Metodyka profilaktyki społecznej i uzależnień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-PSS-S2-3MPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka profilaktyki społecznej i uzależnień |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie teoretyczne (ujęcia definicyjne, sposoby rozumienia koncepcji profilaktycznych) i metodyczne do podejmowania profesjonalnych działań wspierających jednostki i grupy społeczne zagrożone niedostosowaniem społecznym i uzależnieniami. |
Pełny opis: |
Przedmiot metodyka profilaktyki społecznej i uzależnień ma przygotować studentów do realizacji zadań profilaktyczno-wychowawczych w instytucjach edukacyjnych, pomocowych organizujących socjoterapię, terapię indywidualną i grupową dla osób w różnym wieku. Studenci zdobywają wiedzę z zakresu diagnostyki profilaktycznej (rozpoznawania stanów zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturowego, społecznego jednostki, rodziny, grupy) oraz nabywają umiejętności w zakresie konstruowania programu zapobiegającego oraz redukującego przejawy niedostosowania społecznego, wykolejenia i patologii społecznej. Tematyka zajęć przybliża różnorodne strategie przydatne w efektywnym organizowaniu procesu profilaktyki, zwłaszcza wobec dzieci i młodzieży z trudnych środowisk. |
Literatura: |
Arendarska A. Wojcieszek K.: Przygotowanie do profilaktyki domowej. Warszawa 1996 Cekiera Cz.: Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych. Lublin 1993 Dziewiecki M.: Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2003 Dziewiecki M.: Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Jedność, Kielce 2000 Gaś Z.: Profilaktyka uzależnień. Warszawa 1993 Gaś Z.: Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin 1998 Kieszkowska A.(red.): Strategie działań profilaktycznych w środowiskach wychowawczych. Kielce 2007 Kozaczuk F. Urban B (red): Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Rzeszów 1997 Simm M. Węgrzyn-Jonek E.: Budowanie szkolnego programu profilaktyki. Kraków 2002. Prajsner M.(red.): Młodzież z grup ryzyka. Perspektywy profilaktyki. Warszawa 2003 Sakowicz T. i Kieszkowska A.(red.): Miejsce rodziny i szkoły w profilaktyce uzależnień. Kielce 2003 Szymańska J.: Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000 Świątkiewicz G.(red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
- zna elementarną terminologię używaną w profilaktyce społecznej, ma podstawową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji profilaktyki społecznej w Polsce i na świecie, rozumie istotę działań profilaktycznych w kontekście współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych, potrafi wskazać cele i zadania profilaktyki podejmowane w placówkach edukacyjnych, wychowawczo-terapeutycznych oraz w środowisku lokalnym, zna modele, strategie działań profilaktycznych; - rozumie i wyjaśnia przyczyny problemów patologii i społecznych oraz wskazuje sposoby zapobiegania niewłaściwym zrachowaniom dzieci i młodzieży, zna rozporządzenia dotyczące zakresu i organizacji działań profilaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym, zna metody oddziaływań terapeutycznych w środowiskach wychowawczych, ma podstawową wiedzę na temat modeli, procedur i faz konstruowania programu profilaktycznego; - ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania stanów zagrożenia moralnego, niedostosowania społecznego lub patologii społecznych dzieci i młodzieży, ich rodzin oraz całego środowiska wychowawczego, potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań profilaktycznych i terapeutyczno-wychowawczych, a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne i terapeutyczne w środowisku lokalnym oraz w instytucjach edukacyjnych i terapeutyczno-wychowawczych, potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych; - potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze profilaktycznym i terapeutyczno-wyrównawczym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, potrafi w klarowny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie; - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki uzależnień, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki w pracy z osobą wymagającą wsparcia oraz jego rodziną; - uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktyczno-terapeutycznych zarówno w instytucjach edukacyjnych, socjoterapeutycznych, opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku lokalnym wychowanka, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społeczno-wychowawczych oraz kulturą pedagogiczną i wrażliwością na potrzeby i problemy innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- umiejętność prezentowania własnych rozwiązań w oparciu o wybrane koncepcje teoretyczne (socjologiczne, psychologiczne i pedagogiczne), - znajomość konkretnych strategii i metod do realizacji zadań profilaktycznych i terapeutyczno-wychowawczych, - umiejętne odwołanie się do literatury przedmiotu oraz innych źródeł (dokumenty, strony internetowe, czasopisma) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.