Metody i techniki badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 35-ZK-S2-MTBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki badań społecznych |
Jednostka: | Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | - |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie problematyki badań zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych w świetle teorii i praktyki metodologicznej z obszaru nauk społecznych oraz poprawnego metodologicznie opracowania i przedstawiania ich w formie publikacji naukowych. Przedmiotem zajęć jest: zapoznanie studentów z rolą nauk społecznych w poznaniu rzeczywistości społeczno-gospodarczej, istotą, przedmiotem i celami badań społecznych oraz wykształcenie wiedzy i umiejętności dotyczących formułowania problemów badawczych i przyjęcia właściwych metod oraz technik ich rozwiązywania, stawiania tez i przyjmowania hipotez, doboru zmiennych i ich wskaźników, przyjęcia procedury badawczej i przeprowa-dzenia badań naukowych, a także opracowania, poprawnego wnioskowania i prezentacji wyników badań własnych w formie pracy na-ukowej z zachowaniem dbałości o etyczny wymiar procesu badawczego. |
Pełny opis: |
Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym Pojęcie nauki. Współczesna klasyfikacja nauk. Rola nauk społecznych w poznaniu rzeczy-wistości społeczno-gospodarczej Badania społeczne. Metodologiczne aspekty badań społecznych. Istota badania ekono-micznego. Walor teoretyczny i praktyczny. Przedmiot i cele badań. Społeczny kontekst badań – aspekty etyczne i polityczne. Zastosowanie badań społecznych. Źródła błędów w badaniach 2. Proces badawczy Strategia i projektowanie procesu badawczego. Rola badań pilotażowych Problem badawczy. Formułowanie ekonomicznych problemów badawczych. Typy i formy problemów badawczych. Powszechne i naukowe postawy wobec problemów badaw-czych. Hipoteza. Typy hipotez. Tworzenie hipotez badawczych Wskaźniki i zmienne w badaniach społecznych. Pojęcia podstawowe. Funkcje wskaźników i zmiennych w badaniu zjawisk społecznych 3. Metody i techniki badań społecznych Metody badań społecznych – potoczne i naukowe ujmowanie zjawisk społecznych. Typo-logia metod fakultatywnych. Metody ogólne i szczegółowe. Techniki badań społecznych. Wykorzystywanie w badaniu danych faktograficznych. Statystyka w badaniach społecz-nych 4. Źródła wiedzy w badaniach społecznych Dane, informacja, wiedza. Informacja a prawo. Źródła informacji w XXI wieku. Strategie wyszukiwania źródeł. Informacja internetowa i jej jakość 5. Wyniki poznania naukowego Praca naukowa jako szczególny forma pracy twórczej. Organizacja pracy naukowej. Kon-cepcja pracy naukowej, gromadzenie i preparacja danych i informacji, analiza ilościowa i jakościowa, sprawozdanie z badań, wyjaśnianie zjawisk społecznych i wnioskowanie Redakcja tekstu naukowego opracowania – unikanie błędów. Język naukowych tekstów ekonomicznych. Struktura tekstu opracowania. Cytowanie zapożyczeń i obcych poglądów, techniki przypisów. Tablice, ilustracje graficzne (schematy, wykresy, ryciny). Rodzaje błę-dów i sposoby ich unikania |
Literatura: |
Opracowania zwarte Apanowicz J., Metodologia nauk, TNOiK, Toruń 2003. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wyd. 1, dodruk, PWN, 2010 (copyright 2008). Cambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Wyd. 4, Kraków 2001. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wyd. 2, dodruk, PWN, Warszawa 2011 (copyright 2007). Sudoł S., Nauki o zarządzaniu. Węzłowe problemy i kontrowersje, Wyd. 1, TNOiK, Toruń 2007 Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. 4, Śląsk, Katowice 2005. Akty prawne Uchwała Centralnej Komisji Do Spraw Stopni i Tytułów z dnia 24 października 2005 r. w sprawie określenia dziedzin oraz dyscyplin naukowych i artystycznych, M.P. 2005 nr 79 poz. 1120. Uchwała Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów z dnia 28 stycznia 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych, M.P. 2011 nr 14 poz. 149. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. 1994 r. Nr 24 poz. 83. Opracowania zwarte Antczak M., Nowacka A., Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć, jak stosować. Podręcznik, SBP, Warszawa 2009. Apanowicz J., Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Bernardinum, Gdynia 2000. Karciarz M., Dutko M., Informacja w Internecie, PWN, Wyd. 1, Warszawa 2010. Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z Internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe, CeDeWu, Wyd. 1, Warszawa 201/2011. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Wyd. 4, LexisNexis, Warszawa 2010. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Warszawa 2006. Normy PN-ISO 690:2002 Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma i struktura (ISO 690:2010). PN-ISO 690-2:1999 Informacja i dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Dokumenty elektroniczne i ich części (ISO 690:2010). Źródła internetowe Bibliografia załącznikowa, Wirtu@lne Informatorium, Biblioteka Główna UEK w Krakowie [online]. [dostęp: 7 września 2012]. Dostępny w WWW: http://kangur.uek.krakow.pl/biblioteka/wi/zalaczniki.php?link=zalacznikil. Sawczuk-Kapica J., Przypisy bibliograficzne i bibliografia załącznikowa, BP Filia Radzyń Podlaski 25.05.2005 [onlne]. [dostęp: 7 września 2012]. Dostępny w WWW: http://amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0003/110289/przypisy.pdf. Własne niepublikowane materiały dydaktyczne |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny nauki o zarządzaniu i dyscyplin pokrewnych oraz rozumie ich relacje z innymi naukami Student posiada poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy naukami o zarządzaniu i pokrewnymi naukami w zakresie umożliwiającym analizowanie i ocenianie istoty procesów gospodarczych i społeczno-kulturowych Student ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych koncepcji zarządzania oraz nauk pokrewnych i ich ewolucji Student rozumie pojęcia prawne oraz zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego, a także konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej Student potrafi identyfikować i analizować źródła oraz przebieg podstawowych zjawisk społeczno-gospodarczych zachodzących w organizacjach oraz w ich otoczeniu, jak również stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania ustnych wystąpień dotyczących zjawisk oraz procesów społeczno-gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie i w innych instytucjach oraz w ich otoczeniu, a także projektowania rozwiązań wybranych problemów Student potrafi poprawnie posługiwać się terminologią naukową, w języku polskim i w języku obcym, z zakresu nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny nauki o zarządzaniu i nauk pokrewnych Student potrafi formułować cele i hipotezy badawcze oraz rozwiązywać problemy badawcze z wykorzystaniem samodzielnie dobranych i zaawansowanych metod badań Student potrafi komunikatywnie wyrażać własne opinie na temat zjawisk społeczno-gospodarczych, formułować samodzielnie wnioski badawcze oraz proponować rozwiązania określonych problemów społeczno- gospodarczych w języku polskim i/lub języku obcym Student potrafi właściwie określać priorytety sprzyjające realizacji określonych celów i zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
test wiedzy kolokwium zaliczeniowe w formie testu pisemnego sprawdzającego poziom wiedzy teoretycznej niezbędnej do realizacji zadań praktycznych, rozmowa sprawdzająca wiedzę ocena ciągła weryfikacja zasobów wiedzy prezentowanej podczas wykładu, umiejętności analizy tekstów źródłowych i udziału studenta w dyskusji (krótkie wypowiedzi ustne sprawdzające umiejętności analityczne i poprawność wnioskowania) projekt ocena pracy w grupach, aktywność sprawdzająca kompetencje społeczne – zaangażowanie i umiejętność pracy w zespole, w tym podział ról i zadań, a także odpowiedzialność za podjęte zobowiązania 5,0 (bdb) – znakomita aktywność, zaangażowanie, umiejętności analityczne oraz kompeten-cje społeczne w zakresie zrealizowanych treści programowych; 4,5 (db +) – bardzo dobra aktywność, zaangażowanie, umiejętności analityczne oraz kompe-tencje społeczne w zakresie zrealizowanych treści programowych; 4,0 (db) – dobra aktywność, zaangażowanie, umiejętności analityczne oraz kompetencje społeczne w zakresie zrealizowanych treści programowych; 3,5 (dst +) – zadowalająca aktywność, zaangażowanie, umiejętności analityczne oraz kom-petencje społeczne w zakresie zrealizowanych treści programowych, jednak ze znacznymi niedociągnięciami; 3,0 (dst) – dostateczna aktywność, zaangażowanie, umiejętności analityczne oraz kompe-tencje społeczne w zakresie zrealizowanych treści programowych, jednak z licznymi błęda-mi; 2,0 (ndst) – niezadowalająca aktywność, zaangażowanie, umiejętności analityczne oraz kompetencje społeczne w zakresie zrealizowanych treści programowych. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.