Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii pracy i organizacji - Problemy w zarządzaniu. Diagnoza i kreowanie rozwiązań

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS949W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii pracy i organizacji - Problemy w zarządzaniu. Diagnoza i kreowanie rozwiązań
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /wiecz. mag./
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjny

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Trening umiejętności kierowniczych stanowi 10 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia pracy i organizacji, realizowany jest w bloku: promocja – profilaktyka – korekcja. Student w oparciu o zdobytą wiedzę potrafi zidentyfikować czynniki utrudniające osiąganie przez organizację założonych celów. Zna środki i strategie służące rozwiązywaniu problemów związanych z funkcjonowaniem organizacji. Posiada wiedzę na temat sposobów udzielania pomocy osobom przeżywającym różnego rodzaju trudności w miejscu pracy oraz poza nim. Potrafi przełożyć wiedzę teoretyczną na rozwiązania praktyczne. Potrafi zaproponować rozwiązania problemów w zależności od kontekstu sytuacyjnego i organizacyjnego, w tym kwestii związanych z procesami: rekrutacji i selekcji pracowników, tworzenia efektywnych zespołów i organizacji, motywowania pracowników, zmian i kryzysów w organizacji. Posiada umiejętność sporządzania oceny funkcjonowania organizacji i w sposób zrozumiały potrafi przedstawić wnioski i zalecenia.

Pełny opis:

1.Współczesne determinanty zarządzania. O nowych zadaniach w pracy psychologa.

2.Czego można się nauczyć od skutecznych menedżerów? O sposobach pomiaru jakości zarządzania i zarządzaniu sobą.

3.Menedżerowie i liderzy - czym różnią się od siebie? O rolach, funkcjach menedżera i ich zmianach spowodowanych przejściem w inny cykl rozwoju organizacji. pojęcie cyklu rozwojowego,

4.Co właściwie robią przywódcy? O stylach kierowania i ich wpływie na atmosferę pracy.

5.Przywództwo, które przynosi efekty. O osiąganiu optymalnych efektów.

6.Władza mroczny przedmiot pożądania i pozytywnej motywacji. O potrzebie władzy.

7.Negatywne konsekwencje sprawowania władzy.

8.Informacje, których menedżerowie naprawdę potrzebują. Dyskusja nad propozycją R. Kaplana dotyczącą pytań ukierunkowujących pracę menedżera.

9.Sukces wymaga energii. O źródłach wydajności i radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi.

10.Planowanie badań.

11.Realizacja badań.

12.Przewodzenie procesowi zmian: przyczyny niepowodzeń.

13.Liderzy na kozetce. O dzieciństwie, relacjach z rodzicami oraz własnej rodzinie i ich znaczeniu dla stylu i jakości pracy.

14.Narcystyczni przywódcy. O zaburzeniach osobowości we współczesnym świecie.

15.Wzlot i upadek charyzmatycznego lidera.

16.Podsumowanie zajęć i wpisywanie zaliczeń.

Literatura:

Bańka A. (2001). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini.

Chudzicka-Czupała A., (2007). Nowe zadania dla psychologa pracy wobec przemian społeczno-kulturowych w środowisku pracy [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.).(2010). Perspektywy psychologii pracy. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego (s. 304- 321).

Griffin R.W. (2002). Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Hauziński, A. Strategie przeciwdziałania zagrożeniu przestępczością w środowisku pracy. [w:] Strykowska M. (red.).(2002). Współczesne organizacje, wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.

Robert S. Kaplan O co zapytać swoje odbicie w lustrze? HBRP lipiec-sierpień 2007

Kostera M. (red.).(2008). Nowe kierunki w zarządzaniu. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Koźmiński A.K., Piotrowski W. (2000). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Kożusznik B. (1994). Psychologia w pracy menedżera. Katowice: Wyd. UŚl.

Kożusznik B. (2002). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE.

Kożusznik B. (2005). Wpływ społeczny w organizacji. Warszawa: PWE.

Paluchowski W. J. (2009). (red.), Internet a psychologia. Możliwości i zagrożenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, seria: Nowe tendencje w psychologii.

Smykowski B. Prowadzenie grup zadaniowych. W: A. Brzezińska, A. Potok (red.).(1996). Kształcenie liderów społeczności wiejskich . Poznań: Fundusz Współpracy. (s. 214-228).

Stocki R. (2005). Patologie organizacyjne – diagnoza i interwencja. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Szczupaczyński J. (2002). Anatomia zarządzania organizacją. Warszawa: Międzynarodowa Szkoła Menedżerów.

Zubrzycka – Nowak M., Rybczyńska K., Monostori S. (2010). Czym (nie) jest coaching. Prawdy i mity o coachingu. Sopot: GWP.

Efekty uczenia się:

Posiada wiedzę na temat dysfunkcjonalnych zjawisk, pojawiających się w organizacjach różnego typu.

Ma wiedzę na temat doboru środków i strategii profilaktyczno-korekcyjnych w odniesieniu do problemów związanych z pracą i funkcjonowaniem organizacji.

Posiada wiedzę na temat negatywnych konsekwencji pracy i podstaw pomocy osobom przeżywającym różnego rodzaju trudności w miejscu pracy oraz poza nim.

Potrafi identyfikować oraz proponować rozwiązania zadań i problemów w różnych kontekstach sytuacyjnych i organizacyjnych, odnoszących się do: rekrutacji i selekcji pracowników, tworzenia efektywnych zespołów i organizacji, motywowania pracowników, zmian i kryzysów w organizacji.

Jest przygotowany do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w organizacji, do podejmowania decyzji, przekonywania do proponowanych przez siebie rozwiązań.

Potrafi zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do konkretnych sytuacji mających miejsce w danej organizacji.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem metod aktywizujących celem przygotowania studentów do samodzielnego przeprowadzenia diagnozy organizacji. Przygotowanie i przedstawienie do zaliczenia listy pytań diagnostycznych oraz dobór narzędzi do rozważanych problemów organizacyjnych. Przedstawienie efektów swojej pracy – dyskusja grupowa. Prowadzenie dzienniczka zajęć zawierającego wywiady z osobami pracującymi, przeżywającymi trudności. Sporządzenie kompleksowej oceny stanu psychospołecznego wybranej przez siebie organizacji zgodnie z przedstawionym planem badania. Warsztaty prowadzone przez psychologów praktyków.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)