Elementy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-AE-S1-4EP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | ze względu na realizację przedmiotu w sem. zim. I. roku nie stawia sie wymagań wstepnych |
Skrócony opis: |
Elementy pedagogiki mają wprowadzić studenta w problematykę edukacji i jej specyfiki na tle innych rodzajów działań i oddziaływań pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Realizacja modułu ma pokazać i wyjaśnić na czym polega pedagogiczny wymiar działań społecznych i kulturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem animacji społeczno-kulturalnej, edukacji kulturalnej i związanego z nimi upowszechniania kultury. Ich celem jest również przygotowanie do analizy, oceny i projektowania działań edukacyjnych, uwzględniających specyfikę i funkcje poszczególnych środowisk i instytucji oraz kształcenie świadomości ich roli i odpowiedzialności podejmujących te działania podmiotów. Moduł obejmuje wykłady i ćwiczenia. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kwieciński Z, B.Śliwerski, (red.) Pedagogika, T.1 (cz.I i III – wskazane podrozdziały) i 2 (cz.I – wskazane podrozdziały). Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2011. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011 Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2007 Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, WAiP, Warszawa 2009 Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna.(wskazane rozdziały) WAiP, Warszawa 2008 Juraś-Krawczyk. B.Śliwerski (red.) Pedagogiczne drogowskazy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Karaków 2000 Olbrycht K., Sztuka a działania pedagogów. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1987 Potulicka E., J.Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010 Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2010, Szmidt K., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2013 |
Efekty uczenia się: |
student: zna podstawowe pojęcia związane z edukacją, rozumie różnice między edukacją formalna i nieformalną, zna podstawowe metody dydaktyczne, wychowawcze i metody przekazu wartości; zna instytucje oraz środowiska edukacji nieformalnej i formalnej a także uwarunkowania efektywności ich działań; posiada wiedzę na temat pedagogicznego wymiaru działań społecznych i kulturalnych; rozumie pedagogiczny wymiar działań animacyjnych i upowszechnieniowych; zna wybrane koncepcje człowieka i rozumie ich znaczenie w projektowaniu działań edukacyjnych, animacyjnych i upowszechnieniowych; potrafi wykorzystywać wiedzę o działaniach i zjawiskach pedagogicznych w analizowaniu, ocenianiu oraz projektowaniu działań edukacyjnych i animacyjnych związanych z kulturą, potrafi określić i uzasadnić potrzeby edukacyjne różnych środowisk i grup wiekowych , w świetle edukacji formalnej i nieformalnej, posiada przekonanie o znaczącej roli działań edukacyjnych dla rozwoju osobowego i społecznego, ma świadomość własnych kompetencji oraz odpowiedzialności w zakresie działań edukacyjnych i potrzebę ich pogłębiania. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny (podsumowujący), kolokwium pisemne, wypowiedź ustna, wypowiedź pisemna/prezentacja medialna (oceny doskonalące) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.