Blok modułów specjalizacyjnych A - Zapewnienie jakości wyników w laboratorium analitycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W4-CH-S2-2-BMSAZJWLA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Blok modułów specjalizacyjnych A - Zapewnienie jakości wyników w laboratorium analitycznym |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | W4-CH-S2-2-BMSAZJWLA |
Skrócony opis: |
Badanie zagadnień związanych z walidacją metod analitycznych. Terminologia i pojęcia chemiczne stosowane w ocenie przydatności metody analitycznej. Wprowadzenie parametrów walidacyjnych tj.: określenie zakresu liniowego i pomiarowego metody analitycznej, wyznaczenie granicy wykrywalności i oznaczalności, wyznaczenie czułości metody, badanie precyzji i dokładności metody, wyznaczenie odzysku analitu, oznaczenie odporności metody, oszacowanie selektywności metody. Omówienie zagadnienia wzorców i certyfikowanych materiałów odniesienia. Omówienie zakresu walidacyjnego i uwag dotyczących raportu walidacyjnego. Wiedza zdobyta podczas pierwszego etapu warsztatów zostanie następnie wykorzystana w ich drugiej części do rozwiązania konkretnego problemu analitycznego. |
Pełny opis: |
Badanie zagadnień związanych z walidacją metod analitycznych. Terminologia i pojęcia chemiczne stosowane w ocenie przydatności metody analitycznej. Wprowadzenie parametrów walidacyjnych tj.: określenie zakresu liniowego i pomiarowego metody analitycznej, wyznaczenie granicy wykrywalności i oznaczalności, wyznaczenie czułości metody, badanie precyzji i dokładności metody, wyznaczenie odzysku analitu, oznaczenie odporności metody, oszacowanie selektywności metody. Omówienie zagadnienia wzorców i certyfikowanych materiałów odniesienia. Omówienie zakresu walidacyjnego i uwag dotyczących raportu walidacyjnego. Wiedza zdobyta podczas pierwszego etapu warsztatów zostanie następnie wykorzystana w ich drugiej części do rozwiązania konkretnego problemu analitycznego. |
Literatura: |
1. Miller J., Miller J., Statystyka i chemometria w chemii analitycznej, PWN, 2016. 2. Red. Dobiecki M., Zapewnienie jakości analiz chemicznych, Państwowy Zakład Higieny. Instytut Żywności i Żywienia, 1998. 3. Specjalistyczne artykuły naukowe (wydawnictwa: Elsevier, Royal Society of Chemistry (RSC), American Chemical Society (ACS), Springer) |
Efekty uczenia się: |
1. Posiada zaawansowaną wiedzę z takich działów chemii, jak: chemia analityczna, fizyczna, teoretyczna i nieorganiczna oraz w dziedzinie wybranej przez siebie specjalizacji. 2. Zna wybrane zaawansowane techniki obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii. 3. Potrafi wnioskować na podstawie danych literaturowych oraz odnosić się do tych danych krytycznie. 4. Potrafi wyszukiwać niezbędne informacje na określony temat posługując się literaturą naukową, bazami danych i innymi źródłami. 5. Przygotowuje i prezentuje wystąpienia ustne w języku polskim i/lub angielskim dotyczące zagadnień z dziedziny chemii i nauk pokrewnych o charakterze popularnonaukowym i specjalistycznym. 6. Wykazuje umiejętność asocjacji wiedzy z różnych gałęzi chemii i nauk pokrewnych, i potrafi wytłumaczyć określone problemy z dziedziny biologii, ochrony środowiska, farmacji, czy medycyny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa modułu to średnia uzyskanych ocen z wykładu i warsztatu, przy czym może być ona podniesiona o 0,5 stopnia w przypadku studentów wykazujących aktywność w czasie zajęć. Ocena z wykładu oparta jest o liczbę punktów zdobytych podczas egzaminu pisemnego: 60-70% ocena: dst; 71-79% ocena: +dst; 80-89% ocena: db; 90-94% ocena: +db; 95%-100% ocena: bdb Ocena z warsztatów oparta jest na podstawie analizy walidacji procedury analitycznej opisanej w specjalistycznym artykule naukowym. Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, aktywne uczestnictwo w rozmowie, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra plus – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadząca do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowania i wykorzystania czasu. Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
Wr
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Zawisza | |
Prowadzący grup: | Karina Kocot, Beata Zawisza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
Wr
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Zawisza | |
Prowadzący grup: | Karina Kocot, Beata Zawisza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
Wr
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karina Kocot, Beata Zawisza | |
Prowadzący grup: | Karina Kocot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.