Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-AE-S1-4EP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy pedagogiki
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

ze względu na realizację przedmiotu w sem. zim. I. roku nie stawia sie wymagań wstepnych

Skrócony opis:

Elementy pedagogiki mają wprowadzić studenta w problematykę edukacji i jej specyfiki na tle innych rodzajów działań i oddziaływań pedagogicznych.

Pełny opis:

Realizacja modułu ma pokazać i wyjaśnić na czym polega pedagogiczny wymiar działań społecznych i kulturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem animacji społeczno-kulturalnej, edukacji kulturalnej i związanego z nimi upowszechniania kultury. Ich celem jest również przygotowanie do analizy, oceny i projektowania działań edukacyjnych, uwzględniających specyfikę i funkcje poszczególnych środowisk i instytucji oraz kształcenie świadomości ich roli i odpowiedzialności podejmujących te działania podmiotów. Moduł obejmuje wykłady i ćwiczenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kwieciński Z, B.Śliwerski, (red.) Pedagogika, T.1 (cz.I i III – wskazane podrozdziały) i 2 (cz.I – wskazane podrozdziały). Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2011.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011

Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2007

Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, WAiP, Warszawa 2009

Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna.(wskazane rozdziały) WAiP, Warszawa 2008

Juraś-Krawczyk. B.Śliwerski (red.) Pedagogiczne drogowskazy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Karaków 2000

Olbrycht K., Sztuka a działania pedagogów. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1987

Potulicka E., J.Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2010,

Szmidt K., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2013

Efekty uczenia się:

student: zna podstawowe pojęcia związane z edukacją, rozumie różnice między edukacją formalna i nieformalną, zna podstawowe metody dydaktyczne, wychowawcze i metody przekazu wartości; zna instytucje oraz środowiska edukacji nieformalnej i formalnej a także uwarunkowania efektywności ich działań;

posiada wiedzę na temat pedagogicznego wymiaru działań społecznych i kulturalnych; rozumie pedagogiczny wymiar działań animacyjnych i upowszechnieniowych;

zna wybrane koncepcje człowieka i rozumie ich znaczenie w projektowaniu działań edukacyjnych, animacyjnych i upowszechnieniowych;

potrafi wykorzystywać wiedzę o działaniach i zjawiskach pedagogicznych w analizowaniu, ocenianiu oraz projektowaniu działań edukacyjnych i animacyjnych związanych z kulturą,

potrafi określić i uzasadnić potrzeby edukacyjne różnych środowisk i grup wiekowych , w świetle edukacji formalnej i nieformalnej,

posiada przekonanie o znaczącej roli działań edukacyjnych dla rozwoju osobowego i społecznego,

ma świadomość własnych kompetencji oraz odpowiedzialności w zakresie działań edukacyjnych i potrzebę ich pogłębiania.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny (podsumowujący),

kolokwium pisemne, wypowiedź ustna, wypowiedź pisemna/prezentacja medialna (oceny doskonalące)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)