Ochrona środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W2-GEGS-S1-123 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona środowiska |
Jednostka: | Wydział Nauk Przyrodniczych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 sem. geologii /stacjonarne I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Siwek | |
Prowadzący grup: | Mariola Jabłońska, Sławomir Kędzior, Wojciech Krawczyński, Piotr Siwek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową ustala się na podstawie egzaminu testowego. Egzamin testowy składa się ze 100 pytań (lista pytań jest dostępna dla studentów w zakładce Pliki w zespole "Ochrona środowiska I GL i GS"). Do każdego pytania podane jest 5 odpowiedzi, zadaniem studenta jest zaznaczyć właściwą (-e). W każdym pytaniu prawidłowa jest jedna lub dwie lub trzy lub cztery lub pięć odpowiedzi. Zaznaczenie wszystkich prawidłowych odpowiedzi w danym pytaniu, przy braku odpowiedzi błędnych, skutkuje przyznaniem jednego punktu. W przypadku kiedy możliwe są więcej niż jedna prawidłowa odpowiedź, a zaznaczono niepełną liczbę odpowiedzi prawidłowych, przy braku odpowiedzi błędnych, przyznane będą ułamkowe wartości punktowe: 0,5 pkt - kiedy prawidłowe były 2 odpowiedzi, a zaznaczono tylko jedną; 0,3; 0,7 - kiedy prawidłowe były 3 odpowiedzi, a zaznaczono odpowiednio jedną lub dwie; 0,25; 0,5; 0,75 - kiedy prawidłowe były cztery odpowiedzi, a zaznaczono odpowiednio jedną, dwie lub trzy; 02; 0,4; 0,6; 0,8 - kiedy prawidłowych było pięć odpowiedzi, a zaznaczono odpowiednio jedną, dwie, trzy lub cztery. W przypadku zaznaczenia odpowiedzi błędnych od wartości punktowej otrzymanej za odpowiedzi prawidłowe odejmuje się wartości ułamkowe według powyższego schematu, lecz maksymalnie do wyzerowania wartości punktowej za dane pytanie (nie ma wartości ujemnych). Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wartości punktowej według skali: poniżej 33 pkt - niedostateczna 33,0-45,00 pkt - dostateczna 45,01 - 51,00 pkt - plus dostateczna 51,01 - 63,00 pkt - dobra 63,01 - 69,00 pkt - bardzo dobra Jeżeli sytuacja epidemiologiczna pozwoli na odbycie, w ramach wykładu, wycieczek programowych ocena końcowa będzie wyliczona według formuły: OKM=OE(0,75)+OŁW(0,25), gdzie: OE - oznacza ocenę z egzaminu, OKM - oznacza ocenę końcową z modułu, OŁW - oznacza ocenę łączną z wycieczek. Oceny z wycieczek ustalane są na podstawie sprawozdań lub testów kompetencji. Możliwa jest również (w zależności od uzyskania odpowiednich pozwoleń od podmiotów zarządzających odwiedzanymi obiektami: oczyszczalnią ścieków, składowiskami odpadów i innych) inna forma oceny np. gra dydaktyczna. Sposób ustalania oceny z testu jest następujący: Za poprawne rozwiązanie całego testu można otrzymać łącznie 15 punktów. System ocen jest następujący: poniżej 7,6 pkt – niedostateczna; 7,6 do 9,0 pkt – dostateczna; 9,1 do 10,0 – plus dostateczna; 10,1 do 12,0 – dobra; 12,1 do 13,0 – plus dobra; 13,1 do 15,0 bardzo dobra. Punktacja poszczególnych pytań jest następująca: pytania nr 3, 6, 7, 8, – prawidłowa odpowiedź = 1 punkt; pytania nr 1, 4, 5, 9, 11, – prawidłowa odpowiedź na całe pytanie = 1,2 punktu, każda prawidłowa cząstkowa odpowiedź = odpowiednio: 0,1; 0,3; 0,4; 0,6; 0,4 pkt; pytanie nr 2 – prawidłowa odpowiedź = 2 punkty, każda prawidłowa odpowiedź cząstkowa = 0,4 pkt; pytanie nr 10 – prawidłowa odpowiedź = 3 pkt, każda prawidłowa cząstkowa odpowiedź = 0,25 pkt. System oceny sprawozdań jest następujący: niedostateczna – sprawozdanie jest niekompletne, nie pokazuje całego systemu wizytowanego obiektu, procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu opisane są w sposób powierzchowny z użyciem niewłaściwego słownictwa. Występuje dużo błędów merytorycznych, gramatycznych, ortograficznych i formalnych. Struktura sprawozdania jest bezładna. dostateczna – sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, aczkolwiek niektóre jego elementy nie zostały poprawnie umieszczone w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane powierzchownie, ale z użyciem właściwego słownictwa. Występują nieliczne błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. Struktura sprawozdania nie jest właściwa, jednak w ogólnych zarysach – prawidłowa. dostateczna plus – sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, wszystkie jego elementy zostały umieszczone we właściwym miejscu w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane powierzchownie, ale z użyciem właściwego słownictwa. Występują nieliczne błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. dobra - sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, wszystkie jego elementy zostały umieszczone we właściwym miejscu w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane poprawnie, z użyciem właściwego słownictwa. Występują nieliczne błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. dobra plus - sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, wszystkie jego elementy zostały umieszczone we właściwym miejscu w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane bardzo dobrze, z użyciem właściwego słownictwa. Występują nieliczne błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. bardzo dobra - sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, wszystkie jego elementy zostały umieszczone we właściwym miejscu w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane bardzo dobrze, z użyciem właściwego słownictwa. Nie występują błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. Dodatkowo student będzie mógł zdobyć od 1 do 10 punktów, doliczanych do punktacji za egzamin za prawidłowe odpowiedzi na mini-pytania przeprowadzane przez prowadzących na końcu (lub rzadziej - na początku) zajęć. |
|
Pełny opis: |
Moduł Ochrona środowiska jest modułem ogólnym kształtującym właściwy stosunek do środowiska jako przestrzeni życia, działania i doznania oraz jako podmiotu zainteresowań naukowych, zawodowych, twórczych. Założeniem modułu jest, że student poprzez codzienny kontakt z poszczególnymi geokomponentami środowiska ma wypracowany własny stosunek do nich, a dotychczasowe obserwacje i posiadana wiedza o ich wzajemnych zależnościach wymagają jedynie uporządkowania, poszerzenia tej wiedzy, czasem dostarczenia nowych argumentów dla ugruntowania tego stosunku lub do jego korekty. Poprzez poznanie innych poglądów na ziemską biosferę (poglądy innych studentów, wykładowców, innych osób) uczy się szacunku i tolerancji, naukowej dyskusji oraz poszerza horyzonty swojej wiedzy na temat środowiska. W wyniku realizacji modułu student powinien znać dość szeroki zakres pojęć z tego zakresu, umieć opisać i wyjaśnić zjawiska zachodzące w środowisku, przyczyny i skutki globalnych i regionalnych oddziaływań człowieka na środowisko, mieć niezbędną wiedzę z zakresu technicznego unieszkodliwiania zanieczyszczeń materiałowych i energetycznych wprowadzanych do środowiska oraz nawyk ciągłego poszerzania wiedzy w tym zakresie. Potrafi działać racjonalnie, postrzega i ceni wartości środowiska jako miejsca życia wszystkich istot, postępuje etycznie zarówno wobec ludzi jak i tych istot, aktywnie poznaje nowe obszary wiedzy i zainteresowań. Kształtuje postawę rozumnego, racjonalnego korzystania z zasobów przyrody, zgodnie z zasadą Lestera Browna: "Ziemi nie odziedziczyliśmy od naszych ojców - wypożyczamy ją od naszych dzieci." |
|
Uwagi: |
W przypadku kiedy warunki pandemiczne uniemożliwią odbycie w ramach wykładu wycieczek: 1. Oczyszczalnia ścieków 2. Składowisko odpadów komunalnych 3. Składowisko odpadów przemysłowych w formule kontaktowej, wycieczki te odbędą się w formule zdalnej z wykorzystaniem narzędzi MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Siwek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kędzior, Wojciech Krawczyński, Piotr Siwek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową ustala się na podstawie egzaminu testowego. Egzamin testowy składa się ze 100 pytań (lista pytań jest dostępna dla studentów w zakładce Pliki w zespole "Ochrona środowiska I GL i GS"). Do każdego pytania podane jest 5 odpowiedzi, zadaniem studenta jest zaznaczyć właściwą (-e). W każdym pytaniu prawidłowa jest jedna lub dwie lub trzy lub cztery lub pięć odpowiedzi. Zaznaczenie wszystkich prawidłowych odpowiedzi w danym pytaniu, przy braku odpowiedzi błędnych, skutkuje przyznaniem jednego punktu. W przypadku kiedy możliwe są więcej niż jedna prawidłowa odpowiedź, a zaznaczono niepełną liczbę odpowiedzi prawidłowych, przy braku odpowiedzi błędnych, przyznane będą ułamkowe wartości punktowe: 0,5 pkt - kiedy prawidłowe były 2 odpowiedzi, a zaznaczono tylko jedną; 0,3; 0,7 - kiedy prawidłowe były 3 odpowiedzi, a zaznaczono odpowiednio jedną lub dwie; 0,25; 0,5; 0,75 - kiedy prawidłowe były cztery odpowiedzi, a zaznaczono odpowiednio jedną, dwie lub trzy; 02; 0,4; 0,6; 0,8 - kiedy prawidłowych było pięć odpowiedzi, a zaznaczono odpowiednio jedną, dwie, trzy lub cztery. W przypadku zaznaczenia odpowiedzi błędnych od wartości punktowej otrzymanej za odpowiedzi prawidłowe odejmuje się wartości ułamkowe według powyższego schematu, lecz maksymalnie do wyzerowania wartości punktowej za dane pytanie (nie ma wartości ujemnych). Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wartości punktowej według skali: poniżej 33 pkt - niedostateczna 33,0-45,00 pkt - dostateczna 45,01 - 51,00 pkt - plus dostateczna 51,01 - 63,00 pkt - dobra 63,01 - 69,00 pkt - bardzo dobra Jeżeli sytuacja epidemiologiczna pozwoli na odbycie, w ramach wykładu, wycieczek programowych ocena końcowa będzie wyliczona według formuły: OKM=OE(0,75)+OŁW(0,25), gdzie: OE - oznacza ocenę z egzaminu, OKM - oznacza ocenę końcową z modułu, OŁW - oznacza ocenę łączną z wycieczek. Oceny z wycieczek ustalane są na podstawie sprawozdań lub testów kompetencji. Możliwa jest również (w zależności od uzyskania odpowiednich pozwoleń od podmiotów zarządzających odwiedzanymi obiektami: oczyszczalnią ścieków, składowiskami odpadów i innych) inna forma oceny np. gra dydaktyczna. Sposób ustalania oceny z testu jest następujący: Za poprawne rozwiązanie całego testu można otrzymać łącznie 15 punktów. System ocen jest następujący: poniżej 7,6 pkt – niedostateczna; 7,6 do 9,0 pkt – dostateczna; 9,1 do 10,0 – plus dostateczna; 10,1 do 12,0 – dobra; 12,1 do 13,0 – plus dobra; 13,1 do 15,0 bardzo dobra. Punktacja poszczególnych pytań jest następująca: pytania nr 3, 6, 7, 8, – prawidłowa odpowiedź = 1 punkt; pytania nr 1, 4, 5, 9, 11, – prawidłowa odpowiedź na całe pytanie = 1,2 punktu, każda prawidłowa cząstkowa odpowiedź = odpowiednio: 0,1; 0,3; 0,4; 0,6; 0,4 pkt; pytanie nr 2 – prawidłowa odpowiedź = 2 punkty, każda prawidłowa odpowiedź cząstkowa = 0,4 pkt; pytanie nr 10 – prawidłowa odpowiedź = 3 pkt, każda prawidłowa cząstkowa odpowiedź = 0,25 pkt. System oceny sprawozdań jest następujący: niedostateczna – sprawozdanie jest niekompletne, nie pokazuje całego systemu wizytowanego obiektu, procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu opisane są w sposób powierzchowny z użyciem niewłaściwego słownictwa. Występuje dużo błędów merytorycznych, gramatycznych, ortograficznych i formalnych. Struktura sprawozdania jest bezładna. dostateczna – sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, aczkolwiek niektóre jego elementy nie zostały poprawnie umieszczone w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane powierzchownie, ale z użyciem właściwego słownictwa. Występują nieliczne błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. Struktura sprawozdania nie jest właściwa, jednak w ogólnych zarysach – prawidłowa. dostateczna plus – sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, wszystkie jego elementy zostały umieszczone we właściwym miejscu w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane powierzchownie, ale z użyciem właściwego słownictwa. Występują nieliczne błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. dobra - sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, wszystkie jego elementy zostały umieszczone we właściwym miejscu w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane poprawnie, z użyciem właściwego słownictwa. Występują nieliczne błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. dobra plus - sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, wszystkie jego elementy zostały umieszczone we właściwym miejscu w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane bardzo dobrze, z użyciem właściwego słownictwa. Występują nieliczne błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. bardzo dobra - sprawozdanie pokazuje cały system wizytowanego obiektu, wszystkie jego elementy zostały umieszczone we właściwym miejscu w schemacie działania. Procesy zachodzące w poszczególnych segmentach obiektu zostały opisane bardzo dobrze, z użyciem właściwego słownictwa. Nie występują błędy merytoryczne, gramatyczne, ortograficzne i formalne. Dodatkowo student będzie mógł zdobyć od 1 do 10 punktów, doliczanych do punktacji za egzamin za prawidłowe odpowiedzi na mini-pytania przeprowadzane przez prowadzących na końcu (lub rzadziej - na początku) zajęć. |
|
Pełny opis: |
Moduł Ochrona środowiska jest modułem ogólnym kształtującym właściwy stosunek do środowiska jako przestrzeni życia, działania i doznania oraz jako podmiotu zainteresowań naukowych, zawodowych, twórczych. Założeniem modułu jest, że student poprzez codzienny kontakt z poszczególnymi geokomponentami środowiska ma wypracowany własny stosunek do nich, a dotychczasowe obserwacje i posiadana wiedza o ich wzajemnych zależnościach wymagają jedynie uporządkowania, poszerzenia tej wiedzy, czasem dostarczenia nowych argumentów dla ugruntowania tego stosunku lub do jego korekty. Poprzez poznanie innych poglądów na ziemską biosferę (poglądy innych studentów, wykładowców, innych osób) uczy się szacunku i tolerancji, naukowej dyskusji oraz poszerza horyzonty swojej wiedzy na temat środowiska. W wyniku realizacji modułu student powinien znać dość szeroki zakres pojęć z tego zakresu, umieć opisać i wyjaśnić zjawiska zachodzące w środowisku, przyczyny i skutki globalnych i regionalnych oddziaływań człowieka na środowisko, mieć niezbędną wiedzę z zakresu technicznego unieszkodliwiania zanieczyszczeń materiałowych i energetycznych wprowadzanych do środowiska oraz nawyk ciągłego poszerzania wiedzy w tym zakresie. Potrafi działać racjonalnie, postrzega i ceni wartości środowiska jako miejsca życia wszystkich istot, postępuje etycznie zarówno wobec ludzi jak i tych istot, aktywnie poznaje nowe obszary wiedzy i zainteresowań. Kształtuje postawę rozumnego, racjonalnego korzystania z zasobów przyrody, zgodnie z zasadą Lestera Browna: "Ziemi nie odziedziczyliśmy od naszych ojców - wypożyczamy ją od naszych dzieci." |
|
Uwagi: |
W przypadku kiedy warunki pandemiczne uniemożliwią odbycie w ramach wykładu wycieczek: 1. Oczyszczalnia ścieków 2. Składowisko odpadów komunalnych 3. Składowisko odpadów przemysłowych w formule kontaktowej, wycieczki te odbędą się w formule zdalnej z wykorzystaniem narzędzi MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Siwek | |
Prowadzący grup: | Anna Abramowicz, Sławomir Kędzior, Marcelina Kondas, Wojciech Krawczyński, Piotr Siwek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.