Seminarium dyplomowe - nauki o rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-00-R-S008-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe - nauki o rodzinie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Seminarium dyplomowe - nauki o rodzinie - sem. IV |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | średnio zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
Wymagania wstępne: | Wszystkie przedmioty z grupy treści podstawowych i kierunkowych pierwszych trzech semestrów, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu pedagogicznego. |
Pełny opis: |
Problemy omawiane na wykładach z grupy treści podstawowych i kierunkowych w aspekcie rodziny. Obszary badań: zagadnienia dotyczące małżeństwa i rodziny w kontekście pedagogicznym: 1. Funkcja wychowawcza rodziny, jej uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka i trwałości rodziny. 2. Dom rodzinny (modele, funkcje, więzi). 3. Role i postawy rodzicielskie/autorytet wychowawczy/wychowanie w rodzinie wielopokoleniowej. 4. Proces wychowania w rodzinie (wychowanie społeczne/prospołeczne; moralne i religijne; prozdrowotne i ekologiczne; estetyczne; intelektualne; do komunikacji/do mediów i przez media. 5. Wychowanie w rodzinie zróżnicowanej wielokulturowo i wielowyznaniowo. 6. Specyfika chrześcijańskiej wizji wychowania w rodzinie. 7. Pedagogizacja rodziców (stan, formy, perspektywy). 8. Patologie i psychoprofilaktyka rodziny. |
Literatura: |
1. W. Goriszowski, Badania pedagogiczne w zarysie, Warszawa 2005, Wydawnictwo WSP TWP. 2. E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, UŚ. 3. B. Kiereś, M. Nowak, D. Opozda, red., Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny, Lublin 2006, KUL. 4. H.H. Krüger, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2003, GWP. 5. D. Kubinowski, M. Nowak, red., Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Kraków 2006, Impuls. 6. M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2003, Impuls. 7. T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010, PWN. 8. Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007, Żak. 9. W. Żebrowski, Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. Zagadnienia wybrane, Olsztyn 2006. |
Efekty uczenia się: |
Napisanie pracy dyplomowej. Zapoznanie się z procesem pisania pracy dyplomowej. Zdobycie umiejętności: tworzenia kwerendy bibliograficznej, budowania struktury i planu pracy naukowej, właściwej interpretacji tekstu naukowego, redagowania pracy dyplomowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie: - aktywnego uczestniczenia w seminarium; - przedstawienia planu pracy; - zredagowania części pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.