Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-S1-3PPOW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Treści: - Geneza pedagogiki opiekuńczej. Umiejscowienie pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk pedagogicznych i pokrewnych. - Wprowadzenie do kwestii rodziny i dziecka. -Regulacje prawne kwestii dziecka (międzynarodowe i w RP). -Podmioty działające na rzecz dzieci. - Sposoby rozwiązywania kwestii dziecka w Polsce. - Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, zasady ich działania, standardy usług świadczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. -Wybrane elementy pedagogiki opiekuńczej w zakresie opieki nad dzieckiem. Metody pracy prekursorów pedagogiki opiekuńczej. |
Pełny opis: |
• Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej. Geneza, przedmiot, zadania, podstawowe pojęcia • Działalność opiekuńczo-wychowawcza na przestrzeni dziejów • Opieka jako kategoria rodzinna, moralna, społeczna, prawna, wychowawcza • Wielowymiarowość potrzeb ponadpodmiotowych i wynikające z nich implikacje opiekuńcze • Modele pomocy • Opiekun-wychowawca. Dyspozycje osobowościowe, postawy opiekuńcze. Koncepcje opiekuna-wychowawcy w poglądach wybranych pedagogów • Zadania opiekuńczo-wychowawcze rodziny w zaspakajaniu potrzeb dziecka • Opieka nad dzieckiem w sytuacji choroby i niepełnosprawności • Formy opieki nad ludźmi starymi i niepełnosprawnymi • Funkcja opiekuńcza szkoły • Aktualne problemy pedagogiki opiekuńczej: Sieroctwo społeczne, eurosieroctwo, Dziecko osamotnione w rodzinie dysfunkcyjnej |
Literatura: |
• Brągiel J., S. Badora (red.): Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005, Wyd. UO; • Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T 1, 2. Olsztyn 2000, Wyd. UWM; • Kamińska U: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003, Wyd. UŚ; • Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000, Wyd. Akadem. Żak. |
Efekty uczenia się: |
Student prezentuje usystematyzowaną i refleksyjną i krytyczną wiedzę dotyczącą głównych kierunków w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny, zadań placówek opiekuńczo-wychowawczych. Potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł oraz je analizować i wykorzystywać do oceny różnych problemów edukacyjnych. Wiedza obejmować będzie treści wykładu oraz ćwiczeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
Czas egzaminu 45 minut. Będzie formą pisemnego testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. O terminie egzaminu poinformuje prowadzący na pierwszym wykładzie. Będzie także możliwość przeprowadzenia pisemnego egzaminu w terminie zerowym dla studentów aktywnych na ćwiczeniach oraz wykładach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.