Zarządzanie jakością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 35-ZA-N1-ZJK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością |
Jednostka: | Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. zarządzanie /niestacjonarne I stopna/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wymagania formalne – zaliczenie modułów z nauki o organizacji oraz podstaw zarządzania, jako niezbędnego warunku do realizowania podstawo-wych treści programowych |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu dostarczenie podstawowej wiedzy związanej z problematyką zarządzania jakością w organizacji. Istotnym celem jest wykształ-cenie u studentów umiejętności i kompetencji w zakresie: – rozumienia podstawowych pojęć, prawidłowości i problemów zarządzania jakością ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień analizy wymagań standardów ISO i Total Quality Management, – analizy i oceny oraz wnioskowania podczas badań jakości w organizacji, – identyfikowania procesów i elementów organizacji pod kątem wdrożenia wymagań standardów zarządzania jakością, – rozwiązywania problemów zarządzania jakością w organizacji. |
Pełny opis: |
- Przedmiot nauki o jakości. Ewolucja w podejściu do problematyki jakości - Koncepcja Total Quality Management. Historia, ewolucja podejścia do koncepcji jakości, filozofia TQM, guru zarządzania jakością - Model zarządzania jakością w dążeniu do doskonałości organizacji - Analiza norm z serii 9000. Struktura dokumentów, zasady i definicje jakości, dokumenty piramidy SZJ, procedury, wymagania jakości, audyt - Normalizacja, certyfikacja i integracja systemów zarządzania jakością, ochroną środowiska, bezpieczeństwem pracy i bezpieczeństwem informacji - Metody i narzędzia doskonalenia jakości - Koszty jakości – definicje, produkt wadliwy – tradycyjne i nowoczesne podejście, różnice - Kultura jakości – ewolucja koncepcji, tworzenie kultury jakości - Wybrane systemy zarządzania jakością, ochroną środowiska, bezpieczeństwem pracy, HACCP i systemy branżowe – analizy przypadków |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Opracowania zwarte: - Dahlgaard J.J., Kristensen K., Kanji G.K., Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2004. - Hamrol A., W. Mantura, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2004. - Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2011. - Wawak S., Zarządzania jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice 2011. - Wolniak R., Skotnicka B., Opracowania ciągłe: - „ABC Jakości”, kwartalnik, wyd. Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A. Źródła internetowe: - www.pcbc.gov.pl – portal Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji S.A. - www.strefa-iso.pl – portal FLC Zbigniew Huber. literatura uzupełniająca Opracowania zwarte: - Lock D. (red.), Podręcznik zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2002. - Szczepańska K., Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości, C.H. Beck, Warszawa 2011. Opracowania ciągłe: - „Zarządzanie jakością” kwartalnik, wyd. Viperium Media Sp. z o.o. - „Problemy jakości”, miesięcznik, wyd. Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. Źródła internetowe: - www.pfiso9000.pl – portal Klubu Polskie Forum ISO 9000. - www.centrum.jakosci.p/ – portal Fundacji Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. - www.zj.com.pl – portal „Zarządzania jakością”. - www.pkn.pl – portal Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. |
Efekty uczenia się: |
Student identyfikuje relacje między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami społecznymi tworzącymi ich otoczenie w skali krajowej i międzynarodowej Student wyjaśnia i ilustruje wpływ oddziaływania otoczenia zewnętrznego na działalność organizacji Student zna typowe metody badań w poszczególnych obszarach działalności przedsiębiorstwa: badania rynku, analizy finansowej, poziomu jakości produktów itp. Student jest przygotowany do objaśnia i ilustruje znaczenie norm i standardów w poszczególnych obszarach działalności (standardy rachunkowości, normy pracy, systemy norm jakości itp.) Student Jest przygotowany do identyfikacji zasad i kryteriów służących rozwiązaniu problemów organizacji Student posiada umiejętności przeprowadzania audytu wybranych obszarów przedsiębiorstwa lub innej organizacji Student jest przygotowany do posługiwania się normami i standardami w procesach planowania, organizowania, motywowania i kontroli (pracy, jakości itp.) Student jest przygotowany do samodzielnego zdobywania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności profesjonalnych i badawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny egzamin pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte ocena ciągła ocena pracy studenta podczas zajęć obejmuje aktywność oraz umiejętność analizy i wnioskowania podczas omawiania realizowanych treści ilustrowanych przykładami projekt ocena pracy w grupach studentów podczas przygotowania i prezentacji badań efektywności zarządzania jakością - organizacji wdrażających lub posiadających wdrożony system zarządzania jakością 5,0 (bdb) – znakomita wiedza i umiejętności ; 4,5 (db +) – bardzo dobra wiedza i umiejętności ; 4,0 (db) – dobra wiedza i umiejętności ; 3,5 (dst +) – zadowalająca wiedza i umiejętności, ale ze znacznymi niedociągnięciami; 3,0 (dst) – zadowalająca wiedza i umiejętności, ale z licznymi błędami; 2,0 (ndst) – niezadowalająca wiedza i umiejętności w zakresie zrealizowanych treści progra-mowych. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.