Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PZ I(II) 3.1. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii sądowej - Psychologia resocjalizacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS928W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PZ I(II) 3.1. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii sądowej - Psychologia resocjalizacyjna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /wiecz. mag./
Strona przedmiotu: http://www.ip.us.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

- Uzyskanie wiedzy z zakresu działalności resocjalizacyjnej z zakładach zamkniętych.

- Uzyskanie wiedzy nt. roli i zadań psychologa w zakładzie poprawczym i w zakładzie karnym

Pełny opis:

1. Pojęcie i cele resocjalizacji.

2. Rola i zadania psychologa w zakładzie resocjalizacyjnym.

‐ Rola diagnosty.

‐ Rola doradcy.

‐ Role psychokorekcyjne.

‐ Rola w ocenianiu efektów resocjalizacyjnych.

3. Zasady organizacyjno- penitencjarne Zakładu Karnego.

4. Deprywacyjny charakter Zakładu Karnego.

5. Socjopsychologiczne zasady organizacji społeczności zamkniętego zakładu resocjalizacyjnego.

6. Przejawy podkultury przestępczej z zakładzie resocjalizacyjnym.

7. Główne kierunki oddziaływań resocjalizacyjnych a rola i zadania psychologa

Literatura:

J. M. Stanik, Psychologiczne aspekty działalności resocjalizacyjnej (w:) . J. Lubelski, J. M. Stanik, L. Tyszkiewicz, Wybrane zagadnienia psychologii dla prawników, Warszawa 1986, Wyd. Prawnicze.

J. M. Stanik, Wybrane zagadnienia psychologii dla prawników, Warszawa 1986, Wyd. Prawnicze.

A. Lewicki, L. Paryzek, B. Waligóra, Podstawy psychologii penitencjarnej (w:) Psychologia kliniczna, (red.:) A. Lewicki, Warszawa 1978, PAN.

M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze.

H. Machel, Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk 1994, Wyd. UG.

B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.1 i T 2, Warszawa 2007, PWN.

J.M. Stanik, Psychologiczne problemy :drugiego życia” w warunkach dyscyplinarnej izolacji, (w:) Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, „Prace psychologiczne”, nr 8, Katowice 1976, Wyd. UŚl.

M. Szaszkiewicz, Tajemnice grypserki, Kraków 1997, Wyd. Instytut Ekspertyz Sądowych.

H. Sęk, A. Brzezińska, Podstawy pomocy psychologicznej (w:) Psychologia, (red.:)

J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk 2008, GWP.

Efekty uczenia się:

- Uzyskanie wiedzy z zakresu działalności resocjalizacyjnej z zakładach zamkniętych.

- Uzyskanie wiedzy nt. roli i zadań psychologa w zakładzie poprawczym i w zakładzie karnym.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie: rygorowe na podstawie obecności (nie mniej niż 80% frekwencja), prac zaliczeniowych oraz kolokwium zaliczeniowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)