PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii pracy i organizacji - Problemy w zarządzaniu. Diagnoza i kreowanie rozwiązań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS949W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii pracy i organizacji - Problemy w zarządzaniu. Diagnoza i kreowanie rozwiązań |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /wiecz. mag./ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjny |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Trening umiejętności kierowniczych stanowi 10 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia pracy i organizacji, realizowany jest w bloku: promocja – profilaktyka – korekcja. Student w oparciu o zdobytą wiedzę potrafi zidentyfikować czynniki utrudniające osiąganie przez organizację założonych celów. Zna środki i strategie służące rozwiązywaniu problemów związanych z funkcjonowaniem organizacji. Posiada wiedzę na temat sposobów udzielania pomocy osobom przeżywającym różnego rodzaju trudności w miejscu pracy oraz poza nim. Potrafi przełożyć wiedzę teoretyczną na rozwiązania praktyczne. Potrafi zaproponować rozwiązania problemów w zależności od kontekstu sytuacyjnego i organizacyjnego, w tym kwestii związanych z procesami: rekrutacji i selekcji pracowników, tworzenia efektywnych zespołów i organizacji, motywowania pracowników, zmian i kryzysów w organizacji. Posiada umiejętność sporządzania oceny funkcjonowania organizacji i w sposób zrozumiały potrafi przedstawić wnioski i zalecenia. |
Pełny opis: |
1.Współczesne determinanty zarządzania. O nowych zadaniach w pracy psychologa. 2.Czego można się nauczyć od skutecznych menedżerów? O sposobach pomiaru jakości zarządzania i zarządzaniu sobą. 3.Menedżerowie i liderzy - czym różnią się od siebie? O rolach, funkcjach menedżera i ich zmianach spowodowanych przejściem w inny cykl rozwoju organizacji. pojęcie cyklu rozwojowego, 4.Co właściwie robią przywódcy? O stylach kierowania i ich wpływie na atmosferę pracy. 5.Przywództwo, które przynosi efekty. O osiąganiu optymalnych efektów. 6.Władza mroczny przedmiot pożądania i pozytywnej motywacji. O potrzebie władzy. 7.Negatywne konsekwencje sprawowania władzy. 8.Informacje, których menedżerowie naprawdę potrzebują. Dyskusja nad propozycją R. Kaplana dotyczącą pytań ukierunkowujących pracę menedżera. 9.Sukces wymaga energii. O źródłach wydajności i radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi. 10.Planowanie badań. 11.Realizacja badań. 12.Przewodzenie procesowi zmian: przyczyny niepowodzeń. 13.Liderzy na kozetce. O dzieciństwie, relacjach z rodzicami oraz własnej rodzinie i ich znaczeniu dla stylu i jakości pracy. 14.Narcystyczni przywódcy. O zaburzeniach osobowości we współczesnym świecie. 15.Wzlot i upadek charyzmatycznego lidera. 16.Podsumowanie zajęć i wpisywanie zaliczeń. |
Literatura: |
Bańka A. (2001). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini. Chudzicka-Czupała A., (2007). Nowe zadania dla psychologa pracy wobec przemian społeczno-kulturowych w środowisku pracy [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.).(2010). Perspektywy psychologii pracy. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego (s. 304- 321). Griffin R.W. (2002). Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Hauziński, A. Strategie przeciwdziałania zagrożeniu przestępczością w środowisku pracy. [w:] Strykowska M. (red.).(2002). Współczesne organizacje, wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora. Robert S. Kaplan O co zapytać swoje odbicie w lustrze? HBRP lipiec-sierpień 2007 Kostera M. (red.).(2008). Nowe kierunki w zarządzaniu. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Koźmiński A.K., Piotrowski W. (2000). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kożusznik B. (1994). Psychologia w pracy menedżera. Katowice: Wyd. UŚl. Kożusznik B. (2002). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE. Kożusznik B. (2005). Wpływ społeczny w organizacji. Warszawa: PWE. Paluchowski W. J. (2009). (red.), Internet a psychologia. Możliwości i zagrożenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, seria: Nowe tendencje w psychologii. Smykowski B. Prowadzenie grup zadaniowych. W: A. Brzezińska, A. Potok (red.).(1996). Kształcenie liderów społeczności wiejskich . Poznań: Fundusz Współpracy. (s. 214-228). Stocki R. (2005). Patologie organizacyjne – diagnoza i interwencja. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Szczupaczyński J. (2002). Anatomia zarządzania organizacją. Warszawa: Międzynarodowa Szkoła Menedżerów. Zubrzycka – Nowak M., Rybczyńska K., Monostori S. (2010). Czym (nie) jest coaching. Prawdy i mity o coachingu. Sopot: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę na temat dysfunkcjonalnych zjawisk, pojawiających się w organizacjach różnego typu. Ma wiedzę na temat doboru środków i strategii profilaktyczno-korekcyjnych w odniesieniu do problemów związanych z pracą i funkcjonowaniem organizacji. Posiada wiedzę na temat negatywnych konsekwencji pracy i podstaw pomocy osobom przeżywającym różnego rodzaju trudności w miejscu pracy oraz poza nim. Potrafi identyfikować oraz proponować rozwiązania zadań i problemów w różnych kontekstach sytuacyjnych i organizacyjnych, odnoszących się do: rekrutacji i selekcji pracowników, tworzenia efektywnych zespołów i organizacji, motywowania pracowników, zmian i kryzysów w organizacji. Jest przygotowany do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w organizacji, do podejmowania decyzji, przekonywania do proponowanych przez siebie rozwiązań. Potrafi zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do konkretnych sytuacji mających miejsce w danej organizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem metod aktywizujących celem przygotowania studentów do samodzielnego przeprowadzenia diagnozy organizacji. Przygotowanie i przedstawienie do zaliczenia listy pytań diagnostycznych oraz dobór narzędzi do rozważanych problemów organizacyjnych. Przedstawienie efektów swojej pracy – dyskusja grupowa. Prowadzenie dzienniczka zajęć zawierającego wywiady z osobami pracującymi, przeżywającymi trudności. Sporządzenie kompleksowej oceny stanu psychospołecznego wybranej przez siebie organizacji zgodnie z przedstawionym planem badania. Warsztaty prowadzone przez psychologów praktyków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.