Blok modułów specjalizacyjnych A - Nanomateriały i techniki mikroekstrakcyjne we współczesnej chemii analitycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W4-CH-S2-2-BMSANTMW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Blok modułów specjalizacyjnych A - Nanomateriały i techniki mikroekstrakcyjne we współczesnej chemii analitycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć/zagadnień z chemii analitycznej. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przekazanie rozszerzonej, specjalistycznej wiedzy z zakresu zastosowania nanomateriałów i technik mikroekstrakcyjnych we współczesnej chemii analitycznej. W ramach warsztatów studenci przygotowują prezentacje multimedialne dotyczące wybranych technik mikroekstrakcyjnych. Wiedza zdobyta podczas pierwszego etapu warsztatów zostanie następnie wykorzystana w ich drugiej części do rozwiązania konkretnego problemu analitycznego. Tematyka wykładów i warsztatów obejmuje następujące zagadnienia: 1. Wyzwania i problemy związane z nieorganiczną analizą śladową. 2. Mikroekstrakcja jako technika zatężania zgodna z zasadami zielonej chemii. Porównanie z klasycznymi metodami zatężania. 3. Mikroekstrakcja typu ciecz-ciecz - idea, warianty. 4. Mikroekstrakcja do fazy stałej - idea, fazy stacjonarne, warianty SPME. 5. Nanomateriały - definicja, podział, metody syntezy, charakterystyka strukturalna. 6. Nanomateriały węglowe w analizie śladowej. 7. Inne typy nanosorbentów (w tym nanokompozyty) stosowane w analizie śladowej. |
Literatura: |
1. Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z., Techniki separacyjne, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2010. 2. Żelechowska K., Nanotechnologia w chemii i medycynie, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2014. 3. Specjalistyczne artykuły naukowe (wydawnictwa: Elsevier, Royal Society of Chemistry (RSC), American Chemical Society (ACS), Springer) |
Efekty uczenia się: |
1. Posiada zaawansowaną wiedzę z takich działów chemii, jak: chemia analityczna, fizyczna, teoretyczna i nieorganiczna oraz w dziedzinie wybranej przez siebie specjalizacji. 2. Zna wybrane zaawansowane techniki obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii. 3. Potrafi wnioskować na podstawie danych literaturowych oraz odnosić się do tych danych krytycznie. 4. Potrafi wyszukiwać niezbędne informacje na określony temat posługując się literaturą naukową, bazami danych i innymi źródłami. 5. Przygotowuje i prezentuje wystąpienia ustne w języku polskim i/lub angielskim dotyczące zagadnień z dziedziny chemii i nauk pokrewnych o charakterze popularnonaukowym i specjalistycznym. 6. Wykazuje umiejętność asocjacji wiedzy z różnych gałęzi chemii i nauk pokrewnych, i potrafi wytłumaczyć określone problemy z dziedziny biologii, ochrony środowiska, farmacji, czy medycyny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa modułu to średnia uzyskanych ocen z wykładu i warsztatu, przy czym może być ona podniesiona o 0,5 stopnia w przypadku studentów wykazujących aktywność w czasie zajęć. Ocena z wykładu oparta jest o liczbę punktów zdobytych podczas egzaminu pisemnego: 60-70% ocena: dst; 71-79% ocena: +dst; 80-89% ocena: db; 90-94% ocena: +db; 95%-100% ocena: bdb Ocena z warsztatów to średnia z ocen uzyskanych za rozwiązanie zadań zleconych przez prowadzącego. Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, aktywne uczestnictwo w rozmowie, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra plus – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadząca do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowania i wykorzystania czasu. Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
Wr
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pytlakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pytlakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa modułu to średnia z ocen uzyskanych z wykładu i warsztatów. Ocena z wykładu oparta jest o liczbę punktów zdobytych podczas egzaminu pisemnego (test jednokrotnego wyboru): 60-70% ocena: dst; 71-79% ocena: +dst; 80-89% ocena: db; 90-94% ocena: +db; 95%-100% ocena: bdb Ocena z warsztatów to średnia z ocen uzyskanych z kolokwium ustnego i prezentacji multimedialnych na zadany temat. Kryteria oceny prezentacji mutlimedialnej: Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, aktywne uczestnictwo w rozmowie, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra plus – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadząca do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowania i wykorzystania czasu. Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie. Kryteria oceny kolokwium ustnego: Ocena bardzo dobra - poprawna, pełna, wyczerpująca odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca bardzo dobrą/doskonałą znajomość materiału, poparta licznymi przykładami, Ocena dobra plus - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta stosownie dobranymi przykładami, Ocena dobra - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta przykładami, Ocena dostateczna plus - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca zasadniczą znajomość materiału, poparta przykładami, Ocena dostateczna - poprawna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca wystarczającą znajomość materiału, Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na zadane pytanie lub odpowiedź niepoprawna. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
Wr
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pytlakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pytlakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Metody i kryteria oceniania: Ocena końcowa modułu to średnia z ocen uzyskanych z wykładu i warsztatów. Ocena z wykładu oparta jest o liczbę punktów zdobytych podczas egzaminu pisemnego (test jednokrotnego wyboru): 60-70% ocena: dst; 71-79% ocena: +dst; 80-89% ocena: db; 90-94% ocena: +db; 95%-100% ocena: bdb Ocena z warsztatów to średnia z ocen uzyskanych z kolokwium ustnego i prezentacji multimedialnych na zadany temat. Kryteria oceny prezentacji mutlimedialnej: Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, aktywne uczestnictwo w rozmowie, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra plus – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadząca do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowania i wykorzystania czasu. Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie. Kryteria oceny kolokwium ustnego: Ocena bardzo dobra - poprawna, pełna, wyczerpująca odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca bardzo dobrą/doskonałą znajomość materiału, poparta licznymi przykładami, Ocena dobra plus - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta stosownie dobranymi przykładami, Ocena dobra - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta przykładami, Ocena dostateczna plus - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca zasadniczą znajomość materiału, poparta przykładami, Ocena dostateczna - poprawna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca wystarczającą znajomość materiału, Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na zadane pytanie lub odpowiedź niepoprawna. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
Wr
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pytlakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pytlakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Metody i kryteria oceniania: Ocena końcowa modułu to średnia z ocen uzyskanych z wykładu i warsztatów. Ocena z wykładu oparta jest o liczbę punktów zdobytych podczas egzaminu pisemnego (test jednokrotnego wyboru): 60-70% ocena: dst; 71-79% ocena: +dst; 80-89% ocena: db; 90-94% ocena: +db; 95%-100% ocena: bdb Ocena z warsztatów to średnia z ocen uzyskanych z kolokwium ustnego i prezentacji multimedialnych na zadany temat. Kryteria oceny prezentacji mutlimedialnej: Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, aktywne uczestnictwo w rozmowie, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra plus – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadząca do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowania i wykorzystania czasu. Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie. Kryteria oceny kolokwium ustnego: Ocena bardzo dobra - poprawna, pełna, wyczerpująca odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca bardzo dobrą/doskonałą znajomość materiału, poparta licznymi przykładami, Ocena dobra plus - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta stosownie dobranymi przykładami, Ocena dobra - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta przykładami, Ocena dostateczna plus - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca zasadniczą znajomość materiału, poparta przykładami, Ocena dostateczna - poprawna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca wystarczającą znajomość materiału, Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na zadane pytanie lub odpowiedź niepoprawna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.