Podstawy wychowania przedszkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-WIP-S1-2PWP | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wychowania przedszkolnego | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
W wyniku realizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie podstaw wychowania przedszkolnego. Zna obowiązujące przepisy prawa oświatowego z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z dziećmi z zastosowaniem różnorodnych metod i form z jednoczesnym uwzględnieniem prawidłowości psychofizycznych dziecka. Zna i stosuje zasady wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym. Jest zaangażowany w pracę, podejmuje działania związane w własnym rozwojem zawodowym w zakresie podstaw wychowania przedszkolnego. |
||
Pełny opis: |
Celem wykładów (75 godzin całkowitej pracy studenta) jest wprowadzenie studentów do rozumienia znaczenia wychowania przedszkolnego w rozwoju dziecka, w znajomość jego historycznych uwarunkowań oraz bieżących działań reformatorskich. Treści wykładów podzielono na następujące zagadnienia: 1. Historia wychowania przedszkolnego - znaczące kierunki wychowania przedszkolnego i ich przedstawiciele - ważne daty w rozwoju pedagogiki przedszkolnej - wiodące programy wychowania przedszkolnego na przestrzeni dziejów do czasów transformacji ustrojowej 2. Współczesne tendencje i kierunki zmian w teorii i praktyce wychowania przedszkolnego. - Pedagogika przedszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Problematyka badań pedagogiki przedszkolnej i jej związek z innymi naukami - Założenia i treści współczesnego systemu wychowania przedszkolnego. Dylematy koncepcji edukacji przedszkolnej w Polsce i na świecie - Nowe tendencje i kierunki badań nad dzieckiem i dzieciństwem - Istota i elementy procesu wychowania dzieci w wieku przedszkolnym. Cele i zadania wychowania przedszkolnego. - Teorie zabaw i ich klasyfikacja. Zabawa w kształceniu i wychowaniu. - Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i jej rola w pracy nauczyciela - Regulacje prawne funkcjonowania placówek przedszkolnych - Przedszkole jako miejsce wyrównywania szans edukacyjnych dzieci 3. Podmioty edukacji przedszkolnej - Dziecko i jego rozwój. Różnice rozwojowe wśród dzieci. - Nauczyciel i jego rola w wychowaniu i edukacji małego dziecka; rozwój zawodowy nauczyciela; osobowość nauczyciela; specyfika nauczyciela dziecka - Rodzice i ich rola w wychowaniu i edukacji małego dziecka; - Personel przedszkola jako element środowiska społecznego dzieci - współpraca z instytucjami wspomagającymi rozwój i wychowanie dziecka Celem ćwiczeń (75 godzin pracy studenta) jest wprowadzenie studentów w zagadnienia metodyczne wychowania przedszkolnego, a zwłaszcza: - cele i zadania edukacji przedszkolnej - treści wychowania przedszkolnego, kryteria doboru i układ. Relacje doboru i układu treści w stosunku do właściwości rozwojowych dziecka. - konstruowanie programów wychowania przedszkolnego; koncepcje, funkcje, struktury. - wychowanie moralne, przez sztukę, zdrowotne, ekologiczne, itp. - zabawa jako podstawowa forma aktywności życiowej dziecka. Poglądy na zabawę. - metody pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym - formy organizacyjne pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu - zasady pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym - planowanie pracy pedagogicznej w przedszkolu w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz diagnozę dzieci - konstruowanie scenariuszy zajęć grupowych i indywidualnych z dziećmi - diagnozowanie rozwoju dziecka, etapy i metody diagnozowania, |
||
Literatura: |
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B.: Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011, Wyd. WAM Kasacova B.: Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane problemy teoretyczne i praktyczne. Katowice 2007, Wyd. UŚ Lubowiecka J.: Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa 2000, WSiP Waloszek D.: Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej Kielar – Turska M. : Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa 1992, WSiP |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, podstawy wychowania przedszkolnego ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych w zakresie podstaw wychowania przedszkolnego ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną o podstawy wychowania przedszkolnego Umiejętności - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu metodyki wychowania przedszkolnego w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań wychowania przedszkolnego potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych kompetencje społeczne - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (zestaw pytań otwartych na przygotowanym arkuszu) weryfikujący wiedzę z zakresu tematyki wykładów. Warunkiem zaliczenia pisemnego egzaminu na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 50% zadanych pytań. Prezentacja- Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu psychologii rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym w celu opracowania inspirujących i nowatorskich zajęć dla dzieci ; zaprezentowanie zebranej dokumentacji z użyciem środków multimedialnych i wykorzystaniem odpowiednich pomocy dydaktycznych; odpowiedzi na pytania dotyczące przygotowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach); stosowanie specjalistycznego języka i wykorzystanie odpowiedniej literatury oraz doświadczeń praktycznych. Ocenie podlega zakres i jakość przygotowania materiału do prezentacji (wg tabeli „wymagania merytoryczne”), samodzielność w wyborze, analizie i ocenie opracowanych treści; systematyczne uczestniczenie w zajęciach. Projekt-Opracowanie projektu dotyczącego mechanizmów rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ukazanie różnych form jego aktywności a także optymalnych i nowatorskich metod i form pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola z uwzględnieniem najnowszych tendencji w edukacji małego dziecka w Polsce i na świecie. Ocenie podlega jakość przygotowanego materiału (trafność uwzględnionej literatury, wiedza z zakresu wykładów oraz własnych doświadczeń praktycznych) i jego sposób opracowania. Sprawdzenie czy student potrafi przedstawić opis zmian koniecznych w organizacji pracy przedszkola, uwzględniających potrzeby dzieci i przyczyniających się jego zdaniem do lepszego funkcjonowania instytucji przedszkola, z uwzględnieniem najnowszych europejskich rozwiązań w dziedzinie edukacji przedszkolnej (próba stworzenia nowego, lepszego modelu placówki przedszkolnej). Ocena 2,3,4,5 w zależności od ilości uzyskanych punktów ( 10% ogólnej końcowej oceny). |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.