Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-S1-4PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, umiejętności i kompetencje z zakresu wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, historii myśli pedagogicznej i innych przedmiotów kształcenia kierunkowego na kierunku pedagogika. |
Skrócony opis: |
Na wykładach prezentowane są kwestie i problemy zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. Podstawową zasadą, uwzględnianą podczas realizacji programu z pedagogiki społecznej, jest zasada łączenia teorii z praktyką, która pozwala na kształtowanie u studentów podstawowych umiejętności pedagogicznych w toku działań praktycznych. Ćwiczenia poświęcone są głównie praktycznej weryfikacji poznanych zagadnień, pracy z tekstem, analizie, projektowaniu sytuacji wspomagających jednostki grupy i zbiorowości. |
Pełny opis: |
Naświetlenie tradycyjnych i wskazanie nowych obszarów zainteresowań pedagogiki społecznej; dostarczenie wiedzy o mechanizmach i sposobach konstruowania środowiska wychowawczego oraz o czynnikach, które temu sprzyjają lub utrudniają ten proces; kształtowanie u studentów aktywnej postawy stymulującej środowisko do korzystnych oddziaływań wychowawczych i przeciwdziałającej jego wpływom destrukcyjnym; rozwijanie umiejętności i kompetencji: rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku człowieka; dostrzegania czynników regulujących przemiany instytucji, zbiorowości, społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych; dostrzegania i określania negatywnych skutków czynników rozwojowych; rozumienia „geografii” administracji państwowej i instytucji zobligowanych do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób, grup wymagających opieki i troski pedagogicznej; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. Organizowanie sił społecznych i rzeczowych składników środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne. |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007. Pilch T., I. Lepalczyk (red.): Pedagogika społeczna. Warszawa 1995. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012. Winkler M.: Pedagogika społeczna. Przekład M. Wojdak-Piątkowska. Gdańsk 2009. „Pedagogika społeczna” – czasopismo literatura uzupełniająca Ambrozik W., Przyszczypkowski K. (red.): Uniwersytet. Społeczeństwo. Edukacja. Poznań 2004. Darzyńska J.: Jakość życia w perspektywie pedagogicznej. Kraków 2007. Dzikowska A.: Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A.: Warsztat pracy pedagoga. Zielona Góra 2000. Gaś Z. B.: Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Warszawa 1995. Kwieciński Z.: Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne. Wrocław 2007. Kromolicka B., Radziewicz-Winnicki A., Noszczyk-Bernasiewicz M. (red.): Pedagogika społeczna w Polsce po 1989 roku. Katowice 2007. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne a edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn – Warszawa - Kraków 2005. Marody M. (red.): Wymiary życia społecznego. Warszawa 2002. Modrzewski J.: Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne. Poznań 2007. Modrzewski J. Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań- Kalisz 2011. Obuchowski K.: Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Poznań 2000. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.): Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź 2010. Radziewicz-Winnicki A.: Społeczeństwo w trakcie zmiany społecznej. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji. Gdańsk 2007. Stephan W. G., Stephan C. W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk 2003. Stewart J. (red.): Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa 2002. Syrek E. (red.): Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Katowice 2010. Szczurek-Boruta A.: Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Katowice 2007. Urban B., Stanik J.M. (red.): Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. Tom 2, Warszawa 2007. Zielińska M. (red.): Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Teorie, studia, interpretacje. T1,2, Zielona Góra 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. Rozumie i stosuje w nowy sposób uzyskaną wiedzę o różnych środowiskach społecznych i wychowawczych (ich specyfice, mechanizmach i sposobach konstruowania), dostępnych programach profilaktyki, wsparcia, wie gdzie można je znaleźć, wie jak się nimi posługiwać. Umiejętności Krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki społecznej na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej, aktywnie stymuluje środowisko do korzystnych oddziaływań i przeciwdziała jego wpływom destrukcyjnym. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk wychowawczych i społecznych występujących w różnych środowiskach społecznych, kulturalnych, wychowawczych i na tej podstawie umie przyjmować i wyznaczać indywidualnie i w grupie zadania, projektować i podejmować działania profesjonalne w zakresie organizowania środowiska społecznego, wychowawczego. Kompetencje społeczne Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostrzega negatywne skutki ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficyty więzi międzyludzkich itp.; jest gotowa/y do podejmowania wyzwań zawodowych; odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki społecznej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, wykazuje wrażliwość na problemy i sytuacje trudne w życiu ludzi; świadomość i odpowiedzialność pedagogiczną; jest zdolny do wsparcia społecznego osób potrzebujących i poszukuje optymalnych rozwiązań problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych, postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca egzaminacyjna Test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych przedmiotu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.