Organizmy modelowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W2-S1BT19-1BT-44 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizmy modelowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Przyrodniczych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
K
K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kurczyńska | |
Prowadzący grup: | Sławomir Borymski, Barbara Franielczyk-Pietyra, Robert Hasterok, Katarzyna Hupert-Kocurek, Alina Kafel, Ewa Kurczyńska, Dorota Kwiatkowska, Karol Małota, Katarzyna Nowak, Krzysztof Sitko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa modułu jest średnią arytmetyczną ustalaną na podstawie oceny końcowej z kart pracy z konwersatorium oraz aktywności podczas konwersatorium Ostateczna ocena z modułu będzie ustalana odpowiednio wg. przyjętej skali: poniżej 50% - ndst 50 -70% - dst 71-84% - dobry 85-100 – bardzo dobry |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka gatunku E. coli i B. subtilis. E. coli jako modelowy organizm w badaniach podstawowych procesów biologicznych oraz w badaniach z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii. B. subtilis jako organizm modelowy w badaniach nad rozwojem i różnicowaniem komórek, tworzeniem biofilmu, w procesach syntezy witamin i enzymów na skalę przemysłową 2. Charakterystyka gatunku Saccharomyces cerevisiae jako modelu mikroorganizmu eukariotycznego w badaniach i zastosowaniu przemysłowym. 3. Wykorzystanie Arabidopsis i ryżu w analizie funkcjonalnej genów. 4. Badania organizacji roślinnego genomu jądrowego na poziomie cytomolekularnym z wykorzystaniem modelowego rodzaju traw Brachypodium. 5. Organizmy modelowe w badaniach naprężeń wstępnych: słonecznik - hypokotyl jako organ zielony, oraz topola – pęd z przyrostem wtórnym jako przykład powstawania naprężeń w tkankach zbudowanych z martwych komórek. 6. Drosophila melanogaster jako organizm modelowy w badaniach genetycznej regulacji rozwoju zarodkowego zarówno organizmu dorosłego, larwy oraz embrionu. 7. Działania pomocne w ograniczaniu szkodników upraw na przykładzie modelowego gatunku roślinożercy światłówki naziemnicy Spodoptera exigua. 8. Danio rerio jako przykład organizm modelowego w zoologii 9. Arabidopsis halleri i Noccaea caerulescens jako organizmy modelowe w badaniach hyperakumulacji metali ciężkich. 10. Organizmy modelowe w badaniach składu ściany komórkowej i wymiany informacji poprzez plazmodesmy. |
|
Uwagi: |
Metody eksponujące – film; metody podające – prelekcja; prezentacja multimedialna, metoda aktywizująca - dyskusja. W związku z sytuacją epidemiczną forma zajęć może zmienić się na on-line z wykorzystaniem platformy Teams. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
K
K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Sitko | |
Prowadzący grup: | Sławomir Borymski, Barbara Franielczyk-Pietyra, Robert Hasterok, Katarzyna Hupert-Kocurek, Alina Kafel, Ewa Kurczyńska, Dorota Kwiatkowska, Karol Małota, Katarzyna Nowak, Krzysztof Sitko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa modułu jest średnią arytmetyczną ustalaną na podstawie oceny końcowej z kart pracy z konwersatorium oraz aktywności podczas konwersatorium Ostateczna ocena z modułu będzie ustalana odpowiednio wg. przyjętej skali: poniżej 50% - ndst 50 -70% - dst 71-84% - dobry 85-100 – bardzo dobry |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka gatunku E. coli i B. subtilis. E. coli jako modelowy organizm w badaniach podstawowych procesów biologicznych oraz w badaniach z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii. B. subtilis jako organizm modelowy w badaniach nad rozwojem i różnicowaniem komórek, tworzeniem biofilmu, w procesach syntezy witamin i enzymów na skalę przemysłową 2. Charakterystyka gatunku Saccharomyces cerevisiae jako modelu mikroorganizmu eukariotycznego w badaniach i zastosowaniu przemysłowym. 3. Wykorzystanie Arabidopsis i ryżu w analizie funkcjonalnej genów. 4. Badania organizacji roślinnego genomu jądrowego na poziomie cytomolekularnym z wykorzystaniem modelowego rodzaju traw Brachypodium. 5. Organizmy modelowe w badaniach naprężeń wstępnych: słonecznik - hypokotyl jako organ zielony, oraz topola – pęd z przyrostem wtórnym jako przykład powstawania naprężeń w tkankach zbudowanych z martwych komórek. 6. Drosophila melanogaster jako organizm modelowy w badaniach genetycznej regulacji rozwoju zarodkowego zarówno organizmu dorosłego, larwy oraz embrionu. 7. Działania pomocne w ograniczaniu szkodników upraw na przykładzie modelowego gatunku roślinożercy światłówki naziemnicy Spodoptera exigua. 8. Danio rerio jako przykład organizm modelowego w zoologii 9. Arabidopsis halleri i Noccaea caerulescens jako organizmy modelowe w badaniach hyperakumulacji metali ciężkich. 10. Organizmy modelowe w badaniach składu ściany komórkowej i wymiany informacji poprzez plazmodesmy. |
|
Uwagi: |
Metody eksponujące – film; metody podające – prelekcja; prezentacja multimedialna, metoda aktywizująca - dyskusja. W związku z sytuacją epidemiczną forma zajęć może zmienić się na on-line z wykorzystaniem platformy Teams. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
K
K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kurczyńska, Krzysztof Sitko | |
Prowadzący grup: | Sławomir Borymski, Barbara Franielczyk-Pietyra, Alina Kafel, Ewa Kurczyńska, Dorota Kwiatkowska, Karol Małota, Bożena Nowak, Katarzyna Nowak, Artur Piński, Krzysztof Sitko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Zaliczenie konwersatorium wymaga zaliczenia każdego tematu realizowanego w ramach konwersatoriów. Każda karta pracy będzie oceniana przez prowadzących konwersatoria zgodnie ze standardową skalą ocen. Osoby, które nie uzyskają oceny pozytywnej mają możliwość poprawienia karty pracy, którą przesyłają na adres mailowy prowadzącego, najpóźniej do 30.01.2023. Ocena końcowa z konwersatoriów będzie średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z kart pracy. bdb – student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach +db – student posiada wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach w zakresie przewyższającym nieco wymagania dla oceny dobrej. db - student posiada podstawową wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach w zakresie dobrym. +dost – student posiada podstawową wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach, w zakresie nieco większym niż wysmaganym na ocenę dostateczną. dost - student posiada podstawową wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach. ndst - student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach; W przypadku usprawiedliwionej nieobecności (zwolnienie lekarskie) student zobowiązany jest do zaliczenia w późniejszym terminie, zaległego materiału. |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka gatunku E. coli i B. subtilis. E. coli jako modelowy organizm w badaniach podstawowych procesów biologicznych oraz w badaniach z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii. B. subtilis jako organizm modelowy w badaniach nad rozwojem i różnicowaniem komórek, tworzeniem biofilmu, w procesach syntezy witamin i enzymów na skalę przemysłową 2. Charakterystyka gatunku Saccharomyces cerevisiae jako modelu mikroorganizmu eukariotycznego w badaniach i zastosowaniu przemysłowym. 3. Wykorzystanie Arabidopsis i ryżu w analizie funkcjonalnej genów. 4. Badania organizacji roślinnego genomu jądrowego na poziomie cytomolekularnym z wykorzystaniem modelowego rodzaju traw Brachypodium. 5. Organizmy modelowe w badaniach naprężeń wstępnych: słonecznik - hypokotyl jako organ zielony, oraz topola – pęd z przyrostem wtórnym jako przykład powstawania naprężeń w tkankach zbudowanych z martwych komórek. 6. Drosophila melanogaster jako organizm modelowy w badaniach genetycznej regulacji rozwoju zarodkowego zarówno organizmu dorosłego, larwy oraz embrionu. 7. Działania pomocne w ograniczaniu szkodników upraw na przykładzie modelowego gatunku roślinożercy światłówki naziemnicy Spodoptera exigua. 8. Danio rerio jako przykład organizm modelowego w zoologii 9. Arabidopsis halleri i Arabidopsis arenosa jako organizmy modelowe w badaniach hyperakumulacji metali ciężkich. 10. Organizmy modelowe w badaniach składu ściany komórkowej i wymiany informacji poprzez plazmodesmy. |
|
Uwagi: |
Metody eksponujące – film; metody podające – prelekcja; prezentacja multimedialna, metoda aktywizująca - dyskusja. W związku z sytuacją epidemiczną forma zajęć może zmienić się na on-line z wykorzystaniem platformy Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.