Programy profilaktyczno - wychowawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PZU-OW-3PPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programy profilaktyczno - wychowawcze |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia z zakresu profilaktyki. Przygotowanie i prezentacja projektu programu profilaktyczno-wychowawczego w wybranej placówce. |
Pełny opis: |
Prezentacja wyników badań diagnostycznych przeprowadzonych przez studentów w wybranych placówkach dotyczących problemów wychowawczych wychowanków tych placówek (prezentacja). 2. Teoretyczne rozważania dotyczące profilaktyki, diagnozy i terapii(analiza literatury). 3. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki (analiza literatury). 4. Portret współczesnego nastolatka (analiza literatury i innych źródeł). 5.Uzależnienia, prostytucja nieletnich, samobójstwa, przemoc w rodzinie i w szkole – trudności profilaktyki, diagnozy i terapii (analiza literatury i innych źródeł). 6. Przygotowanie opisu projektu profilaktyczno-wychowawczego opartego na wcześniejszych danych z badań diagnostycznych w danej placówce opiekuńczo-wychowawczej (metoda projektów). 7. Prezentacja projektów programu profilaktyczno-wychowawczego (prezentacja) |
Literatura: |
A. Bodanko (red.): Wspomaganie procesu wychowawczego programami profilaktyczno – edukacyjnymi. Kraków 1999. 2. I. Dąbrowska-Jabłońska (red.): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków 2006. 3. Z. B. Gaś: Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Katowice 1999. 4. Z. B. Gaś: Profilaktyka uzależnień. Warszawa 1993. 1. Z.B. Gaś: Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin 2000. 2. J. Kurzępa: Falochron. Zintegrowany program profilaktyki wczesnej wobec zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Wrocław 2006. 3. A. Margasiński, B. Zajęcka (red.): Psychopatologia i psychoprofilaktyka. Kraków 2000. 4. K. Socha-Kołodziej, B. Zajęcka (red.): Profilaktyka, opieka, wychowanie, resocjalizacja – wybrane aspekty. Częstochowa 2005. 5. J. Szymańska: Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki. Warszawa 2000. 10. B. Urban, J. M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 2. Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Student musi nabyć odpowiednią wiedzę i umiejętności a także musi posiadać odpowiednie kompetencje społeczne potrzebne do przygotowania projektu profilaktyczno-wychowawczego w wybranej przez siebie placówce opiekuńczo-wychowawczej. W tym celu musi przeprowadzić badania diagnostyczne w tej placówce, zapoznać się z literaturą przedmiotu i innymi źródłami, a także zaprezentować swój projekt Powinien umieć pracować w grupie oraz indywidualnie |
Metody i kryteria oceniania: |
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i pomocowych wspierających osoby potrzebujące pomocy w różnym wieku, ma szczegółową wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego. Zna problemy pracy wychowawców i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych, zna potrzeby osób wymagających wsparcia i pomocy w różnych zakresach. Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i różne sytuacje wychowawcze. Widzi drugą osobę, uwzględniając różne punkty odniesienia w aspekcie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, kształceniem i opieką. Charakteryzuje się też twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.