Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy przedsiębiorczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W4-KIER-S1-1-PP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy przedsiębiorczości
Jednostka: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Wykład:

• Gospodarka, pieniądz osią gospodarki i miarą postępu. Pieniądz jako przyczyna zmian. Mechanizmy gospodarcze, Znaczenie kapitału ludzkiego i wyścig technologiczny. Zmiany kulturowe a zmiany gospodarcze. Rola MSP w gospodarce- „gazele”, Kreacja miejsc pracy. Co to jest “przedsiębiorczość”? - Kulturowy kontekst. Przedsiębiorca – mity i opinie (cechy i zachowanie), jakie należy mieć cechy i doświadczenia ( umiejętności), aby odnieść sukces? Przedsięwzięcie- odwaga wizji i ryzyko działania. Przykłady sukcesu, Lenovo, Rolex, Nasza Klasa, Facebook, SAS Institute, etc. Czy warto angażować się w przedsięwzięcia? Naukowiec jako przedsiębiorca. Innowacje i innowacyjność. Mentalna rewolucja przejścia od naukowca do przedsiębiorcy. Jak naukowcy i przedsiębiorcy rozwiązują problem?. Czy ochrona wartości intelektualnej jest potrzebna i czy służy rozwojowi gospodarczemu? – Dyskusja. Przygotowanie „ Business Planu”.- zasady i sposoby. Rola „ Executive summary” Jak zabrać się do tworzenia nowej firmy?. Planowanie tworzenia nowej firmy. Etapy życia firmy, specyfika firmy innowacyjnej ”. Dolina Śmierci”. Zarządzanie projektem.. Finanse firmy- najprościej. Konkurencja i analiza sektora. SWOT, PEST dla wybranych sektorów. Strategia, marketing i pozycjonowanie firmy na rynku. Finanse firmy. Bilans rachunek wyników, przepływy finansowe. Zysk, kapitał, dywidenda. Zasady tworzenia i zarządzania bilansem, rachunkiem wyników, sprawdzania poprawności. Analiza zarządzania finansowego, analiza wskaźnikowa. Płynność finansowa. Operacje. Finansowanie działalności firmy. Finansowanie rozwoju kapitałem, długiem- emisje kolejnych transz akcji. Źródła finansowania innowacji, badań. Programy pomocowe- Unia Europejska, przedsiębiorstwa innowacyjne a polityka państwa. Struktura firmy i zarządzanie.

Literatura:

1. 1. P.F. Drucker: Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992

2. J. Targalski- Przedsiębiorczość i zarządzanie,- Wydawnictwo C.H.Beck.Warszawa 2003

3. E. Okoń-Horodyńska: Jak budować regionalne systemy innowacyjne, IBnGR, Gdańsk 2001

4. Zarządzanie innowacjami, red. nauk. J. Bogdanienko, SGH, Warszawa 1998

5. "Systemy wspierania innowacji i transferu technologii w krajach UE i w Polsce- poradnik przedsiębiorcy", PARP, Warszawa 2003

6. Barringer, Bruce R., and R. Duane Ireland. Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures, Pearson Prentice-Hall, 2006.

Efekty uczenia się:

Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu chemii

Zna zagadnienia dotyczące ochrony praw własności intelektualnej

Dostrzega i docenia rolę chemii w życiu codziennym, rozumie jej znaczenie dla rozwoju

cywilizacji i techniki oraz pojmuje interdyscyplinarny charakter chemii jako nauki

Wykazuje znajomość prawa pracy oraz podstaw prawnych niezbędnych do wykonywania wyuczonego zawodu

Przygotowuje i prezentuje krótkie wystąpienia ustne w języku polskim i/lub angielskim

dotyczące zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem różnorodnych źródeł

Dyskutuje i ocenia przedstawiane przez innych studentów sądy i opinie na gruncie zdobytej wiedzy

Potrafi współdziałać i pracować w grupie i odpowiada za zadania realizowane w zespole

Potrafi samodzielne wyszukiwać informacje zawarte w literaturze w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)