Międzynarodowe stosunki wojskowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-BM-S1-MSW20 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Międzynarodowe stosunki wojskowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT K
K
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lasoń | |
Prowadzący grup: | Marcin Lasoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT K
K
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lasoń | |
Prowadzący grup: | Marcin Lasoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ K
K
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lasoń | |
Prowadzący grup: | Marcin Lasoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ K
K
K
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Usydus | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Usydus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Każdy student przygotowuje w trakcie konserwatorium/ćwiczeń co najmniej jedno krótkie wystąpienie indywidualne (5 min), na jedno z zagadnień do każdego tematu (T1-8). Ocena obejmuje indywidualne zaangażowanie studentów (aktywność w konwersacji) oraz jakość wykonania prezentacji/referatu – ocena merytoryczna zadania. Ocena bardzo dobra z aktywności w konserwatorium zwalnia z kolokwium zaliczeniowego. Forma kolokwium: w zależności od grupy (test pisemny jednokrotnego wyboru lub pytania otwarte). Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z kolokwium. Skala ocen: bardzo dobry – 5,0, dobry plus – 4,5, dobry – 4,0, dostateczny plus – 3,5, dostateczny – 3,0, niedostateczny – 2,0. Na ocenę 3 Wykazuje braki w wiedzy, które jednak nie uniemożliwiają dalszej edukacji i mogą zostać usunięte, wiadomości zestawione luźno, brak połączeń i związków logicznych. Rozwiązuje problemy typowe o niewielkim stopniu trudności. Pracuje niesystematycznie. 50-60 % pozytywnych odpowiedzi. Na ocenę 3,5 Poprawne rozumienie pojęć, wyjaśnienie ważniejszych zjawisk przy pomocy nauczyciela. Rozwiązuje problemy typowe, poprawnie operuje informacją; przejawia przeciętną aktywność; 60-70 % trafnych odpowiedzi. Na ocenę 4,5 Sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych dziedzin edukacji dla bezpieczeństwa, wykazując logiczne jej powiązania. Poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo skutkowych. Wykazuje dobre przygotowanie w sferze komunikacji i umiejętności interpersonalnych. Jest aktywny, podejmuje zadania dodatkowe; 70-80 % dobrych odpowiedzi. Na ocenę 4 Wyczerpujące opanowanie obowiązującego materiału programowego. Sprawnie wykorzystuje wiedzę. Umiejętnie dokonuje oceny problemów, procesów i zjawisk. Jest zainteresowany problematyką przedmiotu. Przejawia postawę racjonalną, krytyczną i kreatywną; 80-90 % prawidłowych odpowiedzi. Na ocenę 5 Ponad przeciętne opanowanie całego materiału programowego. Wiedza i umiejętności wykraczające poza program kształcenia. Twórczy w odpowiedzi, nie unika krytyki, posiada własne zdanie. Umiejętnie wyściga wnioski. Jest aktywny, chętnie stawia pytania oraz problemy do dyskusji; 90-100 % właściwych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium obejmuje tematykę odnoszącą się do funkcjonowania sił zbrojnych w państwie, ich roli w realizacji polityki bezpieczeństwa w euroatlantyckim obszarze bezpieczeństwa, zbrojeń we współczesnym świecie oraz współczesnych wyzwań i dylematów w sferze obronności wynikających z postępu cywilizacyjnego, rozwoju techniki i nowych technologii. Wprowadzenie do zajęć. Wojsko i obronność. Zagadnienia: 1.Wprowadzenie do przedmiotu; organizacja zajęć – prowadzący. 2.Terminologia: państwo, polityka, strategia, strategia wojskowa, doktryna wojenna, sztuka wojenna, sztuka operacyjna, taktyka. 3.Siły zbrojne w państwie. Siły zbrojne a inne formacje mundurowe. Siły zbrojne jako instrument polityki i element struktury państwa. Rola i zadania sił zbrojnych. Armia zawodowa i poborowa – wady i zalety. Kobiety w wojsku – za i przeciw. Neutralność polityczna wojska i cywilna kontrola nad siłami zbrojnymi. 4.Struktura i organizacja sił zbrojnych. Kierowanie i dowodzenie w wojsku. Siły zbrojne i zbrojenia we współczesnym świecie. Zagadnienia:1.Ewolucja globalnego układu sił od zakończenia II wojny światowej. 2.Liczebność sił zbrojnych wybranych państw, poziom wydatków na zbrojenia i ich wskaźniki w ostatnich dziesięcioleciach (raport SIPRI); offset a przemysł zbrojeniowy. 3.Bazy wojskowe państw poza ich terytorium – w Polsce, Francja, Federacja Rosyjska. 4.Przedstawicielstwa wojskowe (attachaty) – misje dyplomatyczne żołnierzy (dyplomatów) za granicą państwa. Siły zbrojne w realizacji polityki bezpieczeństwa wybranych państw Zagadnienia: 1.Czynniki determinujące wielkość sił zbrojnych państwa i ich rozwijane zdolności. 2.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych - mocarstwa globalnego. 3.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej – państwa neoimperialnego. 4.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Chin – pretendenta do roli mocarstwa. 5.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Izraela 6.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Iranu (rola sił Al-Quds). 7.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Francji. 8.Francuska legia cudzoziemska w polityce zagranicznej państwa – spotkanie z weteranem legii. Polityka bezpieczeństwa Polski – potencjał, środowisko, cele strategiczne, główne wyzwania. Zagadnienia: 1. Strategia bezpieczeństwa RP. Siły zbrojne w polityce bezpieczeństwa Polski. 2.Analiza potencjału Sił Zbrojnych RP. 3.Ocena środowiska bezpieczeństwa Polski – najważniejsze zagrożenia; identyfikacja problemu tzw. „przesmyku suwalskiego”. 4.Określenie celów strategicznych RP – zapowiadanych i wynikających z analizy środowiska bezpieczeństwa i geopolityki. 5.Świadomość sytuacyjna w wymiarze politycznym i strategicznym. 6.Wyzwania dla bezpieczeństwa Polski (wymiar wewnętrzny i zewnętrzny). 7.Wojna w Ukrainie a bezpieczeństwo Polski – wnioski z tej wojny. Euroatlantycki obszar bezpieczeństwa. Zagadnienia: 1. Rozwinięcie pojęć: porozumienie, koalicja, sojusz, system bezpieczeństwa zbiorowego. 2.NATO: geneza, uczestnicy, struktura i specyfika organizacji. 3.UE: Wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) – geneza, rozwój i stan obecny. 4.OBWE (OSCE): regionalny system bezpieczeństwa zbiorowego – zasięg, funkcje, aktywność Siły zbrojne w stanie pokoju, kryzysu i wojny. Zagadnienia: 1.Rozwinięcie pojęć: stan bezpieczeństwa, kryzys, spór, konflikt zbrojny, wojna. 2.Metody prowadzenia wojen i zakazane środki walki (MPHKZ, konwencje). 3.Siły zbrojne w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych (przykład, sposób działania, efekt). 4.Poziomy działań zbrojnych. 5.Charakterystyka współczesnych konfliktów zbrojnych – strony (uczestnicy), podmiot niepaństwowy; armie prywatne; działania „pod fałszywą flagą”. 6.Studium przypadku współczesnego konfliktu zbrojnego: wojna w Ukrainie (2022), wojna Izraela z Hamasem (2023), pierwsza wojna w Zatoce Perskiej (1991) – znaczenie technologicznej przewagi. Misje/operacje wojskowe pod flagą ONZ, UE i NATO. Zagadnienia: 1.Konsekwencje konfliktów zbrojnych i wojen. 2.Misje/operacje pokojowe - idea i klasyfikacja. Przegląd ilościowy. 3.Udział Wojska Polskiego w misjach/operacjach pokojowych. 4. Rola i zadania pododdziałów/grup wsparcia CIMIC. 5.Studium przypadku wybranych misji: UNDOF, IFOR. 6.System Wykorzystania Doświadczeń w SZ RP. Współczesne wyzwania i dylematy w sferze obronności. Zagadnienia: 1.Wojna hybrydowa – koncepcja, studium przypadku (Krym 2014). 2.Bojowe środki bezpilotowe/bezzałogowe (UAV’s, pojazdy) – wyzwania i dylematy. 3.Militarne zastosowanie sztucznej inteligencji (artificial intelligence – AI) – zarys problematyki, przykłady i dylematy moralno-prawne. 4.Cyberprzestrzeń jako czwarty wymiar konfrontacji zbrojnej. 5.Wynalazki i nowe technologie w dziedzinie militarnej a postęp cywilizacyjny. |
|
Uwagi: |
PRZEBIEG ZAJĘĆ Studenci podczas pierwszych zajęć otrzymują wytyczne (do zapoznania się) do każdego tematu, w których wyszczególnione zostały zagadnienia oraz podpunkty do zagadnień w formie haseł i pytań. Studenci po zapoznaniu się z tematyką, przygotowują się do poszczególnych zagadnień (patrz: wytyczne pkt. B, do przygotowania oraz pkt. C: zadania), z wykorzystaniem bibliografii tradycyjnej (podana w załączniku do pierwszego tematu), netografii i efektów własnych poszukiwań w internecie oraz mają do dyspozycji przekazane w formie elektronicznej artykuły („bibliografia SOS” do szybkiego poznania problematyki), przyporządkowane numerycznie (od 1 do 8) do poszczególnych tematów. Podczas zajęć każde z zagadnień poprzedza krótkie wprowadzenie (wystąpienie / referat bądź prezentacja w ppt; indywidualne lub dwuosobowe). Starosta grupy monitoruje podział zadań w grupie. Studenci analizują prezentowaną treść wystąpienia, zgłaszają swoje spostrzeżenia, rozwiązują problemy, wyciągają wnioski oraz biorą udział w ocenie wystąpienia prelegenta/ów. Prowadzący moderuje dyskusję w grupie na określone zagadnienia. W przypadku braku zaangażowania zespołowego, studenci kolejne zajęcia rozpoczynają od kolokwium sprawdzającego wiedzę na zadany temat. Proszę zapoznać się z przekazanymi a-mailem wytycznymi do konwersatorium i literaturą. Opisywanie przesyłanych prac w wersji elektronicznej: nazwisko imię_Grupa_Temat od 1 do 8 (np. Kowalski J_G1_T2). Dlaczego tak opisujemy? W taki sposób opisane prace będą pogrupowane w folderze (patrz: TEAMS_ Grupa_ Międzynarodowe stosunki wojskowe_ stacjonarne_ Pliki_„ Prace studentów”), w kolejności alfabetycznej zgodnej z listą imienną Grupy. KONSULTACJE: TEAMS_ czat |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.