Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizmy modelowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W2-S1BT19-1BT-44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizmy modelowe
Jednostka: Wydział Nauk Przyrodniczych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kurczyńska
Prowadzący grup: Sławomir Borymski, Barbara Franielczyk-Pietyra, Robert Hasterok, Katarzyna Hupert-Kocurek, Alina Kafel, Ewa Kurczyńska, Dorota Kwiatkowska, Karol Małota, Katarzyna Nowak, Krzysztof Sitko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa modułu jest średnią arytmetyczną ustalaną na podstawie oceny końcowej z kart pracy z konwersatorium oraz aktywności podczas konwersatorium

Ostateczna ocena z modułu będzie ustalana odpowiednio wg. przyjętej skali:

poniżej 50% - ndst

50 -70% - dst

71-84% - dobry

85-100 – bardzo dobry


Pełny opis:

1. Charakterystyka gatunku E. coli i B. subtilis. E. coli jako modelowy organizm w badaniach podstawowych procesów biologicznych oraz w badaniach z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii. B. subtilis jako organizm modelowy w badaniach nad rozwojem i różnicowaniem komórek, tworzeniem biofilmu, w procesach syntezy witamin i enzymów na skalę przemysłową

2. Charakterystyka gatunku Saccharomyces cerevisiae jako modelu mikroorganizmu eukariotycznego w badaniach i zastosowaniu przemysłowym.

3. Wykorzystanie Arabidopsis i ryżu w analizie funkcjonalnej genów.

4. Badania organizacji roślinnego genomu jądrowego na poziomie cytomolekularnym z wykorzystaniem modelowego rodzaju traw Brachypodium.

5. Organizmy modelowe w badaniach naprężeń wstępnych: słonecznik - hypokotyl jako organ zielony, oraz topola – pęd z przyrostem wtórnym jako przykład powstawania naprężeń w tkankach zbudowanych z martwych komórek.

6. Drosophila melanogaster jako organizm modelowy w badaniach genetycznej regulacji rozwoju zarodkowego zarówno organizmu dorosłego, larwy oraz embrionu.

7. Działania pomocne w ograniczaniu szkodników upraw na przykładzie modelowego gatunku roślinożercy światłówki naziemnicy Spodoptera exigua.

8. Danio rerio jako przykład organizm modelowego w zoologii

9. Arabidopsis halleri i Noccaea caerulescens jako organizmy modelowe w badaniach hyperakumulacji metali ciężkich.

10. Organizmy modelowe w badaniach składu ściany komórkowej i wymiany informacji poprzez plazmodesmy.

Uwagi:

Metody eksponujące – film; metody podające – prelekcja; prezentacja multimedialna, metoda aktywizująca - dyskusja. W związku z sytuacją epidemiczną forma zajęć może zmienić się na on-line z wykorzystaniem platformy Teams.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Sitko
Prowadzący grup: Sławomir Borymski, Barbara Franielczyk-Pietyra, Robert Hasterok, Katarzyna Hupert-Kocurek, Alina Kafel, Ewa Kurczyńska, Dorota Kwiatkowska, Karol Małota, Katarzyna Nowak, Krzysztof Sitko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa modułu jest średnią arytmetyczną ustalaną na podstawie oceny końcowej z kart pracy z konwersatorium oraz aktywności podczas konwersatorium

Ostateczna ocena z modułu będzie ustalana odpowiednio wg. przyjętej skali:

poniżej 50% - ndst

50 -70% - dst

71-84% - dobry

85-100 – bardzo dobry


Pełny opis:

1. Charakterystyka gatunku E. coli i B. subtilis. E. coli jako modelowy organizm w badaniach podstawowych procesów biologicznych oraz w badaniach z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii. B. subtilis jako organizm modelowy w badaniach nad rozwojem i różnicowaniem komórek, tworzeniem biofilmu, w procesach syntezy witamin i enzymów na skalę przemysłową

2. Charakterystyka gatunku Saccharomyces cerevisiae jako modelu mikroorganizmu eukariotycznego w badaniach i zastosowaniu przemysłowym.

3. Wykorzystanie Arabidopsis i ryżu w analizie funkcjonalnej genów.

4. Badania organizacji roślinnego genomu jądrowego na poziomie cytomolekularnym z wykorzystaniem modelowego rodzaju traw Brachypodium.

5. Organizmy modelowe w badaniach naprężeń wstępnych: słonecznik - hypokotyl jako organ zielony, oraz topola – pęd z przyrostem wtórnym jako przykład powstawania naprężeń w tkankach zbudowanych z martwych komórek.

6. Drosophila melanogaster jako organizm modelowy w badaniach genetycznej regulacji rozwoju zarodkowego zarówno organizmu dorosłego, larwy oraz embrionu.

7. Działania pomocne w ograniczaniu szkodników upraw na przykładzie modelowego gatunku roślinożercy światłówki naziemnicy Spodoptera exigua.

8. Danio rerio jako przykład organizm modelowego w zoologii

9. Arabidopsis halleri i Noccaea caerulescens jako organizmy modelowe w badaniach hyperakumulacji metali ciężkich.

10. Organizmy modelowe w badaniach składu ściany komórkowej i wymiany informacji poprzez plazmodesmy.

Uwagi:

Metody eksponujące – film; metody podające – prelekcja; prezentacja multimedialna, metoda aktywizująca - dyskusja. W związku z sytuacją epidemiczną forma zajęć może zmienić się na on-line z wykorzystaniem platformy Teams.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kurczyńska, Krzysztof Sitko
Prowadzący grup: Sławomir Borymski, Barbara Franielczyk-Pietyra, Alina Kafel, Ewa Kurczyńska, Dorota Kwiatkowska, Karol Małota, Bożena Nowak, Katarzyna Nowak, Artur Piński, Krzysztof Sitko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Zaliczenie konwersatorium wymaga zaliczenia każdego tematu realizowanego w ramach konwersatoriów. Każda karta pracy będzie oceniana przez prowadzących konwersatoria zgodnie ze standardową skalą ocen. Osoby, które nie uzyskają oceny pozytywnej mają możliwość poprawienia karty pracy, którą przesyłają na adres mailowy prowadzącego, najpóźniej do 30.01.2023.

Ocena końcowa z konwersatoriów będzie średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z kart pracy.

bdb – student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach

+db – student posiada wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach w zakresie przewyższającym nieco wymagania dla oceny dobrej.

db - student posiada podstawową wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach w zakresie dobrym.

+dost – student posiada podstawową wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach, w zakresie nieco większym niż wysmaganym na ocenę dostateczną.

dost - student posiada podstawową wiedzę dotyczącą poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach.

ndst - student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej poszczególnych tematów realizowanych na konwersatoriach;

W przypadku usprawiedliwionej nieobecności (zwolnienie lekarskie) student zobowiązany jest do zaliczenia w późniejszym terminie, zaległego materiału.



Pełny opis:

1. Charakterystyka gatunku E. coli i B. subtilis. E. coli jako modelowy organizm w badaniach podstawowych procesów biologicznych oraz w badaniach z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii. B. subtilis jako organizm modelowy w badaniach nad rozwojem i różnicowaniem komórek, tworzeniem biofilmu, w procesach syntezy witamin i enzymów na skalę przemysłową

2. Charakterystyka gatunku Saccharomyces cerevisiae jako modelu mikroorganizmu eukariotycznego w badaniach i zastosowaniu przemysłowym.

3. Wykorzystanie Arabidopsis i ryżu w analizie funkcjonalnej genów.

4. Badania organizacji roślinnego genomu jądrowego na poziomie cytomolekularnym z wykorzystaniem modelowego rodzaju traw Brachypodium.

5. Organizmy modelowe w badaniach naprężeń wstępnych: słonecznik - hypokotyl jako organ zielony, oraz topola – pęd z przyrostem wtórnym jako przykład powstawania naprężeń w tkankach zbudowanych z martwych komórek.

6. Drosophila melanogaster jako organizm modelowy w badaniach genetycznej regulacji rozwoju zarodkowego zarówno organizmu dorosłego, larwy oraz embrionu.

7. Działania pomocne w ograniczaniu szkodników upraw na przykładzie modelowego gatunku roślinożercy światłówki naziemnicy Spodoptera exigua.

8. Danio rerio jako przykład organizm modelowego w zoologii

9. Arabidopsis halleri i Arabidopsis arenosa jako organizmy modelowe w badaniach hyperakumulacji metali ciężkich.

10. Organizmy modelowe w badaniach składu ściany komórkowej i wymiany informacji poprzez plazmodesmy.

Uwagi:

Metody eksponujące – film; metody podające – prelekcja; prezentacja multimedialna, metoda aktywizująca - dyskusja. W związku z sytuacją epidemiczną forma zajęć może zmienić się na on-line z wykorzystaniem platformy Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)