Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-PS-NM-PRwCŻ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN C
WT W
C
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharewicz | |
Prowadzący grup: | Michalina Ilska, Joanna Kucharewicz, Aleksandra Szczęsna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest średnią ważoną pochodzącą z dwóch ocen: oceny z egzaminu (0,6) oraz oceny z ćwiczeń (0,4). |
|
Pełny opis: |
Początki psychologii rozwoju w cyklu życia (life-span psychology). Przedmiot psychologii rozwoju. Periodyzacja biegu życia człowieka. Podstawowe zadania psychologii rozwoju w cyklu życia. Pojęcie rozwoju. Fizyczna, społeczna, poznawcza sfera rozwoju. Pojęcie zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych: ilościowe, jakościowe, uniwersalne, wspólne, indywidualne, punktualne, niepunktualne. Zegar biologiczny i zegar społeczny. Charakterystyka rozwoju w okresie prenatalnym. Wpływ rozwoju prenatalnego i porodu na rozwój dziecka. Tendencje rozwojowe w okresie wczesnego dzieciństwa (wiek niemowlęcy i poniemowlęcy). Rozwój reflektoryczny niemowlęcia (odruchy warunkowe i bezwarunkowe – przykłady). Rozwój motoryczny w okresie wczesnego dzieciństwa (prawa rozwoju ruchowego, mała i duża motoryka). Rozwój mowy: wrodzony mechanizm opanowywania języka – koncepcja Noama Chomsky`ego. Rozwój w okresie średniego dzieciństwa. Zmiany w rozwoju rysunków dziecięcych jako przejaw rozwoju sprawności manualnych i rozwoju poznawczego. Stadia rozwoju rysunków według Stefana Szumana i ich charakterystyka. Rozwój poznawczy. Stadia rozwoju poznawczego i ich charakterystyka – koncepcja Jeana Piageta. Współczesna ocena koncepcji Piageta. Główne tendencje rozwojowe w okresie późnego dzieciństwa (wiek szkolny). Dojrzałość szkolna – pojęcie, teorie, uwarunkowania. Wpływ rodziców na rozwój dziecka - koncepcja stylów wychowania Diany Baumrind. Charakterystyka i konsekwencje dla rozwoju dziecka stylu: autorytatywnego, autorytarnego, permisywnego, niezaangażowanego. Rozwój społeczny – koncepcja przywiązania. Pojęcie przywiązania i istota teorii Johna Bowlby`ego. Procedura Obcej Sytuacji. Klasyfikacja typów przywiązania. Charakterystyka rozwoju w okresie adolescencji. Przebieg rozwoju w okresie dorosłości (wczesna, średnia i późna dorosłość). |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN C
C
WT W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharewicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Grzyb, Joanna Kucharewicz, Aleksandra Szczęsna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest średnią ważoną pochodzącą z dwóch ocen: oceny z egzaminu (0,6) oraz oceny z ćwiczeń (0,4). |
|
Pełny opis: |
Początki psychologii rozwoju w cyklu życia (life-span psychology). Przedmiot psychologii rozwoju. Periodyzacja biegu życia człowieka. Podstawowe zadania psychologii rozwoju w cyklu życia. Pojęcie rozwoju. Fizyczna, społeczna, poznawcza sfera rozwoju. Pojęcie zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych: ilościowe, jakościowe, uniwersalne, wspólne, indywidualne, punktualne, niepunktualne. Zegar biologiczny i zegar społeczny. Charakterystyka rozwoju w okresie prenatalnym. Wpływ rozwoju prenatalnego i porodu na rozwój dziecka. Tendencje rozwojowe w okresie wczesnego dzieciństwa (wiek niemowlęcy i poniemowlęcy). Rozwój reflektoryczny niemowlęcia (odruchy warunkowe i bezwarunkowe – przykłady). Rozwój motoryczny w okresie wczesnego dzieciństwa (prawa rozwoju ruchowego, mała i duża motoryka). Rozwój mowy: wrodzony mechanizm opanowywania języka – koncepcja Noama Chomsky`ego. Rozwój w okresie średniego dzieciństwa. Zmiany w rozwoju rysunków dziecięcych jako przejaw rozwoju sprawności manualnych i rozwoju poznawczego. Stadia rozwoju rysunków według Stefana Szumana i ich charakterystyka. Rozwój poznawczy. Stadia rozwoju poznawczego i ich charakterystyka – koncepcja Jeana Piageta. Współczesna ocena koncepcji Piageta. Główne tendencje rozwojowe w okresie późnego dzieciństwa (wiek szkolny). Dojrzałość szkolna – pojęcie, teorie, uwarunkowania. Wpływ rodziców na rozwój dziecka - koncepcja stylów wychowania Diany Baumrind. Charakterystyka i konsekwencje dla rozwoju dziecka stylu: autorytatywnego, autorytarnego, permisywnego, niezaangażowanego. Rozwój społeczny – koncepcja przywiązania. Pojęcie przywiązania i istota teorii Johna Bowlby`ego. Procedura Obcej Sytuacji. Klasyfikacja typów przywiązania. Charakterystyka rozwoju w okresie adolescencji. Przebieg rozwoju w okresie dorosłości (wczesna, średnia i późna dorosłość). |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharewicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Grzyb, Joanna Kucharewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest średnią ważoną pochodzącą z dwóch ocen: oceny z egzaminu (0,6) oraz oceny z ćwiczeń (0,4). |
|
Pełny opis: |
Początki psychologii rozwoju w cyklu życia (life-span psychology). Przedmiot psychologii rozwoju. Periodyzacja biegu życia człowieka. Podstawowe zadania psychologii rozwoju w cyklu życia. Pojęcie rozwoju. Fizyczna, społeczna, poznawcza sfera rozwoju. Pojęcie zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych: ilościowe, jakościowe, uniwersalne, wspólne, indywidualne, punktualne, niepunktualne. Zegar biologiczny i zegar społeczny. Charakterystyka rozwoju w okresie prenatalnym. Wpływ rozwoju prenatalnego i porodu na rozwój dziecka. Tendencje rozwojowe w okresie wczesnego dzieciństwa (wiek niemowlęcy i poniemowlęcy). Rozwój reflektoryczny niemowlęcia (odruchy warunkowe i bezwarunkowe – przykłady). Rozwój motoryczny w okresie wczesnego dzieciństwa (prawa rozwoju ruchowego, mała i duża motoryka). Rozwój mowy: wrodzony mechanizm opanowywania języka – koncepcja Noama Chomsky`ego. Rozwój w okresie średniego dzieciństwa. Zmiany w rozwoju rysunków dziecięcych jako przejaw rozwoju sprawności manualnych i rozwoju poznawczego. Stadia rozwoju rysunków według Stefana Szumana i ich charakterystyka. Rozwój poznawczy. Stadia rozwoju poznawczego i ich charakterystyka – koncepcja Jeana Piageta. Współczesna ocena koncepcji Piageta. Główne tendencje rozwojowe w okresie późnego dzieciństwa (wiek szkolny). Dojrzałość szkolna – pojęcie, teorie, uwarunkowania. Wpływ rodziców na rozwój dziecka - koncepcja stylów wychowania Diany Baumrind. Charakterystyka i konsekwencje dla rozwoju dziecka stylu: autorytatywnego, autorytarnego, permisywnego, niezaangażowanego. Rozwój społeczny – koncepcja przywiązania. Pojęcie przywiązania i istota teorii Johna Bowlby`ego. Procedura Obcej Sytuacji. Klasyfikacja typów przywiązania. Charakterystyka rozwoju w okresie adolescencji. Przebieg rozwoju w okresie dorosłości (wczesna, średnia i późna dorosłość). |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.