Historia Kościoła Powszechnego - nowożytność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-00-11-W035 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościoła Powszechnego - nowożytność |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości (wybrane) z historii Kościoła Powszechnego. |
Pełny opis: |
Okoliczności i przebieg Reformacji; przebieg i wyniki soboru Trydenckiego dla Kościoła Katolickiego; konfesjonalizacja Europy, misje katolickie XV-XVIII wieku, najważniejsze spory teologiczne okresu nowożytnego, stosunek Kościoła katolickiego do nowożytnej nauki, nurtów ascetyczno - mistycznych, masonerii, przyczyny, przebieg i skutki rewolucji francuskiej. W ramach ćwiczeń omawiane są tematy związane z misjami katolickimi XV-XVIII wieku, Reformacją, Soborem Trydenckim (1545-1563) i reformą katolicką, Soborem Watykańskim I (1869-1870), odniesieniem Kościoła katolickiego do nowożytnej nauki, nurtów ascetyczno - mistycznych, masonerii, Rewolucji Francuskiej, nauczania społecznego papieży i modernizmu katolickiego. |
Literatura: |
M. Banaszak, Historia Kościoła Katolickiego, t. 3, cz 1-2, Warszawa 1989; Historia Kościoła, red. L. J. Rogier, R. Aubert, M. D. Knowles, t. 4 -5, Warszawa 1985-1987; R. Decot, Mała historia reformacji w Niemczech, Kraków 2007. Ćwiczenia: A. Gieysztor, O warsztacie pracy historyka, Kwartalnik Historyczny 69:1962, s. 440-445; B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993; J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię? Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996; K. Schatz, Sobory powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2002; K. Schatz, Prymat papieski od początków do współczesności, Kraków 2004; JL. Mezzadri, Rewolucja francuska a Kościół, Kraków 2007. |
Efekty uczenia się: |
Przekazanie wiedzy na temat okoliczności, przyczyn i skutków Reformacji dla świata chrześcijańskiego i dla Europy (Konfesjonalizacja). Przedstawienie reformy Kościoła na soborze trydenckim i jej ciągłość aż do czasów współczesnych. Ukazanie związku przyczynowo - skutkowego między rewolucją francuska a nowoczesnym modelem państwa i jego relacjami do religii i Kościołów chrześcijańskich. Nauka myślenia 'historycznego'(genetycznego w analizie zjawisk współczesnych). Cel zaproponowanych ćwiczeń jest podwójny. Po pierwsze chodzi o ukazanie wybranych wydarzeń z historii nowożytnej Kościoła rzymskokatolickiego i po drugie - o zapoznanie uczestników zajęć z różnymi typami źródeł (kroniki, dokumenty, opracowania, mapy), metodami ich interpretowania i poszukiwania. Do każdego problemu podane są wydawnictwa źródłowe i literatura przedmiotu, a także słownik terminologii, osób i miejsc oraz pytania i zagadnienia do opracowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin. Ćwiczenia: kolokwia, prace pisemne, test końcowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.