Poznawcza psychologia stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-PS-SM-PPS-024 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poznawcza psychologia stosowana |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
WT ŚR C
C
CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Sikora | |
Prowadzący grup: | Teresa Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa ustalana jest w oparciu o sukcesywnie wystawiane w trakcie spotkań i realizacji zadań oceny cząstkowe. Wymagane jest uzyskanie minimum czterech ocen cząstkowych w 4-ech, spośród poniżej wymienionych, obszarach. Oceny mogą być wystawione za: - przygotowanie do zajęć zaprezentowane pod postacią odpowiedzi, komentarza, interpretacji, włączenia się w dyskusję na temat omawianych treści - sposób przygotowania własnego pomysłu projektu wdrożeniowego (oryginalność pomysłu, tło teoretyczne, poziom syntezy treści, czytelność prezentacji) - pracę zespołową nad realizacją fragmentu zagadnienia stanowiącego cel projektu wspólnego grupy, rozumianą jako poziom merytoryczny i formalny przedstawionego opracowania; oceny w obrębie zespołu mogą być zróżnicowane - jakość końcowego projektu grupy ćwiczeniowej, obejmującą aspekty merytoryczne (umocowanie teoretyczne, aktualność, synteza informacji, adekwatność źródeł itp.) oraz formalne (poprawność językowa, terminowość, oryginalność itp.) - ilość punktów ("miejsce") uzyskana przez grupę ćwiczeniową w konkursie międzygrupowym na najlepszy projekt (pula 10 punktów do rozdzielenia pomiędzy uczestniczące grupy, implikująca wysokość oceny : I miejsce = BDBx1,5, II miejsce=BDB, III miejsce=DB PLUS, IV miejsce=DB, V miejsce=DST PLUS, VI miejsce=DST). - analizę poziomu efektywności wdrożonego projektu - kolokwium, do którego przystępują osoby wskazane przez prowadzącą, których wkład w realizację zadań zespołowych jest niezadowalający/wątpliwy, a uczestnictwo w zajęciach ograniczone do formalnego zapisu na liście uczestników Ocena końcowa studenta/ki może zostać obniżona o jeden stopień w przypadku zarejestrowania przez prowadzącą bądź uczestników niekompetencji społecznej (spóźnienia na zajęcia, uchylanie się od współpracy, nieobecność mimo zalogowania, formułowanie obraźliwych komunikatów itp.). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane są w oparciu o syntezę bieżących zapotrzebowań społecznych, jednostkowych oraz teoretyczno-empirycznych ustaleń psychologii poznawczej. Zakorzenione są w treściach przekazywanych podczas zajęć wykładowych i ćwiczeniowych, ale obligują do wykraczania poza nie, w poszukiwaniu aktualnych doniesień, zwłaszcza badawczych. Mają na celu zdobycie rozeznania w możliwych sposobach aplikacji treści teoretycznych oraz dostarczenie materiału do elaboracji i konstruowania własnych pomysłów na wykorzystanie poznawanej teorii dla realizacji celu, jakim jest projekt przybliżenia psychologii - jako kierunku studiów i jako obszaru wiedzy - w trakcie Dni Otwartych WNS UŚ. W trakcie każdych zajęć studenci uczestniczą (jako autorzy lub komentatorzy) w procesie opisu, analizy, objaśniania poznawczego przydzielonych uprzednio zagadnień, stanowiących elementy składowe końcowego projektu. Na kolejnych, ok. 8-miu, spotkaniach przedstawiane i dopracowywane są kolejne teoretyczne i praktyczne składowe. Realizacja tematu wymaga samodzielnego wyszukania odpowiednich źródeł bibliograficznych i ilustracyjnych, a czas prezentacji w grupie nie może przekraczać 45 minut po to, by możliwe było stworzenie przestrzeni dyskusji i nadania ostatecznego kształtu zagadnieniu. Kolejne 2-3 zajęcia przeznaczone są na pracę całej grupy ćwiczeniowej nad zespoleniem elementów realizacji projektowej i przygotowaniu go do wdrożenia. Po tym etapie następuje konkurs projektów i przyznanie miejsc. Proces implementowania projektu (ewentualnie: projektów) jest wykonywany w ramach pracy własnej wszystkich studentów, pod kierunkiem grupy zwycięskiej, Końcowe zajęcia przeznaczone są na analizę efektywności wdrożonego projektu w pryzmacie umiejętności wykorzystania poznanych zasad psychologii poznawczej. |
|
Uwagi: |
Ze względu na specyfikę kształcenia online i dynamikę sytuacji pandemicznej, prowadzący ma możliwość wprowadzania zmian w harmonogramie realizacji zadań oraz warunkach wdrożenia wytypowanego projektu. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
WT ŚR C
C
C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Sikora | |
Prowadzący grup: | Teresa Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa ustalana jest w oparciu o sukcesywnie wystawiane w trakcie spotkań i realizacji zadań oceny cząstkowe. Oceny mogą być wystawione za: - przygotowanie do zajęć zaprezentowane pod postacią odpowiedzi, komentarza, interpretacji, włączenia się w dyskusję na temat omawianych treści - jakość końcowego projektu grupy zadaniowej, obejmującą aspekty merytoryczne (adekwatność tła teoretycznego, wskazanie kluczowych dla zagadnienia zasad/mechanizmów poznawczych, poziom syntezy informacji, adekwatność źródeł) oraz formalne (poprawność językowa, terminowość, oryginalność, wkład pracy w przygotowanie itp.) - ewentualne kolokwium, do którego przystępują osoby wskazane przez prowadzącą, których wkład w realizację zadań zespołowych jest niezadowalający/wątpliwy, a uczestnictwo w zajęciach ograniczone do biernej obecności oraz osoby mające więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane są w oparciu o syntezę bieżących zapotrzebowań społecznych, jednostkowych oraz teoretyczno-empirycznych ustaleń psychologii poznawczej. Zakorzenione są w treściach przekazywanych podczas zajęć wykładowych i ćwiczeniowych, ale obligują do wykraczania poza nie, w poszukiwaniu aktualnych doniesień, zwłaszcza badawczych. Mają na celu zdobycie rozeznania w możliwych sposobach aplikacji treści teoretycznych oraz dostarczenie materiału do elaboracji i konstruowania własnych pomysłów. W trakcie każdych zajęć studenci uczestniczą (jako autorzy lub komentatorzy) w procesie opisu, analizy, objaśniania poznawczego przydzielonych/wybranych uprzednio zagadnień. Zaproponowane przez prowadzącą i studentów tematy z obszaru psychologii poznawczej, realizowane są w 2-4 osobowych zespołach. W części grup (G1, G2) zadania przedstawiane są przez kolejne zespoły na zajęciach, w części (G3, G4) - na zakończenie semestru, jako efekt końcowy semestralnej pracy, konsultowanej na zajęciach. Szczegółowe tematy zamieszczone zostały w miejscach "Informacje o grupie". |
|
Uwagi: |
- klasyfikacja studenta/ki następuje wyłącznie w przypadku obecności na min. 60% zajęć |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
WT ŚR C
C
CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Sikora | |
Prowadzący grup: | Teresa Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest średnią, uzyskanych w trakcie trwania zajęć, ocen cząstkowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są dopełnieniem zajęć z modułu "Psychologia poznawcza". Mają na celu wsparcie rozumienia, identyfikowania i, ewentualnie, kreowania praktycznych zastosowań poznawanych w trakcie zajęć z Pp zasad, reguł, praw funkcjonowania ludzkiego umysłu. Uczestnicy zajęć w trakcie kolejnych spotkań realizują cząstkowe zadania prowadzące do rozpoznania (pod kątem teoretycznym - koncepcyjnym i empirycznym - realizowanych badań) wybranego przez nich, z pomocą prowadzącej, obszaru zastosowań praw poznawania. Zwieńczeniem prac jest zaprezentowanie na forum grupy efektu semestralnej analizy wybranego zagadnienia i, w razie wyrażenia takiej gotowości, zaproponowanie własnego pomysłu praktycznego wdrożenia poznanych praw w omówionym obszarze. Zajęcia służą gromadzeniu potrzebnych informacji, ich selekcji pod kątem użyteczności dla realizowanego zadania, wzajemnemu zapoznawaniu się z wynikami cząstkowych prac innych uczestników, zadawaniu pytań pozwalających poszerzyć/zmienić pryzmat oglądu wybranego tematu, zrozumieniu wagi teoretycznych ustaleń Pp dla praktyki (nie tylko psychologicznej sensu stricto). Zadania realizowane są przez uczestników grupowo (3-5 osób). Forma spotkań dobierana jest przez prowadzącą wg kryterium różnicowania metod nabywania wiedzy oraz dostosowania do treści merytorycznych. |
|
Uwagi: |
- klasyfikacja studenta/ki następuje wyłącznie w przypadku obecności na min. 50% zajęć - nieobecność na zajęciach wymaga zgłoszenia się przez studenta/kę- do tygodnia po ustaniu przyczyny nieobecności - do prowadzącej, w celu ustalenia warunków zaliczenia nieobecności (zakresu treści/terminu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.