Seminarium magisterskie z teologii moralnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-00-S001_3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie z teologii moralnej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla teologii - sem. IX |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
Wymagania wstępne: | Pod pierwsze - student winien być dobrze zapoznany z podstawowymi kanonami liryki, epiki i dramatu (łącznie z najważniejszymi dziełami światowej i polskiej literatury pięknej). Po drugie – potrzebna jest dobra znajomość problemów moralnych dzisiejszego człowieka (główne nurty kultury masowej, znajomość środowisk kultury elitarnej, dobra własna obserwacja współczesnych wydarzeń i dobra znajomość wybranego przez studenta pisma (czasopisma) tematycznego. Po trzecie – wymagana jest dobra znajomość encyklik Jana Pawła II i Benedykta XVI |
Pełny opis: |
W przygotowaniu pracy magisterskiej należy brać pod uwagę pięć dziedzin badawczych; 1. Obszar historii teologii moralnej i historii obyczajowości; 2. Dziedzina problemów moralności indywidualnej (formacja sumienia, fenomeny poczucia winy, restytucji itp.); 3. Dziedzina moralności społecznej (związki moralności z kulturą, ekonomią, medycyną, pedagogiką, prawem itp.); 4. Obszar badań koncepcyjnych (w szczególności analiza podstawowych pojęć moralnych - np. wierności, gościnności, zdrady, tożsamości itp.); 5. Dziedzina badań spuścizny etycznej (zarówno poszczególnych autorów, jak i odpowiednich dokumentów magisterialnych czy cywilnych (np. kodeksy etyczne). |
Literatura: |
1. J. Pryszmont, U podstaw chrześcijańskiej formacji moralnej, Wyd. "Regina Poloniae", Częstochowa 1987; 2. J. Kopciński, Polska teologia moralna w XX wieku, Kraków 2002; 3. S. Ziemski, Problemy dobrej diagnozy, WP, Warszawa 1997; 4. W. Pykowski, Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, Warszawa 1981; 5. Z. Tyszka (red), Metodologiczne problemy badań nad rodziną, UAM, Poznań 1980; 6. J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
W trakcie seminarium student nabywa: 1. Ogólne wiadomości o wydawnictwach teologicznych (dawniejszych i obecnych); 2. Wiadomości o jakości i stylu pracy głównych czasopism naukowych (humanistycznych, teologicznych w Polsce i za granicą); 3. Umiejętności robienia kwerendy bibliograficznej z zakresu teologii moralnej (w oparciu o wzór bibliografii - około 40.000 pozycji - w bibliotece UKSW w Warszawie); 4. Umiejętności analizy i syntezy badawczej; 5. Budowania struktury i planu pracy naukowej; 6. Właściwości języka naukowego; 7. Prowadzenia poprawnego toku myślowego (z możliwością cytowania, parafrazowania, dokumentacji w przypisach, robienia katalogów, klasyfikacji problemów itp.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy student przygotowuje określony tokiem studiów materiał badawczy, poczynając od prezentacji różnych sposobów zapisu bibliograficznego, a skończywszy na prezentacji fragmentów własnej pracy magisterskiej. Ważnym czynnikiem w ocenie studenta jest jego udział w konsultacjach, które koniecznie "zastają się" z seminarium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.