Podstawy i metodyka nauczania wychowania fizycznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-WIP-N1-4PNWF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy i metodyka nauczania wychowania fizycznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: podstawy nauczania wychowania fizycznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Skrócony opis: |
Przedmiot Podstawy nauczania wychowania fizycznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ma umożliwić studentom zapoznanie się z koncepcjami rozumienia pojęcia kultura fizyczna, poznanie współczesnych tendencji i propozycji modernizacji wf oraz przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizacji wf we współczesnej szkole. Treści zajęć mają przekazywać niezbędną wiedzę w zakresie szeroko pojętej kultury fizycznej. Student ma uświadomić sobie i zrozumieć wychowawczo-zdrowotne wartości zajęć wf, poznać zasady dydaktyczne w zakresie wf w przedszkolu i szkole ze szczególnym uwzględnieniem właściwości rozwojowych dziecka w tym okresie. Zadaniem kształcenia jest przygotowanie studenta do prowadzenia tego przedmiotu oraz wzbudzić zainteresowanie i przekonanie o sensie, wartości i potrzebie aktywności ruchowej w celu kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju |
Pełny opis: |
1. Treść i struktura kultury fizycznej 2. Zdrowy styl życia, aktywność ruchowa 3.Funkcje wychowania fizycznego 4.Cele wychowania fizycznego, współczesne tendencje i propozycje modernizacji wychowania Fizycznego 5. Motoryczność i jej rodzaje 6. Systematyka ruchów 7. Cechy motoryczne i ich podział 8. Rozwój fizyczny, czynniki warunkujące rozwój 9. Akceleracja rozwoju, soma tyka i ontogeneza 10. Rozwój układów i poszczególnych narządów w ontogenezie 11. Rozwój psychomotoryczny 12. Metody oceny rozwoju fizycznego 13. Problematyka oceny szkolnej w wychowaniu fizycznym 14. Zabawy ruchowe 15. Przyczyny wypadków na lekcji wychowania fizycznego 16. Przyczyny niepowodzeń ucznia na lekcji wychowania fizycznego |
Literatura: |
Demel M., Skład A. : Teoria wychowania fizycznego Gniewkowski W., Wlaźnik K. : Wychowanie fizyczne Przewęda R. : Rozwój somatyczny i motoryczny Sulisz S. : Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym Strzyżewski S. : Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej Bondarowicz M. : Zabawy w grach sportowych Grabowski H. : Teoria fizycznej edukacji Trześniowski R. : Zabawy i gry ruchowe Czasopisma: Kultura fizyczna, Wychowanie fizyczne i zdrowotne, Lider |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma elementarną wiedzę na temat znaczenia kultury fizycznej w życiu codziennym, zna terminologię i zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin; ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. K_W01 Zna i potrafi wskazać cele wychowania fizycznego, rozumie wychowawczo-zdrowotne wartości zajęć kultury fizycznej; ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy; zna zasady pracy w zakresie wf w szkole i poza szkołą; zna formy organizacyjne procesu wf. K Umiejętności Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kultury fizycznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i potrafi precyzyjnie wypowiadać się na ten temat. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł; potrafi projektować program, plan pracy i konspekt lekcji wychowania fizycznego oraz posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów jak też dokonać analizy własnych działań i wskazać obszary wymagające modyfikacji. kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności; ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w zakresie kultury fizycznej i jest odpowiedzialny za swoje działania i projekty. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne w zakresie wychowania fizycznego oraz odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny obejmuje zagadnienia z zakresu wszystkich tematów wymienionych w merytorycznych treściach zajęć z uwzględnieniem literatury podstawowej i wskazanych elementów literatury uzupełniającej. Studenci otrzymają 5 pytań z losowo wybranych obszarów tematycznych. Udzielając odpowiedzi student powinien wykazać się podstawową wiedzą merytoryczną, umiejętnym operowaniem treściami, wskazującym na zrozumienie prezentowanych zagadnień. Kolokwium pisemne obejmuje zagadnienia z zakresu tematyki opisanej w merytorycznych treściach zajęć. Studenci otrzymają 5 pytań z losowo wybranych obszarów tematycznych. Udzielając odpowiedzi student powinien wykazać się podstawową wiedzą merytoryczną, umiejętnym operowaniem treściami, wskazującym na zrozumienie prezentowanych zagadnień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.