Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PDZ-2PR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychologia rozwojowa ma na celu poznanie przez studenta podstawowych zagadnień rozwoju człowieka, uwzględniających wszystkie aspektów i domen rozwoju (fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, itd.), jak i charakterystyk rozwoju we wszystkich okresach życia ludzkiego: od prenatalnego po późną starość. Studenci mają również poznać czynniki rządzące rozwojem, tj. jego uwarunkowania i wyznaczniki oraz poznać znaczenie różnych środowisk wychowawczych dla prawidłowego i pełnego rozwoju jednostki. Zajęcia mają uwrażliwić studenta na znaczenie zapobiegania nieprawidłowościom rozwojowym oraz uświadomić możliwości wpływania na rozwój (stymulacja, korekcja, wspieranie właściwego kierunku, itp.), w oparciu o strefę najbliższego rozwoju. Przedmiot przygotowuje do realizacji modułów związanych z oddziaływaniem pedagogicznym o różnym charakterze i realizowanym w rozmaitych środowiskach edukacyjno-wychowawczych oraz rewalidacyjno-wspierających. |
Pełny opis: |
1.Przedmiot, problemy i zadania psychologii rozwoju 2.Rozwój i jego przebieg. Rola determinant i uwarunkowań rozwojowych. 3.Konteksty rozwoju: soma, psyche, polis i logos oraz ich wzajemne powiązania 4.Etapowość zmian rozwojowych od wieku prenatalnego do późnej starości 5.Modele zmian rozwojowych: podejście mechanistyczne, naturalistyczne i kontekstualne 6.Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia określonego modelu zmiany rozwojowej 7.Czynniki rozwoju i ich wpływ w świetle badań nad rozwojem (od jedno do czteroczynnikowej teorii rozwoju) 8.Rola dojrzewania i uczenia się w procesie rozwoju. 9.Rozwój a okresy krytyczne, optymalne i sensytywne dla pojawiania się zmian 10.Koncepcja L. Wygotskiego stref rozwoju aktualnego i najbliższego i ich znaczenie edukacyjne 11.Rozwój psychiczny jako wypełnianie zadań życiowych 12.Zdarzenia życiowe a kryzysy w rozwoju człowieka 13.Rozwój osoby w ciągu życia w koncepcji E.H. Eriksona |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004 3. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000 Literatura uzupełniająca: 1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, wydanie 1., ZYSK i S-KA, Poznań, 2004. 2. Birsch A., Malin T., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa, 2001 3. Brzezińska A (red) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP, Gdańsk 2005. 4. Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Państwowe Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985. 5. Vasta R., Haith M.M., Miller S. Psychologia dziecka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995 |
Efekty uczenia się: |
Student opanował zagadnienia podane w treściach programowych, zarówno realizowane podczas wykładów, jak i ćwiczeń |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega wiedza, jaką zdobył student podczas wykładów i ćwiczeń z psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, wyrażona stopniem opracowania wybranego tematu. Pod uwagę będą brane: - kompletność problematyki - uwzględnienie szerszego kontekstu (np. wymiar metodologiczny, metateoretyczny, interdyscyplinarny itp.) - uwzględnienie problematyki niepełnosprawności - poziom autorskości - dobór literatury Egzamin jest w formie opracowania pisemnego określonego zagadnienia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.