego kwestionariuszami Goldberga (GHQ -12 i GHQ – 28). Kwestionariusze Goldberga w zastosowaniu klinicznym. Interpretacja wyników. Diagnoza organicznych uszkodzeń mózgu. a. Charakterystyka ogniskowych zaburzeń mózgu oraz deficytów organicznych. Patomechanizm powstawania zaburzeń ogólnomózgowych. b. MINIMENTAL - Krótka Skala Oceny Stanu Umysłowego (MMSE) c. Test Pamięci Wzrokowej Bentona- założenia teoretyczne, technika przeprowadzania badań, ocena i interpretacja testów. Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Podstawy teoretyczne i psychometryczne Skali. Sposób badania, ocena odpowiedzi, sposoby obliczania wyników i ich analiza. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński J., Hornowska E. (2003). Podstawowe metody badawcze – teoria i praktyka testowania, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 389-435 Heszen I., Iluzoryczność założeń kwestionariuszy samoopisowych. W: M. Fajowska- Stanik M., K. Drat-Ruszczak, M. Marszał-Wiśniewska (red). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych, Wydawnictwo Academica SWPS, Warszawa 2005. Makowska Z., Merecz D. (2001). Polska adaptacja kwestionariuszy ogólnego stanu zdrowia Davida Goldberga: GHQ – 12 i GHQ – 28. W: Ocena zdrowia psychicznego na podstawie badań kwestionariuszami Davida Goldberga. Podręcznik dla użytkowników Kwestionariuszy GHQ – 12 i GHQ – 28. Łódź, Instytut Medycyny Pracy. Sosnowski T., Wrześniewski K., Jaworowska A., Fecenec D. (2006): Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI). Polska adaptacja. Podręcznik. Warszawa, PTP. Benton Sivan A. (1996). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa, PTP. Pąchalska M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Warszawa: PWN. str. 135-150, 261-265, 285-303, 311-333, 357-372. Stańczak J. (2010). MMSE. Polska normalizacja. Podręcznik. Warszawa, PTP Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Machowski A., Zakrzewska M. (1996). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP. Hornowska E. (2004). Skale Inteligencji dla dorosłych D. Wechslera WAIS-R oraz WAIS-III. Warszawa Wyd. Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk. GWP, 2007. Herzyk A. (2006). Kliniczna neuropsychologia a psychologia kliniczna, W: H. Sęk (red.): Psychologia kliniczna tom 2, Warszawa: PWN, s. 183-201 Walsh K. (2000): Neuropsychologia kliniczna. Warszawa PWN. Matczak A. (2000). Testy inteligencji i zdolności. W: W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 448-469. Rajska-Kulik I. (2006). Zastosowanie Skali Inteligencji Wechslera dla Dorosłych WAIS-R (PL) w klinicznej diagnozie zaburzeń depresyjnych i organicznych uszkodzeń mózgu, W: J. Stanik (red.) Wybrane metody diagnozy klinicznej i sądowej. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renorlalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu: posiada wiedzę na temat tworzenia narzędzi diagnostycznych oraz adaptacji testów; posiada umiejętność zaplanowania procesu diagnostycznego; potrafi przeprowadzić badanie wybraną metodą, zgodnie z jej instrukcją oraz ocenić wartość uzyskanych wyników pomiaru; potrafi obliczyć oraz zinterpretować wyniki uzyskane w badaniu wybraną metodą diagnostyczną; jest w stanie sporządzić syntetyczny raport z badań, zawierający: określenie problemu, opis warunków badania i ich potencjalny wpływ na wyniki, umie wpisać wyniki pomiaru w szerszy kontekst informacji zbieranych o osobie badanej; umie przekazać osobie badanej wyniki badania. ma świadomość problemów etycznych związanych z procesem diagnozy jest uwrażliwiony na kwestie etyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test składający się z pytań zamkniętych jednokrotnego i wielokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę studentów na temat poznanych metod i narzędzi diagnostycznych; Przeprowadzenie badań, zinterpretowanie wyników oraz sporządzenie raportu z badania przy wykorzystaniu poznanej metody diagnostycznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.