Geologia regionalna świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W2-GE-S2-001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geologia regionalna świata |
Jednostka: | Wydział Nauk Przyrodniczych |
Grupy: |
Przedm. obowiązkowe - 1 sem. Dynamika litosfery i kartografia geologiczna /stacjon. II stopnia/ Przedm. obowiązkowe - 1 sem. Geochemia i mineralogia /stacjonarne II stopnia/ Przedm. obowiązkowe - 1 sem. Ochrona litosfery i zasobów złóż /stacjon. II stopnia/ Przedm. obowiązkowe - 1 sem. Paleontologia i stratygrafia /stacjon. II stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Moduł Geologia Regionalna Świata umożliwia studentowi zapoznanie się z ewolucją procesów geologicznych, prowadzących do zmian w rozkładzie kontynentów i oceanów oraz budową geologiczną poszczególnych części świata i ich wzajemnych korelacji. Prezentowane są podstawowe wiadomości na temat rozkładu i budowy geologicznej płyt litosfery i ich historii rozwoju. Student zapoznaje się z metodami rekonstrukcji położenia elementów płyt kontynentalnych oraz z istniejącymi hipotezami na temat ich rozwoju. Zrozumienie procesów kształtujących skorupę ziemską powinno pogłębić umiejętności rekonstrukcji budowy geologicznej w skali kontynentów oraz umiejętności regionalnych korelacji geologicznych. |
Pełny opis: |
Na zajęciach zostanie omówiona budowa geologiczna oraz historia geologiczna poszczególnych kontynentów oraz szczegółowo wybranych elementów, kluczowych dla rozwoju kontynentów. WYKŁADY 1. Podstawowe pojęcia i definicje. Teorie budowy Ziemi. Płyty litosfery: rozwój i relacje wzajemne. 2. Geologia Europy: tarcza fennoskandzka, tarcza bałtycka, pasy progeniczne, najstarsze skały Europy, kompleks pokrywy platformowej. 3. Kaledonidy Skandynawskie 4. Kaledonidy Wysp Brytyjskich 5. Kaledonidy Europy Środkowej 6. Waryscydy Europy Środkowej 7. Waryscydy Europy Zachodniej 8. Elementy waryscyjskie w pasmach alpejskich. 9. Alpidy Europy 10. Tarcze Archaiczne Ameryki Północnej a kimberlity 11. Geneza i budowa pasma Appalachów. 12. Geneza i budowa orogenu Quachita. 13. Podział, geneza i rozwój Kordylierów Północnych. 14. Podział, geneza i rozwój Kordylierów Południowych. 15. Basen centralny – budowa i rozwój 16. Główne jednostki tektoniczne Ameryki południowej. 17. Główne cykle orogeniczne Ameryki Południowej 18. Budowa i ewolucja tektoniczna orogenu Andyjskiego 19. Budowa geologiczna Patagonii, Ziemi Ognistej i Wysp Falklandzkich 20. Archaiczne kratony Australii 21. Orogen tasmański Australii – budowa i rozwój 22. Główne jednostki geologiczne Antarktydy 23. podstawowe jednostki strukturalne Platformy Syberyjskiej 24. Budowa, podział geograficzny i geologiczny Uralu. 25. budowa, podział tektoniczny i rozwój geologiczny Kaukazu 26. Budowa geologiczna Gór Czerskiego 27. Himalaje – budowa geologiczna i rozwój procesów kolizji 28. Główne jednostki geologiczne Afryki (kratony, platformy, pasma orogeniczne) 29. rozmieszczenie plam gorąca i punktów potrójnych a tektonika i magmatyzm na kontynencie afrykańskim, ryfty: Gregory`ego, Banue, wschodnioafrykański 30. wulkanity formacji Karoo 31. pozycja strukturalna Gór Atlas i Gór Przylądkowych 32. Budowa geologiczna Madagaskaru ĆWICZENIA I. Płyty i Orogeny Prekambryjskie 1. Tarcza Fennoskandzka 2. Tarcza Ukraińska 4. Australia – kształtowanie się płyty – z naciskiem na etap tworzenia się pokrywy – elementy starsze omówię na wykładzie. 5. Orogeneza panafrykańska i jej efekty 6. Orogeneza grenwillska w Ameryce Północnej 7. Problematyczne Timanidy II. Kaledonidy Północne 1. Rozwój oceanu Iapetus i związek Grenlandii z Europą Północną 2. Kaledonidy Norwegii – kolizja i fałdowanie 3. Graben i ryft Oslo – relacja do linii Tornquista 4. Ekspansja Morza Norweskiego – jak powstało bogactwo Norwegii 5. Kaledonidy Wysp Brytyjskich III. Waryscydy 1. Mega-puzzle akadyjsko-waryscyjskie Europy 2. Struktura fałdowa Uralu 3. Rozwój Platformy permo-mezozoicznej Europy środkowej 4. Paleozoiczny orogen tasmański Gondwany na przykładzie pasa fałdowego Lachlan (Australia) 5. Masyw Czeski – nierozwikłana historia 6. Ocean Rhei (Reicki) – rozwój i zamknięcie na przykładzie Europy 7. Kaledonidy i waryscydy Chin IV. Alpidy 1. Struktura Alp 2. Karpaty Zewnętrzne – historia fałdowania i nasunięć 3. Karpaty Wewnętrzne – stare masywy, młody wulkanizm. 4. Zderzenie dwu światów – Himalaje 5. Zamykanie oceanu Tetydy w rejonie Morza Śródziemnego 6. Długa historia subdukcji - Japonia |
Literatura: |
1. Geologia regionalna kontynentów. Włodzimierz Mizerski, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa. 2006 2. Geologia Polski. Włodzimierz Mizerski. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa. 2009 3. Geologia regionalna i złożowa polski. Julia Sokołowski. Wydawnictwa geologiczne, 1990. 4. Encyclopedia of geology, Edytorzy: Selley, Richard C.; Cocks, L. Robin M.; Plimer, Ian R. 2005 Elsevier. 5. The Carpathians and their foreland: geology and hydrocarbon resources. Edytorzy: Jan Golonka, Frank J. Picha, American Association of Petroleum Geologists, 2006. |
Efekty uczenia się: |
1.poznanie pojęć podstawowych i definicji związanych z budową Ziemi i płyt litosfery, podstawowe teorie dotyczące ewolucji Ziemi 2. poznanie podstawowych metod badawczych geologii regionalnej, w tym zasad klasyfikacji jednostek geostrukturalnych 3. poznanie dynamiki procesów wgłębnych oraz zarysu ewolucji geotektonicznej kontynentów na kuli ziemskiej 4. poznanie ogólnej budowy geologicznej kontynentów oraz szczegółowych informacji na temat budowy geologicznej jednostek niższego rzędu 5. umiejętność korelacji danych geologicznych pochodzących z różnych kontynentów dla odtworzenia ich ścieżek wspólnego rozwoju 6. umiejętność analizy procesów tektonicznych, prowadzących do tworzenia się i rozwoju płyt litosfery oraz pasów orogenicznych oraz zjawisk im towarzyszących (magmatyzmu, metamorfizmu, tworzenia złóż) |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia prezentacje dotyczące szczegółów budowy geologicznej wybranego fragmentu płyty litosfery Główny nacisk w prezentacji zostanie położony na kontrolę umiejętności interpretacji danych archiwalnych w trakcie pracy własnej z literaturą obowiązkową i w czasie konsultacji. Maksymalna ilość punktów w ramach prezentacji: 10. Niedostateczny – 5.0 i mniej punktów. 5.1 - 6.4 pkt dst |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN W
L
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gawęda | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gawęda, Anna Gumsley, Jerzy Żaba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gawęda | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gawęda, Dominik Jura, Jerzy Żaba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | egzamin ustny (lub test inteaktywny ) - zależnie od sytuacji epidemiologicznej |
|
Pełny opis: |
Moduł Geologia Regionalna Świata umożliwia studentowi zapoznanie się z ewolucją procesów geologicznych, prowadzących do zmian w rozkładzie kontynentów i oceanów oraz budową geologiczną poszczególnych części świata i ich wzajemnych korelacji. Prezentowane są podstawowe wiadomości na temat rozkładu i budowy geologicznej płyt litosfery i ich historii rozwoju. Student zapoznaje się z metodami rekonstrukcji położenia elementów płyt kontynentalnych oraz z istniejącymi hipotezami na temat ich rozwoju. Zrozumienie procesów kształtujących skorupę ziemską powinno pogłębić umiejętności rekonstrukcji budowy geologicznej w skali kontynentów oraz umiejętności regionalnych korelacji geologicznych. |
|
Uwagi: |
Studenci muszą posiadać podstawową wiedzę z zakresu procesów geologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem tektoniki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.