Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-KRK-R1-014
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika rodziny
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty dla Nauk o rodzinie - 3 sem.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Zaliczenie modułów:

Wprowadzenie do psychologii, socjologii i pedagogiki

Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym

Skrócony opis:

Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze.

Funkcja wychowawcza rodziny oraz formy i obszary jej realizacji.

Zapoznanie się z chrześcijańską koncepcją wychowania w rodzinie.

Pełny opis:

Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze. Omówione zostaną takie zagadnienia, jak: funkcja wychowawcza rodziny oraz formy i obszary jej realizacji; pedagogiczne konsekwencje współczesnych przemian w obrębie struktury i więzi rodzinnej; diagnostyka funkcji wychowawczej rodziny; wspomaganie rodziny, szczególnie dysfunkcjonalnej, w spełnianiu jej funkcji wychowawczej.

Funkcja wychowawcza rodziny oraz formy i obszary jej realizacji: wychowanie moralne, społeczne i prospołeczne, patriotyczne i międzykulturowe, prozdrowotne i ekologiczne, seksualne, intelektualne, do korzystania z mediów; estetyczne i przez sztukę, rola zabawy.

Zapoznanie się z chrześcijańską koncepcją wychowania w rodzinie.

Literatura:

Adamski F., Wychowanie w rodzinie, Kraków 2010.

Augustyn J., Ojcostwo, Kraków 2009.

Bartoszek A. (red.), Familiaris splendor. Piękno życia rodzinnego jako wyzwanie dla społeczeństwa i Kościoła, Katowice 2011.

Błasiak A., Aksjologiczne aspekty procesu wychowania, Kraków 2009. Błasiak A., Dybowska E. (red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki rodziny, Kraków 2010.

Drożdż A., Kurzela P., (red.), Rodzina wartością – wartości rodzinne,

Katowice 2009, s. 88-106.

Garbarz A, Grzybek G. (red.), Wokół rodziny. Wychowanie. Kultura. Społeczeństwo, Rzeszów 2011.

Kozubek M.T. (red.), Dom, w którym rodzi się wspólnota, Katowice 2012.

Kozubek M.T. (red.), Jaka rodzina takie społeczeństwo. Wspólnototwórczy wymiar wychowania integralnego, Katowice 2012. Kukołowicz T., Rodzina wychowuje, Stalowa Wola 2001.

Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)