Proseminarium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W2-AQ-S2-001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium |
Jednostka: | Wydział Nauk Przyrodniczych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Woźnica | |
Prowadzący grup: | Damian Absalon, Agnieszka Babczyńska, Mariola Krodkiewska, Marcin Libera, Bartosz Łozowski, Magdalena Matysik, Edyta Sierka, Andrzej Witkowski, Andrzej Woźnica | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Student w trakcie zajęć może uzyskać 30 pkt w tym:10 pkt za przygotowanie prezentacji Oceniana jest: staranność przygotowania prezentacji,przestrzeganie praw autorskich do rysunków, tabeli i innych prezentowanych materiałów,zgodność z tematem seminarium.10 pkt za prowadzenie prelekcji. Oceniana jest: zmieszczenie się w czasie prezentacji (15±3 min) przygotowanie studenta do przeprowadzenia prezentacji udział w dyskusji5 pkt aktywność na zajęciach Student może uzyskać 1 pkt na każdych zajęciach za aktywny udział w dyskusji.Maksymalna ilość uzyskanych punktów w trakcie zajęć: 25, minimalna ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 15 (60%) Skala ocen: od 25 do 23 ocena: 5 od 22,9 do 21 ocena: 4,5 od 20,9 do 19 ocena: 4 od 18,9 do 17 ocena: 3,5 od 16,9 do 15 ocena: 3 od 14,9 ocena: 2 |
|
Pełny opis: |
Zakres materiału/tematyka seminariów: UŚ, VPN, biblioteki cyfrowe, zarządzanie informacją, Mendeley, Mendeley w wordzie, prawo autorskie, zasady cytowania literatury. Zasady przygotowania dokumentów, Office 365, Zasady przygotowania i przedstawiania prezentacji, MS PowerPoint, Prezentowanie wyników badań, MS PowerPoint/ Excel/ Statistica/Corel/QGIS, podstawy obsługi baz danych GIS, SQL. Tematy seminariów do wyboru Zasoby wody w Polsce i na świecie (Balduzzi et al., 2017; Ji et al., 2018; Stanimirova et al., 2016; Young et al., 1996) Rola roślinności wodnej i szuwarowej w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i podmokłych (Ji et al., 2018) Zbiorniki zaporowe świata (Aizenberg et al., 2005) Zbiorniki zaporowe w Polsce Zanieczyszczenia wód - grupy zanieczyszczeń Źródła zanieczyszczeń wody Zoocenozy wód płynących Wpływ zabudowy hydrotechnicznej rzek na biocenozy wodne Metoda DPSIR Przykłady zastosowań metod statystycznych w analizie parametrów jakości wody Przykłady wykorzystania modeli numerycznych w gospodarce wodnej Problemy wodne związane ze środowiskiem siarczanowym i solnym. Zbiorniki poflotacyjne i ich oddziaływanie na środowisko Przykłady zanieczyszczenia wód przeznaczonych do spożycia prowadzącego do czasowego zamknięcia ujęcia w Polsce. Przykłady interaktywnych map dotyczących jakości i ochrony wód przeznaczonych do spożycia Susza, jej aspekt przyrodniczy i konsekwencje. (Suurnäkki et al., 2015) Planowanie realizacji projektów naukowych i badawczo-rozwojowych Budowa potencjału zasobów wiedzy |
|
Uwagi: |
Aizenberg, J., Weaver, J. C., Thanawala, M. S., Sundar, V. C., Morse, D. E., & Fratzl, P. (2005). Sci. 2005 - Skeleton of Euplectella sp. 297(July), 275–278. Balduzzi, M., Binder, B. M., Bucksch, A., Chang, C., Hong, L., Iyer-Pascuzzi, A. S., Pradal, C., & Sparks, E. E. (2017). Reshaping plant biology: Qualitative and quantitative descriptors for plant morphology. Frontiers in Plant Science, 8(FEBRUARY), 1–15. https://doi.org/10.3389/fpls.2017.00117 Fedors, R. F., Stephan Eakle, W., Featherstone, J. D. B., Weintraub, J. A., Shain, S. G., Gansky, S. A., Matijašić, G., Glasnović, A., Fernández-García, M., Fernández-Sanz, M., Madruga López, E., Cuervo-Rodriguez, R., Hernández-Gordo, V., Fernández-Monreal, M. C., Papon, A., Saalwächter, K., Schäler, K., Guy, L., Lequeux, F., … Thapliyal, P. C. (1990). subito Urheberrechtshinweis Subito-Bestellung. Journal of Polymer Science, Part A: Polymer Chemistry, 38(6), 147–154. Ji, B., Qin, H., Guo, S., Chen, W., Zhang, X., & Liang, J. (2018). Bacterial communities of four adjacent fresh lakes at different trophic status. Ecotoxicology and Environmental Safety, 157(February), 388–394. https://doi.org/10.1016/j.ecoenv.2018.03.086 Li, X., Wang, J., Zhang, X., & Chen, C. (2015). Powdered activated carbon adsorption of two fishy odorants in water: Trans,trans-2,4-heptadienal and trans,trans-2,4-decadienal. 32(9), 15–25. https://doi.org/10.1016/j.jes.2015.01.001 Stanimirova, I., Woznica, A., Plociniczak, T., Kwasniewski, M., & Karczewski, J. (2016). A modified weighted mixture model for the interpretation of spatial and temporal changes in the microbial communities in drinking water reservoirs using compositional phospholipid fatty acid data. Talanta, 160, 148–156. https://doi.org/10.1016/j.talanta.2016.07.006 Suurnäkki, S., Gomez-Saez, G. V., Rantala-Ylinen, A., Jokela, J., Fewer, D. P., & Sivonen, K. (2015). Identification of geosmin and 2-methylisoborneol in cyanobacteria and molecular detection methods for the producers of these compounds. Water Research, 68(Viikinkaari 9), 56–66. https://doi.org/10.1016/j.watres.2014.09.037 Young, W. F. F., Horth, H., Crane, R., Ogden, T., & Arnott, M. (1996). Taste and odour threshold concentrations of potential potable water contaminants. Water Research, 30(2), 331–340. https://doi.org/10.1016/0043-1354(95)00173-5 |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Woźnica | |
Prowadzący grup: | Bartosz Łozowski, Andrzej Woźnica | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Student w trakcie zajęć może uzyskać 30 pkt w tym:10 pkt za przygotowanie prezentacji Oceniana jest: staranność przygotowania prezentacji,przestrzeganie praw autorskich do rysunków, tabeli i innych prezentowanych materiałów,zgodność z tematem seminarium.10 pkt za prowadzenie prelekcji. Oceniana jest: zmieszczenie się w czasie prezentacji (15±3 min) przygotowanie studenta do przeprowadzenia prezentacji udział w dyskusji5 pkt aktywność na zajęciach Student może uzyskać 1 pkt na każdych zajęciach za aktywny udział w dyskusji.Maksymalna ilość uzyskanych punktów w trakcie zajęć: 25, minimalna ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 15 (60%) Skala ocen: od 25 do 23 ocena: 5 od 22,9 do 21 ocena: 4,5 od 20,9 do 19 ocena: 4 od 18,9 do 17 ocena: 3,5 od 16,9 do 15 ocena: 3 od 14,9 ocena: 2 |
|
Pełny opis: |
Zakres materiału/tematyka seminariów: UŚ, VPN, biblioteki cyfrowe, zarządzanie informacją, Mendeley, Mendeley w wordzie, prawo autorskie, zasady cytowania literatury. Zasady przygotowania dokumentów, Office 365, Zasady przygotowania i przedstawiania prezentacji, MS PowerPoint, Prezentowanie wyników badań, MS PowerPoint/ Excel/ Statistica/Corel/QGIS, podstawy obsługi baz danych GIS, SQL. Tematy seminariów do wyboru Zasoby wody w Polsce i na świecie (Balduzzi et al., 2017; Ji et al., 2018; Stanimirova et al., 2016; Young et al., 1996) Rola roślinności wodnej i szuwarowej w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i podmokłych (Ji et al., 2018) Zbiorniki zaporowe świata (Aizenberg et al., 2005) Zbiorniki zaporowe w Polsce Zanieczyszczenia wód - grupy zanieczyszczeń Źródła zanieczyszczeń wody Zoocenozy wód płynących Wpływ zabudowy hydrotechnicznej rzek na biocenozy wodne Metoda DPSIR Przykłady zastosowań metod statystycznych w analizie parametrów jakości wody Przykłady wykorzystania modeli numerycznych w gospodarce wodnej Problemy wodne związane ze środowiskiem siarczanowym i solnym. Zbiorniki poflotacyjne i ich oddziaływanie na środowisko Przykłady zanieczyszczenia wód przeznaczonych do spożycia prowadzącego do czasowego zamknięcia ujęcia w Polsce. Przykłady interaktywnych map dotyczących jakości i ochrony wód przeznaczonych do spożycia Susza, jej aspekt przyrodniczy i konsekwencje. (Suurnäkki et al., 2015) Planowanie realizacji projektów naukowych i badawczo-rozwojowych Budowa potencjału zasobów wiedzy |
|
Uwagi: |
Aizenberg, J., Weaver, J. C., Thanawala, M. S., Sundar, V. C., Morse, D. E., & Fratzl, P. (2005). Sci. 2005 - Skeleton of Euplectella sp. 297(July), 275–278. Balduzzi, M., Binder, B. M., Bucksch, A., Chang, C., Hong, L., Iyer-Pascuzzi, A. S., Pradal, C., & Sparks, E. E. (2017). Reshaping plant biology: Qualitative and quantitative descriptors for plant morphology. Frontiers in Plant Science, 8(FEBRUARY), 1–15. https://doi.org/10.3389/fpls.2017.00117 Fedors, R. F., Stephan Eakle, W., Featherstone, J. D. B., Weintraub, J. A., Shain, S. G., Gansky, S. A., Matijašić, G., Glasnović, A., Fernández-García, M., Fernández-Sanz, M., Madruga López, E., Cuervo-Rodriguez, R., Hernández-Gordo, V., Fernández-Monreal, M. C., Papon, A., Saalwächter, K., Schäler, K., Guy, L., Lequeux, F., … Thapliyal, P. C. (1990). subito Urheberrechtshinweis Subito-Bestellung. Journal of Polymer Science, Part A: Polymer Chemistry, 38(6), 147–154. Ji, B., Qin, H., Guo, S., Chen, W., Zhang, X., & Liang, J. (2018). Bacterial communities of four adjacent fresh lakes at different trophic status. Ecotoxicology and Environmental Safety, 157(February), 388–394. https://doi.org/10.1016/j.ecoenv.2018.03.086 Li, X., Wang, J., Zhang, X., & Chen, C. (2015). Powdered activated carbon adsorption of two fishy odorants in water: Trans,trans-2,4-heptadienal and trans,trans-2,4-decadienal. 32(9), 15–25. https://doi.org/10.1016/j.jes.2015.01.001 Stanimirova, I., Woznica, A., Plociniczak, T., Kwasniewski, M., & Karczewski, J. (2016). A modified weighted mixture model for the interpretation of spatial and temporal changes in the microbial communities in drinking water reservoirs using compositional phospholipid fatty acid data. Talanta, 160, 148–156. https://doi.org/10.1016/j.talanta.2016.07.006 Suurnäkki, S., Gomez-Saez, G. V., Rantala-Ylinen, A., Jokela, J., Fewer, D. P., & Sivonen, K. (2015). Identification of geosmin and 2-methylisoborneol in cyanobacteria and molecular detection methods for the producers of these compounds. Water Research, 68(Viikinkaari 9), 56–66. https://doi.org/10.1016/j.watres.2014.09.037 Young, W. F. F., Horth, H., Crane, R., Ogden, T., & Arnott, M. (1996). Taste and odour threshold concentrations of potential potable water contaminants. Water Research, 30(2), 331–340. https://doi.org/10.1016/0043-1354(95)00173-5 |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT L
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Woźnica | |
Prowadzący grup: | Andrzej Woźnica | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Woźnica | |
Prowadzący grup: | Andrzej Woźnica | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Woźnica | |
Prowadzący grup: | Andrzej Woźnica | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy z literaturą naukową, przygotowanie do prezentacji wyników: przygotowanie rysunków naukowych oraz przygotowanie prezentacji naukowej, przygotowanie tekstu artykułu naukowego zgodnie z wymaganiami wybranej redakcji, zgodny z tematem realizowanym w ramach zajęć,. W przypadku dużego zaangażowania studentów w realizowany projekt również przeprowadzenie studentów przez proces przygotowania artykułu do recenzji i przebieg procesu publikacji artykułu. Tematem realizowanym w roku akademickim 2024/2025 jest „Historia powodzi na Śląsku”. Efektem prac w ramach seminarium będzie artykuł naukowy przygotowany wspólnie przez studentów i prowadzącego zajęcia oraz innych specjalistów udzielających pomocy w trakcie przygotowania materiałów i pisania artykułu zgodnie z ich kompetencjami. W ramach zajęć studenci zostaną zaznajomieni z: Rolą identyfikacji sieciowej studentów (VPN UŚ) dla poszukiwania publikacji naukowych, Wykorzystanie Mendeley do gromadzenia artykułów naukowych, cytowania i przygotowania bibliografii. Wykorzystaniem programów microsoft i QGIS do przygotowania prezentacji wyników w postaci rysunków(wykresy, mapy i schematy) oraz krótkich prezentacji dotyczących realizowanych zagadnień przedstawianych przez studentów na spotkaniach seminaryjnych. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.