Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowe stosunki wojskowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W3-BM-S1-MSW20
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Międzynarodowe stosunki wojskowe
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lasoń
Prowadzący grup: Marcin Lasoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lasoń
Prowadzący grup: Marcin Lasoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lasoń
Prowadzący grup: Marcin Lasoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Usydus
Prowadzący grup: Mieczysław Usydus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:


Każdy student przygotowuje w trakcie konserwatorium/ćwiczeń co najmniej jedno krótkie wystąpienie indywidualne (5 min), na jedno z zagadnień do każdego tematu (T1-8). Ocena obejmuje indywidualne zaangażowanie studentów (aktywność w konwersacji) oraz jakość wykonania prezentacji/referatu – ocena merytoryczna zadania. Ocena bardzo dobra z aktywności w konserwatorium zwalnia z kolokwium zaliczeniowego.


Forma kolokwium: w zależności od grupy (test pisemny jednokrotnego wyboru lub pytania otwarte). Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z kolokwium.


Skala ocen: bardzo dobry – 5,0, dobry plus – 4,5, dobry – 4,0, dostateczny plus – 3,5, dostateczny – 3,0, niedostateczny – 2,0.


Na ocenę 3

Wykazuje braki w wiedzy, które jednak nie uniemożliwiają dalszej edukacji i mogą zostać usu­nięte, wiadomości zestawione luźno, brak połączeń i związków logicznych. Rozwiązuje proble­my typowe o niewielkim stopniu trudności. Pracuje niesystematycznie. 50-60 % pozytywnych odpowiedzi.

Na ocenę 3,5

Poprawne rozumienie pojęć, wyjaśnienie ważniejszych zjawisk przy pomocy nauczyciela. Roz­wiązuje problemy typowe, poprawnie operuje informacją; przejawia przeciętną aktywność; 60-70 % trafnych odpowiedzi.

Na ocenę 4,5

Sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych dziedzin edukacji dla bezpieczeństwa, wykazując lo­giczne jej powiązania. Poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo skutkowych. Wyka­zuje dobre przygotowanie w sferze komunikacji i umiejętności interpersonalnych. Jest aktywny, podejmuje zadania dodatkowe; 70-80 % dobrych odpowiedzi.

Na ocenę 4

Wyczerpujące opanowanie obowiązującego materiału programowego. Sprawnie wykorzystuje wiedzę. Umiejętnie dokonuje oceny problemów, procesów i zjawisk. Jest zainteresowany pro­blematyką przedmiotu. Przejawia postawę racjonalną, krytyczną i kreatywną; 80-90 % prawidłowych odpowiedzi.

Na ocenę 5

Ponad przeciętne opanowanie całego materiału programowego. Wiedza i umiejętności wykra­czające poza program kształcenia. Twórczy w odpowiedzi, nie unika krytyki, posiada własne zdanie. Umiejętnie wyściga wnioski. Jest aktywny, chętnie stawia pytania oraz problemy do dyskusji; 90-100 % właściwych odpowiedzi.

Pełny opis:

Konwersatorium obejmuje tematykę odnoszącą się do funkcjonowania sił zbrojnych w państwie, ich roli w realizacji polityki bezpieczeństwa w euroatlantyckim obszarze bezpieczeństwa, zbrojeń we współczesnym świecie oraz współczesnych wyzwań i dylematów w sferze obronności wynikających z postępu cywilizacyjnego, rozwoju techniki i nowych technologii.

Wprowadzenie do zajęć. Wojsko i obronność.

Zagadnienia: 1.Wprowadzenie do przedmiotu; organizacja zajęć – prowadzący. 2.Terminologia: państwo, polityka, strategia, strategia wojskowa, doktryna wojenna, sztuka wojenna, sztuka operacyjna, taktyka. 3.Siły zbrojne w państwie. Siły zbrojne a inne formacje mundurowe. Siły zbrojne jako instrument polityki i element struktury państwa. Rola i zadania sił zbrojnych. Armia zawodowa i poborowa – wady i zalety. Kobiety w wojsku – za i przeciw. Neutralność polityczna wojska i cywilna kontrola nad siłami zbrojnymi. 4.Struktura i organizacja sił zbrojnych. Kierowanie i dowodzenie w wojsku.

Siły zbrojne i zbrojenia we współczesnym świecie.

Zagadnienia:1.Ewolucja globalnego układu sił od zakończenia II wojny światowej. 2.Liczebność sił zbrojnych wybranych państw, poziom wydatków na zbrojenia i ich wskaźniki w ostatnich dziesięcioleciach (raport SIPRI); offset a przemysł zbrojeniowy. 3.Bazy wojskowe państw poza ich terytorium – w Polsce, Francja, Federacja Rosyjska. 4.Przedstawicielstwa wojskowe (attachaty) – misje dyplomatyczne żołnierzy (dyplomatów) za granicą państwa.

Siły zbrojne w realizacji polityki bezpieczeństwa wybranych państw

Zagadnienia: 1.Czynniki determinujące wielkość sił zbrojnych państwa i ich rozwijane zdolności. 2.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych - mocarstwa globalnego. 3.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej – państwa neoimperialnego. 4.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Chin – pretendenta do roli mocarstwa. 5.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Izraela 6.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Iranu (rola sił Al-Quds). 7.Siły zbrojne i polityka bezpieczeństwa Francji. 8.Francuska legia cudzoziemska w polityce zagranicznej państwa – spotkanie z weteranem legii.

Polityka bezpieczeństwa Polski – potencjał, środowisko, cele strategiczne, główne wyzwania.

Zagadnienia: 1. Strategia bezpieczeństwa RP. Siły zbrojne w polityce bezpieczeństwa Polski. 2.Analiza potencjału Sił Zbrojnych RP. 3.Ocena środowiska bezpieczeństwa Polski – najważniejsze zagrożenia; identyfikacja problemu tzw. „przesmyku suwalskiego”. 4.Określenie celów strategicznych RP – zapowiadanych i wynikających z analizy środowiska bezpieczeństwa i geopolityki. 5.Świadomość sytuacyjna w wymiarze politycznym i strategicznym. 6.Wyzwania dla bezpieczeństwa Polski (wymiar wewnętrzny i zewnętrzny). 7.Wojna w Ukrainie a bezpieczeństwo Polski – wnioski z tej wojny.

Euroatlantycki obszar bezpieczeństwa.

Zagadnienia: 1. Rozwinięcie pojęć: porozumienie, koalicja, sojusz, system bezpieczeństwa zbiorowego. 2.NATO: geneza, uczestnicy, struktura i specyfika organizacji. 3.UE: Wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) – geneza, rozwój i stan obecny. 4.OBWE (OSCE): regionalny system bezpieczeństwa zbiorowego – zasięg, funkcje, aktywność

Siły zbrojne w stanie pokoju, kryzysu i wojny.

Zagadnienia: 1.Rozwinięcie pojęć: stan bezpieczeństwa, kryzys, spór, konflikt zbrojny, wojna. 2.Metody prowadzenia wojen i zakazane środki walki (MPHKZ, konwencje). 3.Siły zbrojne w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych (przykład, sposób działania, efekt). 4.Poziomy działań zbrojnych. 5.Charakterystyka współczesnych konfliktów zbrojnych – strony (uczestnicy), podmiot niepaństwowy; armie prywatne; działania „pod fałszywą flagą”. 6.Studium przypadku współczesnego konfliktu zbrojnego: wojna w Ukrainie (2022), wojna Izraela z Hamasem (2023), pierwsza wojna w Zatoce Perskiej (1991) – znaczenie technologicznej przewagi.

Misje/operacje wojskowe pod flagą ONZ, UE i NATO.

Zagadnienia: 1.Konsekwencje konfliktów zbrojnych i wojen. 2.Misje/operacje pokojowe - idea i klasyfikacja. Przegląd ilościowy. 3.Udział Wojska Polskiego w misjach/operacjach pokojowych. 4. Rola i zadania pododdziałów/grup wsparcia CIMIC. 5.Studium przypadku wybranych misji: UNDOF, IFOR. 6.System Wykorzystania Doświadczeń w SZ RP.

Współczesne wyzwania i dylematy w sferze obronności.

Zagadnienia: 1.Wojna hybrydowa – koncepcja, studium przypadku (Krym 2014). 2.Bojowe środki bezpilotowe/bezzałogowe (UAV’s, pojazdy) – wyzwania i dylematy. 3.Militarne zastosowanie sztucznej inteligencji (artificial intelligence – AI) – zarys problematyki, przykłady i dylematy moralno-prawne. 4.Cyberprzestrzeń jako czwarty wymiar konfrontacji zbrojnej. 5.Wynalazki i nowe technologie w dziedzinie militarnej a postęp cywilizacyjny.

Uwagi:

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Studenci podczas pierwszych zajęć otrzymują wytyczne (do zapoznania się) do każdego tematu, w których wyszczególnione zostały zagadnienia oraz podpunkty do zagadnień w formie haseł i pytań. Studenci po zapoznaniu się z tematyką, przygotowują się do poszczególnych zagadnień (patrz: wytyczne pkt. B, do przygotowania oraz pkt. C: zadania), z wykorzystaniem bibliografii tradycyjnej (podana w załączniku do pierwszego tematu), netografii i efektów własnych poszukiwań w internecie oraz mają do dyspozycji przekazane w formie elektronicznej artykuły („bibliografia SOS” do szybkiego poznania problematyki), przyporządkowane numerycznie (od 1 do 8) do poszczególnych tematów. Podczas zajęć każde z zagadnień poprzedza krótkie wprowadzenie (wystąpienie / referat bądź prezentacja w ppt; indywidualne lub dwuosobowe). Starosta grupy monitoruje podział zadań w grupie. Studenci analizują prezentowaną treść wystąpienia, zgłaszają swoje spostrzeżenia, rozwiązują problemy, wyciągają wnioski oraz biorą udział w ocenie wystąpienia prelegenta/ów. Prowadzący moderuje dyskusję w grupie na określone zagadnienia. W przypadku braku zaangażowania zespołowego, studenci kolejne zajęcia rozpoczynają od kolokwium sprawdzającego wiedzę na zadany temat.

Proszę zapoznać się z przekazanymi a-mailem wytycznymi do konwersatorium i literaturą.

Opisywanie przesyłanych prac w wersji elektronicznej: nazwisko imię_Grupa_Temat od 1 do 8 (np. Kowalski J_G1_T2).

Dlaczego tak opisujemy? W taki sposób opisane prace będą pogrupowane w folderze (patrz: TEAMS_ Grupa_ Międzynarodowe stosunki wojskowe_ stacjonarne_ Pliki_„ Prace studentów”), w kolejności alfabetycznej zgodnej z listą imienną Grupy.

KONSULTACJE: TEAMS_ czat

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)