Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biografia w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W3-OWITP1-S2-15
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biografia w edukacji
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Sulik
Prowadzący grup: Monika Sulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

1. Ocena umiejętności aktywnego uczestnictwa w dyskusji na zajęciach

(plusy za aktywność).


2. Ocena współpracy w grupie podczas dyskusji oraz gry symulacyjnej

(plusy za aktywność).


3.Ocena projektu biograficznego - "Biograficznej Mapy Życia" - zaliczenie na ocenę.


Na ocenę końcową składają się poszczególne cząstkowe oceny:

1/3 oceny za aktywność oraz zaangażowanie na zajęciach

2/3 ocena z projektu zaliczeniowego

Pełny opis:

Moduł obejmuje treści związane z biograficznymi uwarunkowaniami działań pedagogicznych w obszarze diagnostycznym, rozwojowym oraz korekcyjnym i terapeutycznym. Ponadto moduł zawiera treści dotyczące metody biograficznej jako ważnej i wartościowej metody wsparcia w pracy terapeutycznej i kompensacyjnej.

Efekty kształcenia:

1. Studenci znają terminologię związaną z obszarem badań biograficznych i właściwie definiują kategorie istotne w przestrzeni badań biograficznych.

2. Studenci dysponują uporządkowaną wiedzą z zakresu ewolucji podejścia biograficznego w Polsce oraz różnych możliwości wykorzystania materiałów o charakterze biograficznym w przestrzeni edukacyjnej.

3. Studenci Potrafią wyjaśnić i opisać wielowymiarowe konteksty doświadczeń biograficznych oraz ukazać ich znaczenie w przestrzeni pedagogicznej.

4. Studenci opisują i wyjaśnia rolę i znaczenie metody biograficznej w opiece i wychowaniu.

5. Studenci Interpretują oraz z wrażliwością ilustrują wyniki dokonanych przez siebie analiz materiałów o charakterze biograficznym

Metody i kryteria oceniania:

1.Zajęcia wprowadzające: przedstawienie problematyki oraz specyfiki przedmiotu, bibliografii, ustalenie kryteriów uzyskania zaliczenia.

Warsztat motywacyjny.

2. Dzieciństwo jako obszar badań biograficznych – odniesienia i konteksty osobiste:

• Smaki, zapachy i melodie- kluczami do prywatnych mitów naszej pamięci

• Zabawy i zabawki wczoraj i dziś – obszar badań biograficznych

• Fotografie z dzieciństwa - warsztat

3. Pedagogiczny wymiar doświadczeń biograficznych w kontekście rozumienia kategorii Trajektorii cierpienia – projekcja filmu oraz analiza sytuacji związanej z omawianą kategorią .

4. Historia życia jako żyjąca historia w świetle biografii osób jesieni życia.

• Ewolucja podejścia biograficznego w Polsce i na świecie;

• Przykłady projektów badających historię życia.

5. Metoda biograficzna w pracy opiekuńczo - wychowawczej

• Gra autobiograficzna w opiece i wychowaniu – rola i znaczenie,.

• Mapping i jego zastosowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

6. Biograficzny wymiar doświadczeń edukacyjnych –warsztat

• Biografia edukacyjna – sposobem poznawania doświadczeń edukacyjnych

• Pamięć szkoły jako obszar badań biograficznych

7. Metoda biograficzna sposobem odnalezienia drogi do siebie i do innych – inspiracje metodyczne.

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Sulik
Prowadzący grup: Monika Sulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

1. Ocena umiejętności aktywnego uczestnictwa w dyskusji na zajęciach

(plusy za aktywność).


2. Ocena współpracy w grupie podczas dyskusji oraz gry symulacyjnej

(plusy za aktywność).


3.Ocena projektu biograficznego - "Biograficznej Mapy Życia" - zaliczenie na ocenę.


Na ocenę końcową składają się poszczególne cząstkowe oceny:

1/3 oceny za aktywność oraz zaangażowanie na zajęciach

2/3 ocena z projektu zaliczeniowego

Pełny opis:

Moduł obejmuje treści związane z biograficznymi uwarunkowaniami działań pedagogicznych w obszarze diagnostycznym, rozwojowym oraz korekcyjnym i terapeutycznym. Ponadto moduł zawiera treści dotyczące metody biograficznej jako ważnej i wartościowej metody wsparcia w pracy terapeutycznej i kompensacyjnej.

Efekty kształcenia:

1. Studenci znają terminologię związaną z obszarem badań biograficznych i właściwie definiują kategorie istotne w przestrzeni badań biograficznych.

2. Studenci dysponują uporządkowaną wiedzą z zakresu ewolucji podejścia biograficznego w Polsce oraz różnych możliwości wykorzystania materiałów o charakterze biograficznym w przestrzeni edukacyjnej.

3. Studenci Potrafią wyjaśnić i opisać wielowymiarowe konteksty doświadczeń biograficznych oraz ukazać ich znaczenie w przestrzeni pedagogicznej.

4. Studenci opisują i wyjaśnia rolę i znaczenie metody biograficznej w opiece i wychowaniu.

5. Studenci Interpretują oraz z wrażliwością ilustrują wyniki dokonanych przez siebie analiz materiałów o charakterze biograficznym

Metody i kryteria oceniania:

1.Zajęcia wprowadzające: przedstawienie problematyki oraz specyfiki przedmiotu, bibliografii, ustalenie kryteriów uzyskania zaliczenia.

Warsztat motywacyjny.

2. Dzieciństwo jako obszar badań biograficznych – odniesienia i konteksty osobiste:

• Smaki, zapachy i melodie- kluczami do prywatnych mitów naszej pamięci

• Zabawy i zabawki wczoraj i dziś – obszar badań biograficznych

• Fotografie z dzieciństwa - warsztat

3. Pedagogiczny wymiar doświadczeń biograficznych w kontekście rozumienia kategorii Trajektorii cierpienia – projekcja filmu oraz analiza sytuacji związanej z omawianą kategorią .

4. Historia życia jako żyjąca historia w świetle biografii osób jesieni życia.

• Ewolucja podejścia biograficznego w Polsce i na świecie;

• Przykłady projektów badających historię życia.

5. Metoda biograficzna w pracy opiekuńczo - wychowawczej

• Gra autobiograficzna w opiece i wychowaniu – rola i znaczenie,.

• Mapping i jego zastosowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

6. Biograficzny wymiar doświadczeń edukacyjnych –warsztat

• Biografia edukacyjna – sposobem poznawania doświadczeń edukacyjnych

• Pamięć szkoły jako obszar badań biograficznych

7. Metoda biograficzna sposobem odnalezienia drogi do siebie i do innych – inspiracje metodyczne.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)