Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-S2-1AK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | uczestnictwo w przedmiotach Teoria kultury i Semiotyka kultury |
Skrócony opis: |
Przedmiot Antropologia kulturowa ma przedstawić studentom istotę antropologicznego myślenia o człowieku i jego kulturze, wykształcić umiejętność dostrzegania oraz analizowania różnorodności i odmienności kulturowych. Zajęcia te pozwalają poznać główne nurty teoretyczne i badawcze w antropologii polskiej, europejskiej i amerykańskiej, jak też zaprezentować miejsce antropologii kulturowej w zespole nauk humanistycznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie dawnych i najnowszych kierunków badań antropologicznych na świecie i w Polsce; poznanie antropologicznego sposobu myślenia i badania kultury, a także procesów stanowiących dla współczesnej antropologii szczególne wyzwanie: przemiany tożsamości różnych grup ludzkich, globalizacja i jej skutki dla kultury, nowe wymiary etniczności, wielokulturowości. Zajęcia dotyczą także wyróżnienia najistotniejszych funkcji i zadań antropologii we współczesnym świecie. Podejmowana tematyka ma pobudzić do krytycznej refleksji nad problemami ujawniającymi się we współczesnych interakcjach międzykulturowych. |
Literatura: |
B a r n a r d A., Antropologia, Warszawa 2006; Świat człowieka, świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, red. N o w i c k a E., G ł o w a c k a–G r a j p e r M., Warszawa 2007; B u r s z t a W., Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Warszawa 2008; B a u m a n Z., Globalizacja, Warszawa 1998; G o l k a M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa 2012; K ł o s k o w s k a A., Socjologia kultury, Warszawa 1983; M a t h e w s G., Supermarket kultury, Warszawa 2005 2 godziny tygodniowo (wg. harmonogramu: www.weinoe.us.edu.pl) • B a r n a r d A., Antropologia, Warszawa 2006; • B u c h o w s k i M., Zrozumieć Innego. Antropologia racjonalności, Kraków 2004; • Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, t. I i II red. N o w i c k a E., K e m p n y M. , Warszawa 2004; • D e l i é g e R., Historia antropologii, Warszawa 2011; • H e r z f e l d M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004; • Świat człowieka, świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, • red. N o w i c k a E., G ł o w a c k a –G r a j p e r M., Warszawa 2007 • Amerykańska antropologia kognitywna. Poznanie, język, klasyfikacja i kultura, wybór i red. naukowa B u c h o w s k i M.; • B a u m a n Z., Płynna nowoczesność, Warszawa 2000; • B u r s z t a W., Czytanie kultury, Pięć szkiców, Łódź 1996; • C l i f f o r d J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000; • G e l l n e r E., Postmodernizm, rozum i religia, Warszawa 1992; • G e e r t z C., Zastane światło: antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne, Kraków 2003; • G o l k a M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa 2012; • M a t h e w s G., Supermarket kultury, Warszawa 2005, • H a n n e r z U., Powiązania transnarodowe. Kultura, ludzie, miejsca, Kraków 2006; • M u c h a J., Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Kraków 2005; |
Efekty uczenia się: |
student zna istotę nauk o kulturze i społeczeństwie - ich ewolucję oraz wzajemne relacje z innymi dyscyplinami humanistycznymi; ma elementarną wiedzę na temat genezy i rozwoju antropologii kulturowej oraz jej współczesnych kierunków i prądów zna i rozumie kluczowe pojęcia, paradygmaty i problemy badawcze antropologii kulturowej; rozróżnia podstawowe kategorie współczesnej humanistyki w zakresie wiedzy o kulturze; potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii kulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin w interpretowaniu zjawisk społeczno-kulturowych w ich szerokim kontekście, tj. kultury rozumianej jako określony sposób życia ludzi; posiada umiejętność antropologicznego myślenia o sytuacji człowieka w tworzonej przez niego rzeczywistości społeczno-kulturowej oraz zdolność dostrzegania i antropologicznego myślenia o zróżnicowaniu kulturowym świata |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny:sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej prezentacja: sprawdzenie stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i poddania analizie wybranych problemów, z którymi borykają się społeczeństwa wielokulturowe praca pisemna (esej): sprawdzenie czy student potrafi przedstawić opis działań i warunków harmonijnej wielokulturowości oraz zakresu stosowalności zasady tolerancji niezbędnych – jego zdaniem – dla zaistnienia społecznych form pluralizmu kulturowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.