Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-S1-4WPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Przedmiot pełni funkcję ogólnego, propedeutycznego fundamentu teoretycznego dla studentów kierunku pedagogika. Zajęcia mają za zadanie wyposażenie słuchaczy w elementarną wiedzę pedagogiczną oraz wprowadzenie w jej kulturę naukową. Wśród podstawowych celów należy wskazać: wyjaśnienie funkcji i znaczenia pedagogiki; wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności krytycznej analizy mające umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej pedagogiki /pedagogii/; doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidu¬alnego stylu pedagogicznego studentów; uświadomienie praktycznej przydatności pedagogiki w procesie afirmacji idei, warto¬ści, w organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagro¬żeń dla wychowania. |
Pełny opis: |
Treści wykładów 1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu, omówienie programu, literatury, wymogów egzaminacyjnych. 2-3. Historyczny proces kształtowania się różnych typów wiedzy o edukacji oraz ich współczesny status i przydatność. 4-5. Geneza pedagogiki, zmiany w przedmiocie jej zainteresowań, etapy rozwoju refleksji pedagogicznej. 6. Spory o status nauk humanistycznych. Spór o model nauk pedagogicznych. 7-8. Problematyczność (nieoczywistość) wychowania i jej konsekwencje. Zależność sposobu uprawiania pedagogiki od rozumienia wychowania. 9-10. Aksjologiczne podstawy nauk pedagogicznych. Związek wychowania z celami i wartościami. 11-12. Ważniejsze koncepcje współczesnej pedagogiki. 13-14. Aporie pedagogiczne: przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako urabianie i jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne, wychowanie a manipulacja. 15.„Gorące” problemy edukacji w Polsce. Treści ćwiczeń • Tożsamość pedagogiki i jej naukowy status -rozumienie istoty nauki jako jednej z form ludzkiego doświadczenia -pedagogika jako nauka, funkcje -przedmiot badań pedagogiki -język nauki i język pedagogiki -tożsamość pedagogiki (wypowiedź ustna) • Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk - związek pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi usprawniającymi refleksję nad edukacją. -struktura współczesnej pedagogiki i różne sposoby uprawiania refleksji nad edukacją. (dyskusja) • Metody badań pedagogicznych - metodologia pedagogiki - metody zbierania danych - badania ilościowe i jakościowe w pedagogice (wypowiedź ustna) • Podstawowe kategorie pedagogiczne -struktura pojęć pedagogicznych -historyczna zmienność podstawowych pojęć (pedagog – pedagogika - pedagogia; kształcenie – wychowanie - edukacja; socjalizacja -inkulturacja) -elementarne pojęcia pedagogiczne: wychowanie, samowychowanie, nauczanie, uczenie się, kształcenie, samokształcenie, edukacja - stanowiska różnych autorów; podobieństwa i różnice w ujęciach (wypowiedź ustna) • Zagadnienia wychowania -przegląd rozdziałów z książek lub artykułów z czasopism pedagogicznych dotyczących wychowania (samodzielne poszukiwania studentów w ramach literatury przedmiotu). (dyskusja) • Refleksyjne spojrzenie na własną rolę zawodową pedagoga i pogłębione rozumienie rzeczywistości edukacyjnej – prezentacja recenzji wybranej publikacji pedagogicznej z literatury przedmiotu. (wypowiedź ustna) • Wprowadzenie do pisania pracy pedagogicznej (omówienie zasad, podanie przykładu wzorów przypisów) (praca zaliczeniowa) • Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne w sytuacji zmiany społecznej (rodzina, przedszkole, szkoła, edukacja w perspektywie wertykalnej, edukacja w perspektywie horyzontalnej) (prezentacja, dyskusja) • Uczestnicy procesu edukacyjnego - podmiotowość partnerów edukacyjnej interakcji, autorytet, odpowiedzialność, - komunikacja- komunikacja werbalna i niewerbalna - dialog edukacyjny, - twórczość i autokreacja człowieka jako wyzwanie dla pedagogiki (dyskusja) • Zajęcia warsztatowe – konstruowanie modelu szkoły przyjaznej dziecku – np. gra symulacyjna, mapa pojęciowa. (prezentacja, wypowiedź ustna) • Patologie edukacyjne - nierówności szkolne; - przemoc w wychowaniu; - ukryty program. (Dyskusja) • Weryfikacja wiadomości – test sprawdzający. (kolokwium) • Podsumowanie zajęć - omówienie wyników prac zaliczeniowych. (dyskusja) |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna. Warszawa 2008. 2. Kubinowski D.: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja. Lublin 2010. 3. Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993. 4. Lewowicki T.: O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Warszawa-Radom 2007. 5. Śliwerski B. : Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki. Warszawa 2011. Uzupełniająca 1. Dudzikowa M.: Pomyśl siebie. Minieseje dla wychowawcy klasy. Gdańsk 2007. 2. Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.): Wychowanie. T. 1-4. Gdańsk 2007-2008. 3. Gęsicki J.: Jak nie zwariować w szkole. Warszawa 1999 4. Janowski A.: Pedagogika praktyczna: zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań. Warszawa 2009. 5. Kwieciński: Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne. Wrocław 2007. 6. Olbrycht K.: Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice 2002. 7. Rubacha K. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008. 8. Schulz R. Wykłady z pedagogiki ogólnej. T. II. O integralną wizję człowieka i jego rozwoju. Toruń 2007. 9. Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T. 1. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk 2006. 10. Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii). Kraków 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię; ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej Umiejętności Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.