Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-ET-S1-9.1SK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia kultury
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla II roku etnologii semestr 3 /stacj. I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Skrócony opis:

Celem zajęć jest ukazanie specyfiki socjologicznego pojmowania kultury oraz ukazać jej [kultury] wpływ na kształtowanie osobowości, tożsamości, jej zróżnicowanie lub sposoby uczestnictwa w niej.

Pełny opis:

Zajęcia składają się z cyklu wykładów oraz stanowiących ich uzupełnienie ćwiczeń.

Zajęcia z socjologii kultury mają na celu przekazanie studentom podstawowych informacji z zakresu socjologii kultury. Ukazanie dawnych, jak i współczesnych nurtów teoretycznych oraz badawczych poświęconych związkom między społeczeństwem, kulturą, osobowością i tożsamością. Zajęcia mają pomóc studentom zdobyć umiejętność oglądu i ujmowania otaczającej ich rzeczywistości społeczno-kulturowej w kategoriach charakterystyczny dla perspektywy socjologicznej. Zajęcia obejmują m.in. takie problemy jak: socjologia jako nauka i jej historyczne uwarunkowania oraz podstawowe; socjologia kultury a inne dyscypliny naukowe; kultura i społeczeństwo – podstawowe zagadnienia; zróżnicowanie społeczne – zróżnicowanie kulturowe; człowiek w społeczeństwie – społeczeństwo w człowieku (interakcje społeczne); czynniki społeczno-kulturowe a osobowość; enkulturacja oraz uczestnictwo w kulturze; grupa etniczna, naród, państwo, kultura narodowa; kultura masowa i popularna; społeczno-kulturowy wymiar nowoczesności – kondycja współczesnego człowieka; człowiek w społeczeństwie konsumpcyjnym; społeczeństwo i kultura w dobie globalizacji i cyfryzacji. Powyższe tematy zaprezentowane zostaną w kontekście etnologii i antropologii kulturowej

Literatura:

Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, (red.) Małgorzata Bogunia-Borowska, Warszawa 2009;

Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000;

Bauman Z., Straty uboczne, Kraków 2012;

Bielik-Robson A., Kultura ludowa człowieka nowoczesnego, [w:] (red.) J. S. Wasilewicz i inni, Horyzonty antropologii kultury, Warszawa 2005, s. s. 81-90.

Bourdieu P., Dominacja męska, Warszawa 2004;

Bourdieu P., Przemoc symboliczna, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005, s. 503-508;

Bourdieu P., Struktury, habitus, praktyki, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005, s. 546-559;

Bogunia-Borowsak M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy, Kraków 2003.

Filipiak M., Socjologia kultury: zarys zagadnień, Lublin 2000;

Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010;

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce poźnej nowoczesności, Warszawa 2001;

Hroch M., Małe narody Europy, Warszawa 2007;

Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007;

Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, red. T. Kazimierczak, Warszawa 2007;

Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, Warszawa 1983 (2006);

Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 1996 (2005);

Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1983 (2007);

Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, (red.) A. Jawłowska, M. Kempny, Warszawa 2005;

Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, red. J. Burszta i inni, Warszawa 2010.

Lash S., Lury C., Globalny przemysł kulturowy, Kraków 2011;

Macdonald Dwight, Teoria kultury masowej, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Wiedza o kulturze; Antropologia Kultury, Warszawa 2001, s. 479-490;

Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008;

Młodzi i media. Nowe Media a uczestnictwo Kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, (red.) M. Filiciak i inni., Warszawa 2010;

Morin E. Kultura czasu wolnego, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Wiedza o kulturze; Antropologia Kultury, Warszawa 2001, s. 491-498;

Osswska M., Klasyczny model moralności mieszczańskiej, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Wiedza o kulturze; Antropologia Kultury, Warszawa 2001, s. 444-452;

Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005;

Siuda P., Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie, „Studia Socjologiczne” 2012, nr 4 (207), s, 109-132;

Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005;

Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miasteczek, red. J. Burszta, Warszawa 2011;

Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998;

Style życia i porządek klasowy w Polsce, red. M. Gdula, P. Sadura, Warszawa 2012;

Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, (red.) W. Burszta, B. Fatyga, Warszawa 2010;

Style życia i porządek klasowy w Polsce, (red.) M. Gdula, P. Sadura, Warszawa 2012;

Urry J. Społeczeństwa i wymiar globalny, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005, s. 697-707

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- student/studentka zna elementarną terminologię stosowaną w socjologii kultury i potrafi odnosić ją do etnologii i antropologii kulturowej; rozróżnia wiedzę z zakresu socjologii kultury oraz pokrewnych jej dyscyplin a także potrafi umiejscowić ją w obrębie innych nauk humanistycznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę, rozumie historyczną zmienność oraz uwarunkowania społeczne i kulturowe w odniesieniu do najważniejszych tradycji i koncepcji antropologicznych i etnologicznych

- student/studentkama elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich uwarunkowań i dynamiki przemian a także więzi społecznych oraz potrafi odnosić ją do różnych rodzajów struktur społeczno-kulturowych i instytucji życia społecznego. Ma również podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, którą odnosi do posiadanej wiedzy o mechanizmach rządzących życiem społecznym

UMIEJĘTNOŚCI

- student/studentka posługuje się wiedzą z zakresu socjologii kultury oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania konkretnych zjawisko społecznych i kulturowych stosując przy tym specjalistyczną terminologię oraz ujmując teoretycznie własną obserwację, analizę i interpretację. Samodzielnie odnosi się do konkretnych procesów i potrafi umieścić je w kontekście teorii etnologicznych i antropologicznych

- student/studentka potrafi posługiwać się różnymi kanałami i technikami komunikacyjnymi. Rozwija umiejętności korzystania z wielu źródeł - zarówno nowoczesnych technologii, jak i komunikacji na poziomie interpersonalnym dzięki, czemu samodzielnie zdobywa wiedzę. Umiejętnie wykorzystuje zdobywane informacje do rozwoju zawodowego i planowania własnej kariery

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- student/studentka świadomie uczestniczy w życiu grup, organizacji i instytucji społeczno-kulturalnych. Potrafi pełnić różne role w zespole oraz posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z podejmowaniem działań zawodowych, które wynikają z wiedzy z zakresu socjologii kultury

- student/studentka docenia znaczenie etnologii i antropologii kulturowej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych przy równoczesnym zachowaniu etycznego wymiaru pracy naukowej i działań społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium ustne - sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i lektur obowiązkowych oraz uzupełniających. Weryfikacja umiejętności korzystania z terminologii oraz wiedzy w trakcie rozmowy egzaminacyjnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie wszystkich elementów modułu w terminach wyznaczonych przez prowadzącego zaliczenia.

prezentacja - sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania teorii do przedstawienia danego zagadnienia z zakresu socjologii kultury

praca pisemna - studentka/student potrafi samodzielnie podejmować refleksje socjologiczną, korzystając z różnych źródeł informacji. Odnosi zdobytą wiedzę do projektowania własnej kariery zawodowej

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)