Miniprojekt badawczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W4-CH-S2-1-MB | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Miniprojekt badawczy | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
7.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin ![]() seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kowalska-Szojda, Aneta Słodek | |
Prowadzący grup: | Wioleta Cieślik, Marzena Dabioch, Marzena Dzida, Monika Geppert-Rybczyńska, Barbara Hachuła, Maria Jaworska, Izabela Jendrzejewska, Karina Kocot, Mateusz Korzec, Sonia Kotowicz, Katarzyna Kowalska-Szojda, Stanisław Krompiec, Piotr Kuś, Marta Kuwik, Piotr Lodowski, Barbara Machura, Anna Maroń, Marek Matussek, Alicja Menżyk, Jacek Mularski, Monika Musiał, Robert Musioł, Jacek Nycz, Joanna Palion-Gazda, Natalia Pawlik, Mateusz Penkala, Wojciech Pisarski, Tadeusz Pluta, Rafał Podeszwa, Jarosław Polański, Ewa Schab-Balcerzak, Aneta Słodek, Ivana Stanimirova-Daszykowska, Beata Zawisza, Edward Zorębski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą zaliczenia modułu jest: 1. Nieprzekroczenie dopuszczalnej liczby nieobecności na zajęciach. 2. Uzyskanie pozytywnej oceny z raportów oraz prezentacji wyników. Ocena końcowa modułu: 3. Ocena końcowa modułu to średnia ważona ocen z raportów (50%) i prezentacji wyników badań naukowych (50%). 4. Skala ocen zgodna z Regulaminem Studiów UŚ |
|
Pełny opis: |
Moduł składa się z zajęć seminaryjnych oraz laboratoryjnych. Seminarium - 45-cio minutowe zajęcia seminaryjne podczas których prezentowane są główne tematy badawcze realizowane w Instytucie Chemii UŚ. Tematy seminaryjne: 1. Chemia kwantowa w badaniach ultrazimnych molekuł 2. Interdyscyplinarne aspekty poszukiwania potencjalnych leków dla potrzeb nowoczesnej terapii. 3. Analityka żywności 4. Właściwości fizykochemiczne płynów roboczych dla potrzeb zastosowań w różnych gałęziach przemysłu 5. Metody spektroskopii molekularnej w naukach sądowych 6. Nowe leki i materiały - od modelu in silico do inżynierii innowacji i wdrożenia 7. Materiały luminescencyjne oraz leki przeciwnowotworowe na bazie związków metali przejściowych - od wyboru bloków budulcowych do charakterystyki materiałów funkcjonalnych 8. Zaawansowane modelowanie spektroskopowych odcisków palca w celu identyfikacji wybranych próbek, oceny jakości i stopnia homogeniczności 9. Od syntezy barwników do przygotowania ogniw fotowoltaicznych 10. Nowoczesne koncepcje w projektowaniu leków 11. "Ekspansja układów aromatycznych - nowoczesna strategia syntezy nanografenów o unikatowych właściwościach" 12. Zaawansowane materiały optyczne 13. Obliczenia metodami chemii kwantowej dla wybranych problemów chemicznych 14. Badania wpływu temperatury i stężenia na zwilżalność materiałów o różnej chropowatości i porowatości 15. Zastosowanie metod spektroskopowych w badaniu dynamiki wiązań wodorowych 16. Projektowanie i synteza nowych materiałów dla elektroniki, elektrotechniki i spintroniki. 17. Synteza nowych barwników fotouczulających opartych o szkielet fenotiazynowy 18. Oddziaływania międzycząsteczkowe 19. Wyznaczanie molekularnych właściwości elektrycznych, optycznych i magnetycznych z wykorzystaniem metod obliczeniowych chemii kwantowej. Laboratorium: Studenci w grupach realizują 2 mini projekty naukowe w zespołach badawczych Instytutu Chemii. Podczas zajęć przygotowują raporty z badań naukowych wg szablonu ustalonego przez koordynatora modułu. Wybór projektów następuje po zakończonej części zajęć seminaryjnych dotyczących głównych kierunków badawczych realizowanych w Instytucie Chemii. Podział na tematy projektów następuje według rankingu uwzględniającego preferencje studentów oraz wynik rekrutacji na studia. Tematy projektów do wyboru: 1. Kwantowochemiczne wyznaczanie krzywych energii potencjalnej na potrzeby badań molekuł w ultraniskich temperaturach (rzędu mikrokelwinów) 2. Projektowanie molekularne, synteza oraz analiza potencjalnych leków dla nowoczesnej i innowacyjnej terapii. 3. Planowanie badań: od przygotowania próbek żywności do wyników analitycznych i ich interpretacji 4. Badanie właściwości fizykochemicznych wybranych płynów roboczych, analiza wyników pod kątem ściśle określonych zastosowań jako paliw, płynów hydraulicznych lub układów do magazynowania energii 5. Fuzja sygnałów spektroskopowych w datowaniu śladów krwawych dla potrzeb nauk sądowych 6. Przygotowanie projektu R&D innowacyjnych materiałów (zakres do wyboru przez studenta: (foto)katalizatory, farmaceutyki, systemy magazynowania energii) 7. Projektowanie, synteza oraz charakterystyka związków metali przejściowych w poszukiwaniu idealnego kandydata do zastosowania w technologii OLED, fotowoltaice lub chemioterapii raka 8. Charakteryzacja i identyfikacja wybranych produktów z wykorzystaniem technik spektroskopowych takich jak bliska podczerwień i spektrofotometria UV-Vis w wariancie odbiciowym. 9. Synteza barwników o zaprojektowanej budowie chemicznej, badanie wybranych właściwości oraz zastosowanie otrzymanych związków w barwnikowym ogniwie fotowoltaicznym. 10. Od schematu do apteki. realizowanie zagadnień z zakresu projektowania, syntezy i prac wdrożeniowych w chemii medycznej 11. projektowanie procesów technologicznych dla branży farmaceutycznej 12. Poszukiwanie nowych materiałów optycznych jako potencjalnych emiterów światła widzialnego i/lub promieniowania podczerwonego 13. Modelowanie teoretyczne reaktywności i spektroskopii związków o znaczeniu biologicznym i technologicznym 14. Badania wpływu temperatury i stężenia na zwilżalność materiałów o różnej chropowatości i porowatości OCENY: Ocena z seminarium: ocena prezentacji wyników pracy badawczej podczas wystąpienia ustnego. Ocena z laboratorium: Student przygotowuje raport z przeprowadzonych badań naukowych w formie artykułu wg wzoru ustalonego przez koordynatora modułu. Skala ocen: 3.0 – przedstawienie wyników badań naukowych 3.5 – przedstawienie wyników badań wraz z opisem części eksperymentalnej i/lub obliczeniowej 4.0 – przedstawienie wyników wraz z opisem pozostałych części raportu 4.5 – niekompletne opracowanie na ocenę 5.0 czyli: błędy edytorskie, niekompletny opis poszczególnych części raportu – w szczególności punktów dotyczących wyników i dyskusji oraz podsumowania 5.0 – kompletny i bezbłędny opis wszystkich części wzorcowego raportu, brak błędów edytorskich | |
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.