Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-ZTP-S2-7PR | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Pełny opis: |
Treści: I. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej: 1. Przedmiot i zakres pedagogiki resocjalizacyjnej (resocjalizacja jako dyscyplina naukowa). 2. Podstawowe elementy, funkcje i rodzaje oddziaływań resocjalizacyjnych. 3. Związek resocjalizacji z innymi naukami społecznymi i pedagogicznymi. 4. Główne nurty poznawcze i podstawowe problemy badawcze resocjalizacji dawnej i współczesnej. Sposoby oddziaływań dawniej i dziś. II. Wybrane zagadnienia resocjalizacyjne: 1. Wybrane instytucje resocjalizacyjne: założenia, cele, formy pracy, zasięg działalności statutowej, prawnej, obyczajowej. 2. Dylematy interwencji resocjalizacyjnej. 3. Źródła zachowań dewiacyjnych. Różnice w podejściu do resocjalizacji. 4. Objawy nieprzystosowania społecznego. Stadia i typologie nieprzystosowania społecznego. 5. Dziecko nieprzystosowane społecznie i zagrożone nieprzystosowaniem. Potrzeby dziecka. 6. Droga demoralizacji nieletniego. Rola instytucji wspierających, pomocowych i typowo resocjalizacyjnych. Młodociany a zakład poprawczy (więzienie). 7. Zaburzenia sfery emocjonalnej- rodzaje agresji, nerwice dzieci nadpobudliwych. Metody i formy pracy z dziećmi nerwicowymi i niedostosowanymi społecznie. 8. Rodzina jako źródło nieprzystosowania społecznego. Wpływ mass mediów. 9. Metody wpływu sytuacyjnego. Rola kary i nagrody w oddziaływaniach wychowawczych. 10. Techniki wychowawcze. 11. Praca i jej wymiar wychowawczy 12. Projektowanie działań resocjalizacyjnych. 13. Omówienie sposobów diagnozowania środowiska społecznego (wychowawczego) dziecka. 14. Placówki i instytucje wspierające i realizujące wychowanie resocjalizujące:sądy dla nieletnich, instytucja kuratora sądowego, pogotowie opiekuńcze, policyjne izby dziecka, rodzinne ośrodki diagnostyczno- konsultacyjne, dawne kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą, państwowe młodzieżowe ośrodki /zakłady/ wychowawcze, młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej /rodzaj podejmowanych działań/, zakłady poprawcze /rodzaje, techniki terapeutyczne/ |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kwadrans | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kwadrans | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ilona Fajfer-Kruczek | |
Prowadzący grup: | Ilona Fajfer-Kruczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | zaliczenie z oceną (test) |
|
Pełny opis: |
Student przyswaja umiejętność korzystania z aktów prawnych i przepisów dotyczących nieletnich oraz ich interpretacji. Tematyka zajęć ściśle związana jest z zagadnieniami związanymi z niedostosowaniem społecznym, patologią, jak również z sytuacjami zagrażającymi przystosowaniu oraz profilaktyką i readaptacją społeczną. | |
Uwagi: |
Student ma elementarną wiedzę na temat teoretycznych i praktycznych problemów związanych z zagadnieniami resocjalizacyjnymi, w różnych środowiskach wychowawczych z uwzględnieniem ich specyfiki i uwarunkowań. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ilona Fajfer-Kruczek | |
Prowadzący grup: | Ilona Fajfer-Kruczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | zaliczenie z oceną (test) |
|
Pełny opis: |
Student przyswaja umiejętność korzystania z aktów prawnych i przepisów dotyczących nieletnich oraz ich interpretacji. Tematyka zajęć ściśle związana jest z zagadnieniami związanymi z niedostosowaniem społecznym, patologią, jak również z sytuacjami zagrażającymi przystosowaniu oraz profilaktyką i readaptacją społeczną. | |
Uwagi: |
Student ma elementarną wiedzę na temat teoretycznych i praktycznych problemów związanych z zagadnieniami resocjalizacyjnymi, w różnych środowiskach wychowawczych z uwzględnieniem ich specyfiki i uwarunkowań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.