Biografia w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-OWITP1-S2-15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biografia w edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT C
C
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Sulik | |
Prowadzący grup: | Monika Sulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Ocena umiejętności aktywnego uczestnictwa w dyskusji na zajęciach (plusy za aktywność). 2. Ocena współpracy w grupie podczas dyskusji oraz gry symulacyjnej (plusy za aktywność). 3.Ocena projektu biograficznego - "Biograficznej Mapy Życia" - zaliczenie na ocenę. Na ocenę końcową składają się poszczególne cząstkowe oceny: 1/3 oceny za aktywność oraz zaangażowanie na zajęciach 2/3 ocena z projektu zaliczeniowego |
|
Pełny opis: |
Moduł obejmuje treści związane z biograficznymi uwarunkowaniami działań pedagogicznych w obszarze diagnostycznym, rozwojowym oraz korekcyjnym i terapeutycznym. Ponadto moduł zawiera treści dotyczące metody biograficznej jako ważnej i wartościowej metody wsparcia w pracy terapeutycznej i kompensacyjnej. Efekty kształcenia: 1. Studenci znają terminologię związaną z obszarem badań biograficznych i właściwie definiują kategorie istotne w przestrzeni badań biograficznych. 2. Studenci dysponują uporządkowaną wiedzą z zakresu ewolucji podejścia biograficznego w Polsce oraz różnych możliwości wykorzystania materiałów o charakterze biograficznym w przestrzeni edukacyjnej. 3. Studenci Potrafią wyjaśnić i opisać wielowymiarowe konteksty doświadczeń biograficznych oraz ukazać ich znaczenie w przestrzeni pedagogicznej. 4. Studenci opisują i wyjaśnia rolę i znaczenie metody biograficznej w opiece i wychowaniu. 5. Studenci Interpretują oraz z wrażliwością ilustrują wyniki dokonanych przez siebie analiz materiałów o charakterze biograficznym Metody i kryteria oceniania: 1.Zajęcia wprowadzające: przedstawienie problematyki oraz specyfiki przedmiotu, bibliografii, ustalenie kryteriów uzyskania zaliczenia. Warsztat motywacyjny. 2. Dzieciństwo jako obszar badań biograficznych – odniesienia i konteksty osobiste: • Smaki, zapachy i melodie- kluczami do prywatnych mitów naszej pamięci • Zabawy i zabawki wczoraj i dziś – obszar badań biograficznych • Fotografie z dzieciństwa - warsztat 3. Pedagogiczny wymiar doświadczeń biograficznych w kontekście rozumienia kategorii Trajektorii cierpienia – projekcja filmu oraz analiza sytuacji związanej z omawianą kategorią . 4. Historia życia jako żyjąca historia w świetle biografii osób jesieni życia. • Ewolucja podejścia biograficznego w Polsce i na świecie; • Przykłady projektów badających historię życia. 5. Metoda biograficzna w pracy opiekuńczo - wychowawczej • Gra autobiograficzna w opiece i wychowaniu – rola i znaczenie,. • Mapping i jego zastosowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej. 6. Biograficzny wymiar doświadczeń edukacyjnych –warsztat • Biografia edukacyjna – sposobem poznawania doświadczeń edukacyjnych • Pamięć szkoły jako obszar badań biograficznych 7. Metoda biograficzna sposobem odnalezienia drogi do siebie i do innych – inspiracje metodyczne. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Sulik | |
Prowadzący grup: | Monika Sulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Ocena umiejętności aktywnego uczestnictwa w dyskusji na zajęciach (plusy za aktywność). 2. Ocena współpracy w grupie podczas dyskusji oraz gry symulacyjnej (plusy za aktywność). 3.Ocena projektu biograficznego - "Biograficznej Mapy Życia" - zaliczenie na ocenę. Na ocenę końcową składają się poszczególne cząstkowe oceny: 1/3 oceny za aktywność oraz zaangażowanie na zajęciach 2/3 ocena z projektu zaliczeniowego |
|
Pełny opis: |
Moduł obejmuje treści związane z biograficznymi uwarunkowaniami działań pedagogicznych w obszarze diagnostycznym, rozwojowym oraz korekcyjnym i terapeutycznym. Ponadto moduł zawiera treści dotyczące metody biograficznej jako ważnej i wartościowej metody wsparcia w pracy terapeutycznej i kompensacyjnej. Efekty kształcenia: 1. Studenci znają terminologię związaną z obszarem badań biograficznych i właściwie definiują kategorie istotne w przestrzeni badań biograficznych. 2. Studenci dysponują uporządkowaną wiedzą z zakresu ewolucji podejścia biograficznego w Polsce oraz różnych możliwości wykorzystania materiałów o charakterze biograficznym w przestrzeni edukacyjnej. 3. Studenci Potrafią wyjaśnić i opisać wielowymiarowe konteksty doświadczeń biograficznych oraz ukazać ich znaczenie w przestrzeni pedagogicznej. 4. Studenci opisują i wyjaśnia rolę i znaczenie metody biograficznej w opiece i wychowaniu. 5. Studenci Interpretują oraz z wrażliwością ilustrują wyniki dokonanych przez siebie analiz materiałów o charakterze biograficznym Metody i kryteria oceniania: 1.Zajęcia wprowadzające: przedstawienie problematyki oraz specyfiki przedmiotu, bibliografii, ustalenie kryteriów uzyskania zaliczenia. Warsztat motywacyjny. 2. Dzieciństwo jako obszar badań biograficznych – odniesienia i konteksty osobiste: • Smaki, zapachy i melodie- kluczami do prywatnych mitów naszej pamięci • Zabawy i zabawki wczoraj i dziś – obszar badań biograficznych • Fotografie z dzieciństwa - warsztat 3. Pedagogiczny wymiar doświadczeń biograficznych w kontekście rozumienia kategorii Trajektorii cierpienia – projekcja filmu oraz analiza sytuacji związanej z omawianą kategorią . 4. Historia życia jako żyjąca historia w świetle biografii osób jesieni życia. • Ewolucja podejścia biograficznego w Polsce i na świecie; • Przykłady projektów badających historię życia. 5. Metoda biograficzna w pracy opiekuńczo - wychowawczej • Gra autobiograficzna w opiece i wychowaniu – rola i znaczenie,. • Mapping i jego zastosowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej. 6. Biograficzny wymiar doświadczeń edukacyjnych –warsztat • Biografia edukacyjna – sposobem poznawania doświadczeń edukacyjnych • Pamięć szkoły jako obszar badań biograficznych 7. Metoda biograficzna sposobem odnalezienia drogi do siebie i do innych – inspiracje metodyczne. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.