Doradztwo zawodowe i rynek pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 35-ZA-N1-DZIRP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo zawodowe i rynek pracy |
Jednostka: | Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. zarządzanie /niestacjonarne I stopna/ |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
- Zapoznanie studentów z nowoczesnymi teoriami i koncepcjami dotyczącymi doradztwa zawodowego i współczesnego rynku pracy. - Wykształcenie u studentów umiejętności i kompetencji w zakresie poszukiwania pracy i rozwoju zawodowego. - Zaznajomienie ze specyfiką pracy doradcy zawodowego. - Charakterystyka doradztwa zawodowego w wybranych krajach UE i poza nią. |
Pełny opis: |
- Wprowadzenie - Rynek pracy. Podstawowe pojęcia. Specyfika funkcjonowania rynku pra-cy - Dynamika rynku pracy. Źródła danych o rynku pracy. Metody analizy danych statystycz-nych rynku pracy - Podaż pracy i popyt na pracę. Bezrobocie. Rodzaje bezrobocia. Przyczyny i skutki wystę-powania bezrobocia - Postawy wobec pracy – etyka rynku pracy. Nieuchronność zjawiska bezrobocia współcze-snej gospodarce rynkowej. Grupy ryzyka na rynku pracy - Polityka zatrudnienia a rynek pracy. Zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej Istota doradztwa zawodowego Doradztwo zawodowe wobec wymagań rynku pracy Kształcenie zawodowe i doradztwo zawodowe w Unii Europejskiej Modele działalności doradców zawodowych Istota kontaktu poradniczego. Rozmowa doradcza Umiejętności pracy z ludźmi ważne dla doradcy zawodowego Wybrane aspekty etyki zawodu doradcy Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego Znaczenie zainteresowań, motywacji, inteligencji, temperamentu w procesie podejmo-wania decyzji edukacyjno – zawodowych Różne potrzeby punktem wyjścia dla wytyczania ścieżek kariery – Kwestionariusz Oceny Potrzeb Wizyta studyjna w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości przy Uniwersytecie Ślą-skim połączona z warsztatem na temat dostrzegania i rozwijania własnej przedsiębior-czości oraz umiejętności doradztwa w tym zakresie |
Literatura: |
Opracowania zwarte: – Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia polaków 2011. Projekt „Diagnoza społeczna 2009-2013”, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2011. – Dach Z., Rynek Pracy w Polsce. Aspekty ekonomiczno-społeczne, UE w Krakowie, Kraków 2009. – Kucharski L., Kwiatkowski E. (red.), Rynek pracy w Polsce. Tendencje, uwarunkowania i Polityka Państwa, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2010. – Kwiatkowski E., Bezrobocie. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa 2009. - Spendel Z. (red.) (2010) Diaprezamus. Pakiet diagnostyczno-metodyczny wspierający pro-ces orientacji zawodowej dzieci i młodzieży. Inspiracje i założenia teoretyczne. Uniwersy-tet Śląski, Katowice. Porojekt współfinansowany ze środków UE w ramach EFS - Stopińska-Pająk A. (2006) Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek pracy. WSP TWP, Warszawa Akty prawne: – Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2004 nr 99, poz. 1001) i wybrane akty wykonawcze. Opracowania ciągłe: – „Polityka społeczna”. Wybór artykułów z lat 1999-2012. Wydawnictwo IPiSS. – „Praca i Zabezpieczenia Społeczne”. Wybór artykułów z lat 2005-2012. Wydawnictwo PWE. Źródła internetowe: – http:// gazetapraca.pl - Gazeta Praca – http:// gospodarka.gazeta.pl/ - Rynek pracy - Gospodarka - Gazeta.pl – http://www.egospodarka.pl/ – http:// www.rynekpracy.pl - Sedlak & Sedlak http://www.stat.gov.pl – GUS http://www.wup-katowice.pl/ – WUP Katowice Własne niepublikowane materiały dydaktyczne. |
Efekty uczenia się: |
Student identyfikuje obszary funkcjonalne przedsiębiorstwa i relacje między nimi, także w powiązaniu z własnymi doświadczeniami w środowisku pracy Student wyjaśnia istotę i uwarunkowania przedsiębiorczości jednostek ludzkich i zespołów Student używa odpowiednich metod i narzędzi analitycznych i systemów informatycznych wspomagających procesy podejmowania decyzji Student potrafi odważnie przekazywać i bronić własnych poglądów nie tylko w sprawach zawodowych Student jest przygotowany do poruszania się na rynku pracy i zmiany zatrudnienia Student jest przygotowany do adaptacji i działania w nowych warunkach i sytuacjach, np. związanych z odmiennością kulturową grupy |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczający wykład Ocena ciągła Praca zaliczeniowa 5,0 (bdb) – znakomita wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych; 4,5 (db +) – bardzo dobra wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych; 4,0 (db) – dobra wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych; 3,5 (dst +) – zadowalająca wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych, jednak ze znacznymi niedociągnięciami; 3,0 (dst) – dostateczna wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych, jednak z licznymi błędami; 2,0 (ndst) – niezadowalająca wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.