Psychoprofilaktyka rodzinna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-00-R-W045 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychoprofilaktyka rodzinna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawy wiedzy z zakresu psychologii ogólnej oraz psychologii małżeństwa i rodziny |
Pełny opis: |
Rodzina jako system. Cykle życia rodzinnego. Małżeństwo jako podstawowy podsystem systemu rodzinnego. Warunki szczęścia i powodzenia w małżeństwie (dobór partnerski). Aktualna sytuacja rodziny w Polsce. Rodzina w procesie przemian. Kryzys małżeństwa i rodziny. Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego. Funkcje i znaczenie rodziny w poszczególnych okresach rozwojowych (od poczęcia do późnej dorosłości). Rodzina jako środowisko wychowawcze. Bezpośrednie i pośrednie sposoby transmisji wpływów wychowawczych. Rodziny funkcjonujące prawidłowo a rodziny dysfunkcyjne. Rodzinne uwarunkowania zachowań patologicznych. Konflikty w małżeństwie i rodzinie. Wybrane formy pomocy w zapobieganiu konfliktom i ich rozwiązywaniu. Komunikacja w małżeństwie i rodzinie. Rodzaje i sposoby skutecznego porozumiewania się. Wybrane metody diagnozy środowiska rodzinnego jako forma profilaktyki. Formy pomocy i wspierania rodziny. Poradnictwo małżeńskie i rodzinne. |
Literatura: |
Barbaro de B. (1994). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków; Biernat., P. Sobierajski (2007). Młodzież wobec małżeństwa i rodziny, Toruń 2007; Harwas-Napierała B. (2003) (red). Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, Poznań; Namysłowska I (2000). Terapia rodzin, Warszawa; Plopa M.(2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania, Kraków 2005; Plopa M.(2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Kraków 2005; Ryś M.(1994). Konflikty w rodzinie niszczą czy budują, Warszawa; Sujak E.(1992). Małżeństwo pielęgnowane, Katowice. |
Efekty uczenia się: |
Ukazanie znaczenia i roli rodziny jako podstawowego środowiska rozwoju i wychowania w poszczególnych okresach rozwojowych. Zaprezentowanie zespołu czynników/ uwarunkowań, mechanizmów, możliwych do podjęcia działań w obszarze rodziny, zapobiegających niekorzystnym zjawiskom, powodującym zaburzenia w różnych obszarach funkcjonowania człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.